کارگری برای شخصی کار می کند، صاحب کار به او مبلغی بعنوان حقوق پرداخت می کند که حتی به نصف دستمزد معمول و رایج هم نمی رسد، و وقتی از صاحب کارش درخواست افزایش دستمزد می کند او آنرا نمی پذیرد، و می گوید : یا با این دستمزد کار کن و یا مختاری که اینجا را ترک کنی! این درحالیست که صاحب کار فرد ثروتمندی است، این امر باعث شد که آن کارگر به مدت یکسال و نیم از اموال صاحب کارش سرقت کند، و تا این زمان هنوز صاحب کارش مطلع نشده است، آیا آن کارگر می تواند به این روش ادامه دهد یا بایستی آنرا آشکار کند و مالش را به وی بازگرداند؟
الحمدلله،
برای کار گر جایز نیست که از اموال صاحب کارش به بهانه کم بودن دستمزدش سرقت کند، زیرا او خودش این کار را با آن حقوق با رضا و اختیار خویش پذیرفته، و می تواند آنرا رها کند و بدنبال کار بهتری بگردد، و باب رزق و روزی وسیع است.
اما دزدی و خیانت منکر زشتی است و نوعی ظلم به مال باخته است، و خوردن حرام و باطل است، و از گناهان کبیره بشمار می رود، الله متعال می فرماید : «والسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقطَعُوْاْ أیدِیَهُمَا جَزَاءً بِمَا کَسَبَا نَکالاً مِنَ اللهِ واللهُ عَزیزٌ حَکِیم» (مائده : 38).
یعنی : «دستهای مرد و زن دزد را قطع کنید (این) کیفر عملی است که انجام دادهاند و مجازاتی است از جانب خدا، و خداوند (بر کار خود) چیره (و در قانونگذاری خویش) حکیم است».
و پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند : « لَعَنَ اللَّهُ السَّارِقَ یَسْرِقُ الْبَیْضَةَ فَتُقْطَعُ یَدُهُ وَیَسْرِقُ الْحَبْلَ فَتُقْطَعُ یَدُهُ» بخاری (6783) ومسلم (1687).
یعنی : «خداوند، دزد را لعنت کند که با دزدیدن تخم مرغ و ریسمانی، باعث می شود تا دست اش قطع گردد».
پس بر این کارگر واجب است توبه کند و آنچه برداشته به صاحب کارش بازگرداند، و یا از او طلب حلالیت کند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : «مَنْ کَانَتْ عِنْدَهُ مَظْلِمَةٌ لِأَخِیهِ فَلْیَتَحَلَّلْهُ مِنْهَا ، فَإِنَّهُ لَیْسَ ثَمَّ [یعنی : هناک یوم القیامة] دِینَارٌ وَلَا دِرْهَمٌ ، مِنْ قَبْلِ أَنْ یُؤْخَذَ لِأَخِیهِ مِنْ حَسَنَاتِهِ ، فَإِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ حَسَنَاتٌ أُخِذَ مِنْ سَیِّئَاتِ أَخِیهِ فَطُرِحَتْ عَلَیْهِ» بخاری (6534).
یعنی : «هرکس به برادرش ظلم کرده همین امروز از او طلب بخشش کند قبل از آنکه روزی فرا رسد که دینار و درهم در آن روز پذیرفته نمیشوند، اگر عمل صالح داشته باشد به اندازه ظلمی که کرده از آن برداشته میشود و اگر کار نیک و حسنهای نداشته باشد از گناهان شخص مظلوم برداشته میشود و بر گناهان او اضافه میشود».
اگر اطلاع دادن به صاحب کار برایش سخت و گران آید یا بترسد دچار کدورت و اختلافی بشود، می تواند بدون اطلاع دادن وی اموالش را بنحوی بازگرداند، و همین کفایت می کند.
علامه ابن عثیمین رحمه الله می گوید : «.. اگر از شخصی یا جهتی سرقتی انجام دادی؛ بر شما واجب است با مالباخته تماس حاصل کنی و به وی بگوئی که فلان و فلان چیز شما نزد من است، سپس مابین خود مصالحه کنید. اما گاهی انجام این کار ممکن است بر انسان سخت آید و نمی توان نزد مالباخته رفت و گفت : من از شما فلان و فلان چیز یا مقدار مال را دزدیدم، در این حال می توان اموال سرقت شده را به روشی غیر مستقیم پس داد، مثلا آنرا به دوست یا رفیق خود و مالباخته تحویل داد و به وی گفت : این پولها متعلق به فلانی است و داستان را برایش تعریف کند، و بگوید : من اکنون به درگاه خداوند عزوجل توبه کردم و از شما خواهش می کنم آنرا به فلانی برسانی . هرگاه چنین کرد، (پس بداند) که الله متعال می فرماید : « وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً » (طلاق 2). یعنی : «و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم میکند». و می فرماید : « وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْراً » (طلاق 4). یعنی : « و هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان میسازد»» "فتاوی إسلامیَّة" (4/162).
والله اعلم
وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم
منبع:سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
لینک ثابت