دانلود كتاب درس ها و عبرت های از سوره یوسف با فرمت جاوا
نویسنده : Admin

م الله الرحمن الرحیم رؤیای صالحه از جانب الله تعالی است، زیرا یوسف علیه السلام خواب حق و درستی دید و پدرش به وی امر ‏کرد تا خواب خویش را برای برادرانش بازگو نکند.‏
‏۲- کتمان سخن گفتن از نعمتهای خداوند جهت مصلحت جایز است، زیرا پدر یوسف علیهما السلام  فرمود:« لاَ تَقْصُصْ رُؤْیَاکَ ‏عَلَى إِخْوَتِکَ »(یوسف -۵)یعنی: (فرزندم) خواب خود را براى برادرانت بازگو مکن. – در حالیکه خواب یوسف ‏نعمت بود- چرا که « فَیَکِیدُواْ لَکَ کَیْدًا» (ممکن است با بازگو کردن خواب خود به برادرانت برایت نقشه ای ‏بکشند چنانکه پدر یوسف فرمود: آنها) برای تو نیرنگی می اندیشند، پس اگر انسان نعمت الله تعالی را پنهان کرد ‏و افشا ننمود تا مبادا از حسد دیگران ضرری به وی برسد در اینصورت ایرادی ندارد تا آن نعمت را از دیگران ‏مخفی سازد.‏
‏۳- شیطان به میان برادری و اخوت نفوذ می کند، و سینه ی برخی را از کینه و دشمنی بر دیگری پر می کند و بین ‏آنها عداوت ایجاد می نماید در حالیکه آنها برادران تنی هم هستند.‏

نام كتاب :درسها وعبرتهای از سوره یوسف

فرمت كتاب جاوا

نويسنده :حبيب الله نارويي

لينك دانلود

                            http://s5.picofile.com/file/8115943176/darsha_va_ebratha_az_sore_yosof.jar.html

لینک ثابت
بازدید : 60
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ذانلود كتاب شرك بافرمت جاوا
نویسنده : Admin

شرک لانه و کاشانه‌ی خرافات و ریشه‌ی تمام مفاسد است و انسان را از مقام رفیع خلافت و سیادت بر جهان به پرتگاه ذلت و بردگی و فروتنی در مقابل سایر مخلوقات اعم از جمادات، حیوانات و انسانها  پایین می‌کشد و بین بندگان و پیشرفت روحی، اخلاقی وتمدّنی آنان حایل می‌شود، به همین دلیل است که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ» [لقمان : ۱۳]؛ به راستی شرک ستمی بزرگ است.
اما توحید اساس آزادی و عزت و بزرگی انسان است. توحید عقل را از اسارت خرافات و اوهام آزاد می‌کند ، و وجدان را از پستی وخواری رها می‌سازد، و بشر را از شرتسلط فراعنه

نام كتاب: شرك

فرمت: جار

نویسنده : حبیب الله نارویی

لینک دانلود

http://s5.picofile.com/file/8115942268/sherk.jar.html

لینک ثابت
بازدید : 40
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

یک گور جمعی که دست‌کم 15 جسد در آن وجود داشت در ایالت بلوچستان پاکستان کشف شد.
نویسنده : Admin

\'\\\"\\\"\'یک گور جمعی که دست‌کم 15 جسد در آن وجود داشت در ایالت بلوچستان پاکستان کشف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، یک گور جمعی که دست‌کم 15 جسد در آن وجود داشت در ایالت بلوچستان پاکستان کشف شد.
این گور ‌جمعی عصر دیروز [شنبه 5 بهمن] در منطقه «خضدار» در 360 کیلومتری شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان پیدا شد.
به گفته مقامات پاکستانی، در این گور ‌جمعی دست‌کم 15 جسد وجود دارد که تعداد دقیق آن پس از حفاری کامل محل مشخص خواهد شد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که اجساد پیدا شده تاحدود زیادی از بین رفته ‌اند و دیگر قابل شناسایی نمی ‌باشند.
مقامات پاکستانی با اشاره به اینکه از زمان دفن این اجساد بیش از یک ماه می‌ گذرد، عنوان کردند که تلاش می‌ کنند این افراد را از روی لباس و سایر مشخصات شناسایی کنند.
تاکنون جزئیات بیشتری از ماهیت این گور ‌جمعی منتشر نشده است.
قرار است این محل به طور کامل حفاری شود.

منبع: سني آنلاين

لینک ثابت
درباره : مسائل شرعی ,
بازدید : 91
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

خشم جامعه جهانی از انکار جنایت‌ها علیه مسلمانان میانمار
نویسنده : Admin

8274374علی‌رغم انکارهای مکرر دولت میانمار، سازمان‌های بین‌المللی خواستار شفاف‌‌سازی این دولت در مورد کشتار دسته‌جمعی مسلمانان در دهکده «دوچار یارتان» و اجازه ورود بازرسان بی‌طرف به این دهکده شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین به نقل از “ایکنا”، «شو ماونگ»، نماینده مسلمان پارلمان میانمار اعلام کرد: آن‌ها باید به مسلمانان اجازه بدهند که به دهکده خود برگردند. ممانعت از ورود مردم به این دهکده، این گمان را تقویت می‌کند که خانواده‌های آنان که در دهکده بوده‌اند، کشته شده‌اند.

بنابر گزارش‌های خبری، مقامات راخین شب ۲۴ دی‌ به دهکده مسلمان‌نشین «دوچار یارتان» یورش برده و شروع به تیراندازی مستقیم به مردم کرده‌اند.

سازمان «پروژه آراکان» که یک سازمان مردم‌نهاد در تایلند است، اعلام کرد که گزارش‌های متعددی دریافت کرده است که ده‌ها مسلمان روهینگیا توسط نیروهای امنیتی و بودائیان آراکانی در این دهکده به قتل رسیده‌اند.

اما رسانه‌ رسمی و وزارت اطلاعات میانمار به شدت با صحت این گزارش‌ها مخالفت می‌کند.

شو مانگ می‌گوید: عکس‌هایی از اجساد کشته‌شدگان هفته گذشته به دست او رسیده و وی در تلاش است تا صحت آن‌ها را تأیید کند.

وی عنوان کرد: ۵ عکس به دست من رسیده که در صورت تأیید شدن، آن‌ها را در پارلمان ارائه خواهم کرد.

مانگ گفت: همه جمعیت ۴ هزار نفری این دهکده، در حال حاضر متواری هستند.

شکل‌گیری موج اعتراض‌های جهانی

وقایع اخیر در میانمار موجی از اعتراض‌ها و محکومیت‌های جهانی را به دنبال داشته و معترضان خواهان بازرسی کامل در مورد وقایع دهکده دوچار یارتان شده‌اند.

حتی سفارت‌های آمریکا و انگلیس در میانمار نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک خواستار بازرسی کامل در مورد وقایع هفته گذشته این دهکده شدند.

توماس اوجه‌آ کوئینتانا، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر کشور میانمار نیز در بیانیه‌ای خواستار یک گزارش کامل در مورد وقایع این دهکده شد.

وی گفت: من از دولت میانمار می‌خواهم که به روشنی آنچه را که اتفاق افتاده بیان کند. اقدام سریع و شفاف می‌تواند از خشونت‌های بیشتر جلوگیری کند.

کوئینتانا در ادامه افزود: اگر قتل و خونریزی اتفاق افتاده، دولت میانمار باید مطابق قوانین بین‌المللی، تحقیقات سریع، مؤثر و بی‌طرفانه‌ای را آغاز کند و عاملان آن را به مجازات برساند.

وی نیز از دریافت گزارش‌هایی از کشتار مسلمانان روهینگیا در دهکده دوچار یارتان در هفته گذشته خبر داد.

در سال‌های اخیر این چندمین باری است که گزارشی در مورد کشتار دسته‌جمعی اقلیت مسلمان در میانمار، با وجود نظارت‌های شدید دولت میانمار در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

بودائیان افراط‌گرای میانمار با هدف پاکسازی کامل مسلمانان از این کشور، از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کنند و قتل‌‌های دسته‌جمعی که هرازگاهی اخباری در مورد آن درز می‌کند، گوشه‌ای از این جنایات است.

منبع: سنت آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 46
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ندای امداد طلبی فلسطینیان به اردوگاه یرموک و فعالیت های (کمپین) بین المللی کمک رسانی به آوارگان فلسطینی
نویسنده : Admin

8992اردوگاه پناهندگان فلسطینی (یرموک) در سوریه نزدیک به دو ماه است که تحت محاصره ی شدید قرار دارد و بسیاری از آوارگان ساکن این اردوگاه به سبب گرسنگی و نبود غذا فوت کرده اند.

روز شنبه، گروه های مختلف فلسطینی، عربی و بین المللی، کمپینی را برای حمایت از این اردوگاه، باز کردن راه های کمک رسانی و نجات دادن دیگر آوارگانی که تاکنون از مرگ جان سالم به در برده اند، به راه انداخته اند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از همه گروه ها خواست تا برای نجات پناهندگان فلسطینی محاصره شده در اردوگاه یرموک وارد عمل شوند. او گفت: “از همین جا همه را برای امدادرسانی به پناهندگان اردوگاه یرموک به همکاری دعوت می کنم. حقیقتاً مردم فلسطین در مصیبت دیگری گرفتار شده اند و باید همه ی ما به اندازه ی توان همکاری و کمک کنیم.”  محمود عباس همچنین بعضی از گروه های مقاومت فلسطینی را در دخیل کردن این اردوگاه به جنگ های داخلی سوریه متهم کرد.

در همین رابطه رامی الحمدلله نخست وزیر فلسطین، از جامعه ی جهانی خواست تا برای باز کردن راه های امداد رسانی به اردوگاه یرموک کاری بکنند. او که در برنامه ی  تلویزیونی که شبکه های فلسطینی به این منظور مشترکاً ترتیب داده بودند سخن می گفت، هشدار داد که پناهندگان فلسطینی ساکن در این اردوگاه به دلیل کمبود مواد غذایی و کمک های پزشکی با خطر مرگ مواجه هستند. او همچنین اشاره کرد که هیاتی عالی رتبه از سازمان آزادی بخش فلسطین از نزدیک مشکلات پناهندگان را پیگیری می کند. “الحمدلله” در ادامه از تمام کمپین های مردمی که برای جمع آوری کمک و رساندن آن به ساکنان اردوگاه تلاش می کنند تقدیر و تشکر کرد.

لازم به ذکر است که شبکه های محلی فلسطینی به صورت مشترک فعالیت هایی را در این رابطه آغاز کرده اند که در این کار مشترک ۵۵ پایگاه و موج رادیویی از کرانه باختری و نوار غزه به مدت ۶ ساعت متوالی برنامه پخش می کنند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از همه ی گروه های درگیر خواست به بهبود روند کمک رسانی به مناطق محاصره شده در سوریه کمک کنند. او در اولین نشست خبری خود در سال ۲۰۱۴ سخن می گفت، خواستار پایان فوری به تمام اعمال خشونت آمیز از جمله استفاده دولت از بشکه های مواد منفجره و سلاح های سنگین در کشتار مردم شد. او در ادامه افزود: “وضعیت در غوطه شرقی اسفناک است . . . . ۱۶۰ هزار نفر بدون هیچ گونه کمکی یک سال است که تحت محاصره هستند. سازمان ملل متحد آماده ی هر گونه کمک رسانی است ولی به همکاری کامل دولت سوریه نیز بستگی دارد.”

فعالیت ها (کمپین) بین المللی

این تحولات پس از آن صورت می گیرد که شنبه در بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی فعالیت هایی در جهت فشار بر افکار عمومی جهت اهتمام و تلاش های بیشتر برای جلوگیری از رخ دادن یک فاجعه ی انسانی آغاز شده است. این فعالیت ها با شعار و عنوان “اردوگاه یرموک را نجات دهید” آغاز به کار کرده است. در این فعالیت ها که به صورت تجمعات اعتراض آمیز صورت گرفته است تعدادی از احزاب و مؤسسات مستقل محلی شرکت داشته اند. این فعالیت ها پس از آن صورت می گیرد که از سپتامبر (مهرماه) سال گذشته میلادی تاکنون نزدیک به ۳۰ نفر که اکثر آنها کودکان، زنان و سالمندان بوده اند به سبب گرسنگی حاصل از محاصره جان خود را از دست داده اند. آژانس امداد و کار پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد (اونروا)  قبل از این از وضعیت خطرناک انسانی در اردوگاه فلسطینی یرموک در دمشق به دلیل چندین ماه محاصره مستمر هشدار داده بود.

سامی مشعشع سخنگوی رسمی اونروا در خاورمیانه به الجزیرة گفته بود که در این اردوگاه، بیش از ۲۰ هزار فلسطینی و سوریه ای که غالب آنها فلسطینی هستند از وضعیت بد انسانی که ساخته ی انسان و نه طبیعت است رنج می برند.

از طرفی دیگر در یک برنامه ی تلویزیونی از شبکه الجزیرة، سخنگوی مرکز فرماندهی جنبش مردمی سوریه گفت: گرسنگی در این اردوگاه با تراکم جمعیتی بالا فراگیر شده است. به گونه ای که غالب غذای مردم در این روزها سبزیجاتی مثل تربچه و پیاز بوده است و حتی خریدن عدس نیز به جهت بالا بودن قیمت آن (کیلویی ۸۰ دلار) برای مردم مقدور نیست.

فاروق الرفاعی اضافه کرد که این مرکز راه ها و پیشنهادات متعددی را برای نجات وضعیت ناگوار انسانی در این اردوگاه مطرح کرده است. او گفت بر خلاف ادعای دولت سوریه هیچ فردی نظامی و مسلح نه از ارتش آزاد و نه از داعش و جبهه النصره در این اردوگاه وجود ندارند.

دیدار آموس

در این رابطه و همزمان با این تحولات “والری آموس” معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه برای دیدار با مسئولین سوریه ای و دیدار از اردوگاه های موجود در سوریه دیروز شنبه وارد این کشور شد.

این یکی از ملاقات های دوره ای آموس برای رسیدگی به وضعیت ناگوار انسانی ناشی از درگیری های داخلی در سوریه است. درگیری هایی که تاکنون ۱۲۰ هزار کشته و میلیون ها نفر آواره به جا گذاشته است.

انتظار می رود آموس با فیصل المقداد معاون وزیر امورخارجه و مسئولین وزارت کار و امور اجتماعی در این رابطه دیدارهایی داشته باشد.

لینک منبع عربی: الجزیرة

به نقل از: تابش

لینک ثابت
بازدید : 46
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

روشنفکران شهر فلوجه: مردم فلوجه توانایی حفاظت از شهر را دارا می باشند
نویسنده : Admin

8379389روشنفکران شهر فلوجه وابسته با ایالت الانبار در غرب عراق با بیان اینکه مردم فلوجه توانایی حفاظت از شهر را دارار می باشند، ورود ارتش به شهر را رد کردند.

در بیانیه منتشره از سوی روشنفکران شهر که توسط شاعر ابراهیم ناجی قرایت گردید، آمده است: به همه جهانیان اعلام می کنیم که کنترل فلوجه در دست مردمان این شهر می باشد و تروریسمی را که بهانه حمله به شهر قرار داده می شود، محکوم می نماییم.

در ادامه این بیانیه آمده است: از سازمان همکاری‌های اسلامی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و سازمان حقوق بشر می خواهیم تا با تشکیل کمیسیون ویژه و اعزام آن به منطقه، برای روشن شدن ادعاهای حکومت مبنی بر مبارزه با تروریسم، واقعیت را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند.

در ادامه این بیانیه از تمامی انسان‌های عاقل کشور دعوت شده است تا سخنان مذهب گرایانه نوری المالکی نخست وزیر عراق را که از اعتدال و اتحاد ملی دور بوده، محکوم کنند.

منبع: تی.آر.تي

لینک ثابت
بازدید : 35
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

احترام به پدر و مادر
نویسنده : Admin

233586_1338336111وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً کَرِیماً [۲۳] وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیراً [۲۴] رَّبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَا فِی نُفُوسِکُمْ إِن تَکُونُواْ صَالِحِینَ فَإِنَّهُ کَانَ لِلأَوَّابِینَ غَفُوراً [۲۵] الله ذوالجلال در این دو آیه چیز عجیب را به نمایش می گذارد: خداوند خالق حقیقی است و پدر و مادر خالق مجازی هر انسان هستند. الله ذوالجلال در آیه اول، روش تشکر کردن از خالق و موجد حقیقی را بیان می کند و در دنباله‌ی آیه، روش تشکر از خالق مجازی را بیان می کند که پدر و مادر هستند.

مفسرین نوشته اند که انسان دو رزاق دارد، یک رزاق حقیقی و دوم رزاق مجازی. رزاق حقیقی هر انسان: إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ، او ذات بی همتای الله ذوالجلال است و رزاق مجازی، پدر انسان و شوهر همسر است. طبق این چهار جمله، ما یک خالق حقیقی و یک رزاق حقیقی داریم و یک خالق مجازی و یک رزاق مجازی داریم. پدر و مادر خالق مجازی انسان‌ها هستند، همچنین پدر رزاق مجازی هر فرزند خودش است، و هر شوهر رزاق مجازی هر همسر است.

نکته عجیب اینجاست که رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: لو کُنتُ آمر احداً ان یَسْجُدُ لاحد لأمرت النِّسَاء ان یَسْجُدُنَ لأازواجهن؛ اگر من می گفتم: کسی را به جز الله سجده کند، به زنان دستور می دادم شوهرانشان را سجده کنند. سجده لایق اون ذاتی است که رزاق حقیقی است. رسول الله صلی الله علیه و سلم میفرماید: شوهر این قدر در این صفت با الله نزدیک است که همان‌طور که خداوند را باید سجده می کرد و می کنید، شوهر را هم باید سجده می کردید. اما  سجده کردن برای غیر خدا جایز نیست. و در این آیه الله ذوالجلال عظمت پدر و مادر را به تصویر می کشد پدر و مادر چه افراد عجیبی هستند؟ الله ذوالجلال در سوره اسراء میفرماید:
(وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ). در قرآن تمام نیازهای انسان وجود دارد. قرآن فقط تدبر کننده می خواهد و تلاوت قرآن تأثیرات عجیبی در زندگی تلاوت کنندگان خودش دارد. دانشمندان امروز بر این باورند که فرزند در شکم مادرش شروع به آموزش می کند؛ چه زیباست که آن مادر گوش فرزندش را با صدای قرآن مأنوس بکند. الله ذوالجلال در این چند آیه می‌فرماید: وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ؛ خداوند فیصله کرده، یعنی: دستور داده است که غیر از او، هیچ کسی را پرستش نکنید. بعد از این‌که الله ذوالجلال حق خودش را بیان می‌کند، می‌فرماید: وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً. عبادت غایت تعظیم را می گویند و آخرین درجه‌ی تعظیم باید برای کسی باشد که او بالاترین درجه انعام، احسان و اکرام را به انسان‌ها کرده است و او الله جل جلاله است. همه باید عبادت را که آخرین درجه تعظیم است، را برای او انجام دهند.

بعد از این الله می‌فرماید: وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً؛ با پدر و مادر به نیکی رفتار کن.

حضرت مولانا محمد ادریس کاندهلوی رحمهُ الله علیه در  تفسیر معارف القرآن خودش می‌فرمایند: در آیه‌ی: «وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً کَرِیماً [الإسراء : ۲۳] الله پنج دستور به فرزند داده است:

 در کلمه اول الله می‌فرماید: فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ؛ ای فرزند! هرگز به پدر و مادرت کلمه‌ی ناشایستی نگو. هرگز نگو: اف. علمای فقه نوشته اند که اف کنایه است از هر کلمه ای که دچار کدورت و رنجش پدر و مادر می شود.

دوم: وَلاَ تَنْهَرْهُمَا؛ با پدر و مادرت بگو مگو و بحث نکن؛

سوم: وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً کَرِیماً؛ با پدر و مادرت با کلمات زیبایی حرف بزن. بگو: پدرم، جانم، عزیزم و …؛ این گونه جملات را باید فرزند برای پدر و مادر استفاده کند.

چهارم: وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ؛ و خودت را جلوی پدر و مادرت پست و فروتن کن.

پنجم: وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیراً؛ خداوندا! پدر و مادرم را ببخش و رحم کن بر آن‌ها همان طوری که آن‌ها بر من رحم کردند و مرا پرورش دادند و بزرگ کردند.

شخصی به رسول صلی الله علیه و سلم گفت: من پدر و مادرم را همان طوری که آن‌ها در کودکی مرا خدمت و اکرام کردند، خدمت و اکرام می کنم، آیا حقشان ادا می شود؟ رسول الله صلی الله علیه و سلم ناراحت شد و فرمود: هرگز، تو پدر و مادرت را خدمت می کنی ولی به این امید که آن‌ها یک روزی خواهند مرد، تو خدمتشان می کنی و در انتظار هستی که آن‌ها کی می‌میرند. ولی روزی که مادرت تو را تر و خشک و تمیز می کرد، در این امید بود که تو یک روز جوان بشوی و زنده بمانی. و چه قدر این دو خدمت با هم‌دیگر فاصله دارند؛ آن خدمت برای زنده ماندن شما بود و این خدمت برای این است که کی پدرم از دنیا می رود و من از دستش راحت بشوم. (سبحان الله)

رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: هر کسی به چهره‌ی پدر و مادرش با نظر محبت نگاه کرد، در حالی که در خانه نشسته، الله به او ثواب عمره مقبوله را می دهد. خداوند متعال در هشت جا از قرآن بعد از بیان عظمت و حق خودش، حق پدر و مادر را بیان می کند.

الله ذوالجلال در سوره الأحقاف، آیه‌ی ۱۵ می‌فرماید: وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَوَضَعَتْهُ کُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً؛ الله می‌فرماید: من وصیت کرده ام انسان‌ها را که به پدر و مادر نیکی بکنند. ای فرزند! تو نه ماه در شکم مادرت بوده‌ای. چقدر این کار سخت است. الله می‌فرماید: وَوَضَعَتْهُ کُرْهاً؛ با هزار سختی بچه را به دنیا آورده است. وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً.

دوستانی که پدرو مادرشان را از دست داده اند چکار کنند؟ رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: او ولد صالح یدعو له؛ بعد از هر پنج نماز بگو: رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیراً؛ خداوندا! درجات پدر و مادرم را بلند کن و آن‌ها را ببخش به چند فقیر کمک بکن و نیت ثوابش را برای پدر و مادرت بکن.

در حدیثی از رسول الله صلی الله علیه و سلم آمده است: یک پدر وقتی که وارد بهشت می شود، می بیند در بهشت چه مقام بزرگی دارد، می گوید: أنّی لی هذا؟ خداوندا! این نعمت از کجا آمده؟ الله ذوالجلال می گوید: در دنیا پسرت برای تو این کارهای نیک را می فرستاد و برایت پس انداز می کرد.

الله دوالجلال توفیق بدهد در دنیا بهشتمان را کسب کنیم. آمین

(خطبه‌های جمعه مسجد الخلیل خاش، ۲۰ دی ۱۳۹۲)

منبع: سنت آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 117
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تظاهرات شکست همه‌پرسی خون در مصر
نویسنده : Admin

28287با نزدیک شدن به زمان برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید مصر، جمعی از حامیان اخوان‌المسلمین با برگزاری تظاهرات‌ مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی اعلام کردند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، حامیان اخوان‌المسلمین مصر روز شنبه و در راستای فعالیت‌های هفته شکست همه‌پرسی خون تظاهراتی را در سراسر این کشور برگزار و مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید اعلام کردند. در این تظاهرات که توسط ائتلاف حمایت از مشروعیت و با هدف دعوت به عدم مشارکت در همه‌پرسی قانون اساسی جدید برگزار شد حاضران بار دیگر کودتای نظامی مصر را محکوم کردند.

حامیان اخوان‌المسلمین در استان‌های الجیزه و الشرقیه با برگزاری تظاهرات و سردادن شعارهایی کودتای نظامی مصر و سرکوب مخالفان توسط نیروهای امنیتی را محکوم و اعلام کردند در همه‌پرسی قانون اساسی جدید شرکت نخواهند کرد و آن را قبول ندارند. در استان اسکندریه مردم با تشکیل زنجیره‌های انسانی آنچه را که از آن به عنوان قانون خون و حکومت نظامی یاد می‌کردند محکوم کرده و با حمل نمادهای میدان رابعة العدویة و تصاویر محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر خواهان بازگشت مشروعیت شدند. همچنین در دانشگاه‌های عین الشمس و الازهر در قاهره نیز دانشجویان با حمل پلاکاردهایی برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی را محکوم کرده و آزادی دانشجویانی که در جریان اعتراضات دستگیر شده‌اند را خواستار شدند.

از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر که در روزهای اخیر شایعات بسیاری در خصوص نامزدی وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر بر سر زبان‌ها است روز شنبه در نشستی با نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد: اگر مردم واقعا خواهان این باشند که من در انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر شرکت کنم من خود را در این انتخابات نامزد خواهم کرد. وی همچنین از مردم مصر خواست تا مشارکت گسترده‌ای در همه‌پرسی قانون اساسی این کشور داشته باشند و با تمام توان در آن شرکت کنند. در همین راستا علما و اساتید الازهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که در قانون اساسی که در معرض همه‌پرسی قرار داده خواهد شد، هیچ مساله‌ای نیست که با شریعت و قوانین اسلامی مغایرت داشته باشد. در این بیانیه علمای الازهر از مردم مصر خواستند که در همه‌پرسی قانون اساسی جدید شرکت کنند. از سوی دیگر یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین بار دیگر از مردم مصر خواست که در همه‌پرسی قانون اساسی شرکت نکنند. وی گفت: دولتی که این همه‌پرسی را به اجرا می‌گذارد غیرقانونی و باطل است.

قرضاوی که از وی با عنوان پدر معنوی اخوان‌المسلمین یاد می‌شود تصریح کرد: مجرمان با عقوبت الهی مجازات خواهند شد. همه‌پرسی قانون اساسی مصر چندی پیش خارج از این کشور و در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های مصر در نقاط مختلف جهان برگزار شد و روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه میلادی جاری نیز در داخل مصر به اجرا گذاشته خواهد شد. این در حالی است که مقامات مصری اعلام کرده‌اند همه‌پرسی قانون اساسی مصر تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر منابع خبری گزارش دادند به دنبال برگزاری همه‌پرسی در مصر در کابینه ریاست جمهوری این کشور نیز تغییراتی ایجاد خواهد شد و حدود هشت تن از وزرا تغییر خواهند کرد.

منبع: آرمان

لینک ثابت
بازدید : 42
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

عذر خواهی یک روحانی شیعه از اهل سنت به خاطر مراسم عمر کشون!
نویسنده : Admin

96781_475به گزارش سنت آنلاین، حجت‌الاسلام مسعود دیانی در پارسینه نوشت: «پایان نامه‌ی کارشناسی ارشدم درباره‌ی توجیهات اخلاقی توهین به مقدسات دیگران بود. عنوان دقیقش این بود:
توهین به مقدسات: مفاهیم، دامنه و توجیهات اخلاقی با رهنمایی‌های بی دریغ استاد دکتر اسلامی
نه به عنوان موضوعی برای رساله‌ی دکتری، بلکه به خاطر دغدغه و علاقه‌ی شخصی‌ام پیگرش هستم. به خاطر همین دیشب در یکی از مجالس خاص مشهور به عید الزهرا، فرحة الزهرا و یا در اصطلحی عامیانه تر «عمر کشون» در اصفهان شرکت کردم.
این مشمئز کننده ترین تجربه‌ی زندگی من در سه دهه ای بود که پشت سر گذاشته بودم. توی مجلس دلم فقط گریه و استفراغ می‌خواست. مجلسی پر از فحاشی، پر از شوخی‌ها و حرکت‌های رکیک جنسی، پر از اعمال سخیف، پر از توهین، پر از حماقت و پر از تعصب بود. 
شاید بر دوستان من این ادعا گران تمام شود؛ اما حقیقت آن است که بی سابقه ترین، رکیک‌ترین، چندش آور ترین و تنفر آمیز ترین توهین به مقدسات دیگران توسط گروهی از شیعیان و نسبت به مقدسات تمام اهل سنت انجام می‌شود. دست کم من با تحقیقاتی که در زمینه‌ی پایان نامه‌ام داشته ام توهین دیگری نسبت به مقدسات دیگران به این اندازه عمیق و سخیف سراغ ندارم. اگر کسی سراغ دارد حتما به من هم بگوید. 
این بی سابقه بودن از چند جهت است: 
نخست آنکه این رفتار به قصد و انگیزه‌ی توهین و با علم به توهین آمیز بودن رفتار انجام می‌گیرد. در بسیاری از موارد جنجال بر انگیز و چالش آفرین عامل و فاعل مدعی است که قصد توهین نداشته است. مثلا رفتارش را یک نوع بیان هنری، طنز و یا گونه ای از نقد و انتقاد می‌داند. این گونه مجالس اما از آغاز با انگیزه‌ی صریح توهین به مقدسات دیگران بر پا می‌شود.
دوم آنکه این رفتارها ماهیتی جمعی و آیینی پیدا کرده است. این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق رفتارهای توهین آمیز نسبت به مقدسات دیگران به صورت فردی انجام می‌شود.
سوم آنکه این توهین‌ها از سوی توهین کنندگان به عنوان رفتار مستند دینی انجام می‌شود و به صورت رسمی و صریح توسط گروهی از عالمان دینی و روحانیون مورد تأیید قرار می‌گیرد.
چهارم آنکه محتوای این مجالس آکنده از توهین آمیز ترین رفتارهای ممکن است. اگر کسی شدید تر از این توهین‌ها نسبت به مقدسات دیگران سراغ دارد حتما حتما حتما به من هم بگوید.
و اما بعد:
چند نکته به نظرم می‌رسد:
نخست آنکه به عنوان یک انسان، یک مسلمان و به عنوان یک طلبه‌ی شیعه از همه‌ی برادران و خواهران اهل سنت عذرخواهی می‌کنم.
دوم آنکه معتقدم حاکمیت باید ورود جدی تری به این مسأله داشته باشد. رهبری انقلاب فتاوای ارزشمندی در حرمت توهین به مقدسات اهل سنت از خود به جای گذاشته‌اند. اما صرف اعلام این فتاوی کفایت نمی‌کند. حاکمیتی که معتقد است دولت‌های غربی در زمینه‌ی توهین به مقدسات باید آزادی بیان را محدود کنند، حاکمیتی که اعتقاد به ایمانی بودن ولایت حضرت علی و نه سیاسی بودن آن را توهین به مقدسات قلمداد می‌کند و نویسنده‌ی چنین مطلبی را روانه‌ی زندان می‌کند -و ده‌ها نکته‌ی دیگر که بماند- چگونه اجازه می‌دهد که چنین مجالسی با این حجم از رفتارهای سخیف و کثیف به صورت علنی و اسم و رسم دار برگزار شود. 
متأسفم بگویم که مجلسی که دیشب در آن شرکت کردم مربوط به هیئتی بود که یک هفته‌ی قبل مستند عزاداری‌هایش از سیمای اصفهان پخش شد. صریح بگویم. اصفهانی‌های جمع می‌شناسند: هیئت حدیث کسا! و جالب آنکه در این مجلس به بهانه‌ی فتاوی ارزشمندی که گفته شد، به رهبری انقلاب توهین شد. راستی مدافعان سینه چاک ولایت این شب‌ها کجا می‌روند!؟؟؟
بی شک برخوردهای امنیتی تمام راه حل مسأله نیست. اما اگر جایی چنین برخوردهایی ضرورت داشته باشد این مورد قطعا یکی از همان ضرورت‌ها خواهد بود. وهن این مجالس کجا و وهن قمه زنی کجا!؟ این هم وهن مقدسات خودمان است و هم وهن مقدسات دیگران.»

منبع: سنت آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 114
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

سازمان همکاری اسلامی ادامه شهرک‌سازی در قدس را محکوم کرد
نویسنده : Admin

85881197174369549561155980518به گزارش سنت آنلاین به نقل از ایکنا دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، با صدور بیانیه‌ای، طرح ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی جدید در اراضی اشغالی فلسطین به‌ویژه قدس شریف را محکوم کرد.

«ایاد امین مدنی»، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، در این بیانیه ضمن محکوم کردن طرح رژیم اسرائیل برای گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین، این اقدام را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست.

وی در این بیانیه تاکید کرد: طرح ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری و قدس شریف، نقش آشکار حقوق بین‌الملل است و به روند مداکرات صلح بین طرفین اسرائیلی و فلسطینی لطمه می‌زند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از نهادهای بین‌الملل خواست تا به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل و موضعی قاطع برای متوقف کردن شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم اسرائیل در قدس و کرانه باختری اتخاذ کنند.

همچنین، ایاد مدنی نهادهای مردمی فعال در زمینه حمایت از حقوق فلسطین را نیز به بسیج عمومی برای مقابله با سیاست‌های نزادپرستانه رژیم صهیونیستی فراخواند.

یادآور می‌شود، مقامات رژیم صهیونیستی از تصویب طرح جدیدی برای ساخت ۱۴۰۰ واحد مسکونی صهیونیست‌نشین در کرانه باختری و قدس شریف خبر دادند.

منبع: سنت آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 40
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

روحانی و وعده​اش درباره اقلیت​ها و اقوام
نویسنده : Admin

42352347«کشور عزیز ما، ایران، بوستانی عطرآگین از اقلیم‌ها ،زبان‌ها، ادیان و مذاهب گوناگون است. اکنون که انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری دوره یازدهم، این فرصت تاریخی را فراهم کرده است؛ اینجانب متعهد و مصمم هستم درصورت کسب رأی اعتماد شما و استقرار دولت تدبیر و امید با اجرای بندهای ده‌گانه زیر، بخشی از فصل حقوق ملت قانون اساسی را که از مهمترین اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هست، از شعار به عمل درآورم تا شاهد ایرانی آزاد و آباد، با مشارکت ایرانیان باشیم» این بخشی از بیانیه سوم حسن روحانی در زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود.

در ادامه این بیانیه روحانی ۱۰ بند را به عنوان اقداماتی که قول داده است انجام بدهد را آورده که از جمله آن ها می توان به مشارکت عمومی فارغ از زبان و مذهب در مدیریت‌های کلان کشور ، انتصاب نیروهای شایسته محلی در پست‌های مدیریتی مناطق مختلف کشور ، حمایت ،تقویت و تفویض اختیار و واگذاری امور اجرایی محلی ، منطقه‌ای  به آنان ، تدریس زبان مادری ایرانیان (کردی، آذری، عربی و…) به طور رسمی در سطوح مدارس و دانشگاه‌ها و تغییر نگاه امنیتی نسبت به اقوام و فرهنگ‌های ایرانی اشاره کرد. همچنین در این بیانیه آمده است که یکی از معاونین رئیس جمهور برای تحقق این بندها مسئول خواهد شد.

رئیس جمهور در اولین سفر خود به استان خوزستان در جمع مردم این استان به زبان عربی سخنانی را ایراد کرد. وی در سخنرانی عربی خود در اجتماع مردم اهواز گفت: «مردم خوزستان نماد مقاومت، شجاعت و حمایت از ولایت در سال های اخیر بوده اند و صرفنظر از اینکه آنها یک استان ثروتمند هستند همواره پای انقلاب ایستاده اند.» روحانی به مفاخر عرب هم اشاره کرد و گفت:« در طول تاریخ خوزستان شخصیت های بی نظیر علمی و مذهبی را به ایران اسلامی معرفی کرده است که از آن جمله می توان به علی ابن مهزیار اهوازی و دعبل خزاعی شاعر بزرگ اهل بیت و ابو نواس اهوازی اشاره کرد که از دامان همین مردم معرفی و خدمات بی نظیری به اسلام و مذهب تشیع ارایه کردند.»

روحانی با مردم عرب خوزستان به عربی سخن گفت و خواست نشان دهد که بر وعده ای که پیش از انتخابات داده است هنوز ایستاده​ است. اما رئیس دولت یازدهم تاکنون چه اقداماتی در این باره انجام داده است؟ شاید مهم‌ترین اقدام روحانی برای تحقق این وعده انتصاب حجت الاسلام علی یونسی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت ها باشد. این یکی از همان بندهایی بود که در بیانه​ای آمده بود. یونسی از زمان انتصاب به قومیت​های مختلف کشور سر زده است و در جریان مشکلات آنان قرار گرفته است. وی در سفری که چندی پیش به سیستان و بلوچستان داشت اظهار کرد که ” به زودی بخشی از مدیریت های ملی به اقلیت‌های قومی و مذهبی کشور و مشخصا ˈبلوچ هاˈ واگذار می شود.” در صورتی که این سخن یونسی عملی بشود در حقیقت یکی دیگر از بندهای آن بیانیه محقق شده است. اما به نظر می رسد هنوز تا اجرای کامل آن بیانیه راه زیادی باقی مانده است چراکه هنوز هیچ اقدامی برای تدوین کتب درسی به زبان محلی اقوام صورت نگرفته است و هنوز دروس در مدارس و دانشگاه ها به زبان رسمی یعنی فارسی تدریس می شود.

وعده های روحانی درباره اقلیت​ها تنها جزئی از وعده​های او درباره حقوق فردی ایرانیان بود. روحانی که خود را در انتخابات ریاست جمهور به عنوان یک حقوق دان معرفی کرده بود پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری بر سخن خود مبنی بر دفاع از حقوق شهروندان ایستاد و به تدوین منشور حقوق شهروندی پرداخت که می توان توجه به حقوق قومیت​ها و اقلیت​ها را بخشی از این اهتمام او دانست. یونسی در دیداری که با اسقف اعظم ارامنه کاتولیک ایران داشت درباره منشور حقوق شهروندی گفت: دولت جدید و به ویژه رییس جمهوری اهتمام ویژه ای نسبت به حقوق شهروندی و حقوق اقلیت ها دارد و با تهیه و انتشار پیش نویس حقوق شهروندی خواهان ارزیابی و دریافت نظرات نخبگان برای اصلاح نهایی آن هستند.

یک بند منشور حقوق شهروندی که توسط دولت روحانی منتشر شده است به اقوام و قومیت ها پرداخته است. در این بند آمده است: احترام به تنوع فرهنگی، مذهبی، زبان و قومی شهروندان تکلیف دولت است. برگزاری و حضور در مراسم مذهبی ادیانی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده‌اند، آزاد است.

روحانی از زمره کسانی بود که با منطق «مشارکت اقوام برای اعتلای ایران» به صحنه انتخابات گام نهاد. پافشاری او بر حقوق اقوام و اقشار مختلف ایرانی خیلی زود به ثمر نشست و این کاندیدای میانه رو توانست آرای جمعیت انبوهی از قومیت‌ها دیگر را از آن خود کند. در پرده دیگر این اتفاق، روحانی در کسوت سیاست‌مدار حقوقدان ظاهر شد و اعلام کرد که احیای حقوق اقوام و اقلیت‌ها را در سرلوحه امور قرار خواهد داد. نگاهی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نشان‌دهنده این است که روحانی در اکثریت اقلیت​ها و اقوام ایرانی رای بالایی داشته است و تنها در استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری ، کهکیلویه و بویراحمد و قزوین نتوانست رای اول بشود. با این وجود در همین استان​ها هم رای بالایی را کسب کرد.

نویسنده: سید صادق روحانی

منبع: خبر آنلاین

لینک ثابت
بازدید : 49
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ابراز خرسندی مولانا گرگیج از سخنان اخیر دکتر روحانی
نویسنده : Admin

 مولانا محمدحسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزادشهر در بخشی از خطبه های جمعه این شهر ضمن ابراز خرسندی از سخنان  جناب آقای دکتر روحانی در جمع استانداران کشور، عمل به آن را لازمه برنامه های دولت یازدهم دانستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شیخ التفسیر مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در خصوص سخنان رئیس جمهور در همایش استانداران افزودند: همانطور که آقای روحانی بر رعایت حقوق همه اقشار و مذاهب تاکید داشتند، لذا خواسته ما هم همین است که  تمام شهروندان ایرانی از نظر حقوق شهروندی با هم برابر و مساوی باشند و بین هیچ گروه یا قشری تبعیضی وجود نداشته باشد.
مدیر محترم دارالعلوم فاروقیه گالیکش ضمن تاکید بر احقاق حقوق همه اقوام و مذاهب خاطرنشان کردند: اقلیت‏های قومی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند و نباید هیچ فرقی در ایرانی بودن بین اقوام و مذاهب باشد و باید بین فارس و کرد و ترک و ترکمن و بلوچ و لر و عرب و سایر اقوام در کل کشور تبعیض و یا تفاوتی  وجود نداشته باشد، چون همه ما ایرانی هستیم و إن شاء الله شاهد رفع تبعیضات و عمل به خواسته های قانونی همه اقوام و مذاهب از سوی دولت تدبیر و امید باشیم.
منبع: سني آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 48
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

آیا "مالکی" اشتباه "اسد" را تکرار خواهد کرد؟
نویسنده : Admin

 عراق نوین که در سال 1920م. در نقشه جهان ظاهر شد، چه پیش از آن و چه بعد از آن، همواره شاهد ناامنی و جنگ قدرت بوده است. شهرت عراق در جهان کنونی به ویژه جهان اسلام، به خاطر تنوع قومی و مذهبی آن است؛ تنوعی که پس از اشغال آن در سال 2003م. توسط آمریکا و هم‌پیمانانش از "فرصت" تبدیل به یک "تهدید جدی" شد. عراق کنونی سرزمین عرب‌های شیعه وسنی، کردها و ترکمن‌های عمدتا سنی ‌مذهب است. از سال 1920م. تا سقوط حکومت صدام حسین، مناصب کلیدی سرزمین دجله وفرات عموما در تسلط عرب‏های اهل‌سنت بود. این روند پس از اشغال عراق در 2003م. به نفع عرب‌های شیعه و کردها تغییر پیدا کرد. سیاست‌های غلط اشغالگران و حکومت‌هایی که در سایه آنها تشکیل شدند باعث انزوای عرب‌های سنی مذهب شد؛ امری که خیلی زود مشخص شد امنیت و وحدت ملی عراق را با خطرهای جدی مواجه کرده است.


فلوجه و رمادی در اختیار "داعش" و قبایل سنی
نام شهرهای "فلوجه" و "رمادی" عراق برای افرادی که تحولات این کشور را دنبال کرده باشند، ناآشنا نیست. در سال 2004م. نیروهای آمریکایی برای کنترل فلوجه در دو نبرد مهم با مبارزان سنی درگیر شدند. این درگیری‏ها یکی از خونین ترین نبردهای سربازان آمریکایی از زمان جنگ ویتنام تا کنون بود.
شهرهای فلوجه و رمادی یک بار دیگر پس از آن خبرساز شدند که ساکنان این شهرها در اواخر 2012م. در اعتراض به سیاست‏های تبعیض آمیز دولت نوری المالکی دست به تحصن و اعتراضات خیابانی زدند. این روش اعتراض اهل‌سنت به رهبری علماء، نخبگان سیاسی و برخی نمایندگان پارلمان از موج اعتراضات در برخی کشورهای عربی تاثیر پذیرفته بود. تحصن و تظاهرات معترضان به تبعیض مذهبی، دولت مرکزی را در امتحان سختی قرار داد. دستگاه نوری المالکی نه تنها به خواسته ‌های معترضان پاسخ مثبتی نداد که به حاشیه راندن بیشتر سیاستمداران برجسته سنی روی آورد؛ از جمله این سیاستمداران می توان از طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری پیشین، و رفیع العیسوی، وزیر دارایی سابق عراق، نام برد.
این سیاست سرکوب مخالفان سنی توسط نخست‌ وزیر، در واقع پس از بیرون شدن نظامیان آمریکایی از عراق در پایان سال 2011م. آغاز و سپس شدت گرفت. در نتیجه این اقدامات اوضاع امنیتی عراق رو به وخامت بیشتر گذاشت و مردم بغداد و بسیاری از شهرهای دیگر شاهد موج جدیدی از خشونت‏های فرقه ای در این کشور شدند. طبق آمار اداره همکاری سازمان ملل در عراق، فقط در سال 2013م. 7818 غیرنظامی در عراق کشته شده اند.
پیش از برچیدن چادرهای معترضان در استان الانبار، نیروهای امنیتی عراق "احمد العلوانی"، نماینده پارلمان این کشور را بازداشت کردند. در عملیات بازداشت، خواهر و برخی از محافظان این نماینده حامی تحصن کنندگان کشته و برخی دیگر مجروح شدند. این امر خشم معترضان در استان الانبار را برانگیخت. 44 نماینده مجلس عراق در اعتراض به این اقدام نیروهای امنیتی استعفا دادند و خواستار آزادی آقای العلوانی شدند؛ اما پاسخ مقامات عراقی همراه با خشونت بود. برچیدن چادرهای معترضان در سی ‌ام دسامبر (9 دی) به بهانه "جلوگیری از نفوذ القاعده" و "خودمختاری احتمالی" الانبار، واکنش شدید مردم این استان را در پی داشت. پس از عقب نشینی ارتش از شهرها، مردم و قبایل مسلح به پاسگاه‏ها یورش بردند، ذخایر اسلحه به تاراج رفت و شهرهای فلوجه و رمادی به تصرف مخالفان مسلح دولت نوری المالکی در آمدند. دستور بازگشت ارتش توسط نخست وزیر بی فایده بود و هم اکنون مقامات سیاسی و امنیتی عراق به سقوط این دو شهر اذعان دارند. با وجود حملات توپخانه ای و بمباران مناطق مختلف فلوجه و رمادی توسط ارتش، این دوشهر همچنان در تصرف قبایل مسلح مخالف دولت و نیروهای وابسته القاعده هستند. طبق آمار رسمی طی یک هفته درگیری دست‌کم 250 نفر کشته شده اند.  
"دولت اسلامی عراق و شام" که با عنوان "داعش" از آن یاد می شود نقشی در اعتراضات مدنی مردم ستمدیده الانبار نداشته است؛ اما تحولات اخیر پای این گروه را به این نبرد باز کرد. قبایل پرنفوذ سنی مثل "البوفهد" تاکید کرده اند برای مقابله با نیروهای دولت المالکی با داعش در یک صف ایستاده اند و درعین حال از نظر فکری نه با داعش نزدیک اند نه با المالکی! خبر تشکیل "مجلس انقلابیون عشایر الانبار" در روزهای گذشته بیانگر عمق فاجعه و شدت بی اعتمادی مردم این استان نسبت به دولت مرکزی است.
از طرفی، مخالفان مسلح بشار اسد در برخی مناطق به نبرد با داعش روی آورده اند. با توجه به قدرت زیاد این گروه رادیکال در ساماندهی حملات مرگبار، این امر باعث خواهد شد بشار اسد برای مدتی نفس راحتی بکشد. اما درگیری‏های داخلی مخالفان مسلح اسد هرگز در راستای منافع عراق و دولت کنونی نیستند؛ داعش تهدید کرده در صورت ادامه پیکار با وی در خاک سوریه از جنگ علیه نیروهای اسد عقب نشینی خواهد کرد و مشخص است در آن صورت مقصدش عراق خواهد بود.

داعش کیست؟
داعش یا همان "دولت اسلامی عراق و شام" به عنوان اصلی ترین و پرقدرت ترین گروه مسلح مخالف بشاراسد در سوریه شناخته می شود. داعش و جبهة النصرة هردو وابسته به سازمان جهانی القاعده هستند با این تفاوت که اعضای جبهة النصرة را عموما جوانان سوری تشکیل می ‌دهند و رهبری آن هم با یک دانشگاهی اهل سوریه "ابومحمد الجولانی" است. این گروه پرنفوذ هم‏زمان با قیام مسلحانه مخالفان رژیم بشاراسد در سوریه تشکیل شد. هردوی این سازمان‌ها ایده‌ های اسلامی دارند؛ اما جبهة النصرة خواهان مشارکت همه مخالفان رژیم اسد در دولت آتی است، داعش چنین نظری ندارد. داعش ریشه در عراق دارد و رهبری این جنبش را "ابوبکر البغدادی" در دست دارد. نیروهای داعش که در سال‏های گذشته با اسامی دیگری در عراق متمرکز بودند، طی دهها عملیات خسارت‏های جدی به نیروهای آمریکایی و عراقی وارد کرده اند. گفته می شود این گروه در مناطق سنی نشین عراق دارای نفوذ است و تعداد جنگجویان آن در سوریه و عراق بین 12 تا 14 هزار نفر است. از آنجائی که استان الانبار عراق با سوریه هم مرز است، اعضای این گروه به راحتی بین دو کشور تردد می کنند.

آزمایش بزرگ دولت المالکی
آقای نوری المالکی همواره بر پاک‏سازی عراق از القاعده تاکید کرده، اما اقدامات نادرست اش- دست‌کم تاکنون- باعث تقویت موضع القاعده شده است. بسیاری از قبایل مسلح که تا دیروز همگام با نیروهای عراقی با القاعده و هم‌فکرانشان در عراق می جنگیدند، حالا تهدید به ائتلاف با داعش می کنند. اگرچه برخی از سران قبایل عرب الانبار تعداد نیروهای داعش در فلوجه و رمادی را "بسیار اندک" اعلام می کنند، اما واقعیت این است که داعش جبهه "مناسبی" برای تضعیف و ضربه زدن به مخالفان فکری و مذهبی خودش یافته است. اعتراضات مدنی و مسالمت ‌آمیز عرب‌های سنی سرکوب شده است و بسیاری از آنها برای به دست آوردن حقوق مسلم و جایگاه "واقعی" خود در کشورشان چاره ای جز نبرد مسلحانه نمی بینند.
چنین به نظر می رسد سناریوی سوریه در حال تکرار است؛ بشار اسد پس از تسلط بر سوریه عنان دستگاه های نظامی و امنیتی را کاملا در اختیار اقلیت علوی گذاشت و مناصب کلیدی را از دست اهل سنت گرفت. این امر احساس تبعیض را درمیان اکثریت تشدید و تبدیل به بغض کرد. این بغض با وزیدن نسیم بهارعربی در تونس و مصر ترکید و مردم به تظاهرات مسالمت آمیز روی آورند. سرکوب اعتراضات خواسته قلبی اسد و نزدیکانش را برآورده نکرد و خیلی زود آتش جنگ داخلی دامن این کشور را فرا گرفت.
اگر آقای المالکی بیش از این به سیاست‏های نادرستش ادامه بدهد و به بهانه پاک‏سازی "بعثی‌ها" و ریشه کن کردن "تروریسم" بخش بزرگی از مردم عراق را نادیده بگیرد، قطعا کشورش را در باتلاق عمیق بحران‌های گوناگون خواهد انداخت. همانگونه که آقای "صالح المطلک"، معاون نخست وزیر عراق، ادامه وضعیت فعلی را "به قیمت تجزیه عراق" خوانده، می توان گفت اگر دولت دنبال راه حل نظامی برای بحران پیش آمده باشد، بدون شک همه عراقی‌ها متضرر خواهند شد.
شایسته است، "دوستان" نوری المالکی که وی را در مهار قیام مسلحانه در بصره و شهرک الصدر کمک نمودند هم اکنون به یاری اش بشتابند و طرفین درگیر در استان الانبار را به میز مذاکره بنشانند. اوضاع کنونی عراق وحدت بیشتر مذاهب و اقوام این کشور را می طلبد و کشورهای همسایه می توانند نقش کلیدی مثبتی در حل این بحران ایفا کنند. وقت آن رسیده آقای المالکی ثابت کند دغدغه توسعه و پیشرفت تمام عراق را در سر دارد و قلبش برای همه می تپد. بی پرده باید گفت نیروهای المالکی با توسل به زور موفق به حل مشکلات پیش آمده نخواهند شد و شرکت گروه‏های خاص در این منازعه وضعیت را از "بد" به "بدتر" سوق خواهد داد. تنها با مذاکره و گفتگو می توان به راه حل مناسبی برای منازعه میان دولت مرکزی و استان‌هایی از قبیل الانبار دست یافت.

عبدالحکیم شه بخش - زاهدان

لینک ثابت
بازدید : 46
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

صفحات وبلاگ
تعداد صفحات : 26

قالب وبلاگ