پاسخ به برخی از شبهات منکرین حجیت حدیث
نویسنده : Admin

 خداوند سبحان به مقتضای حکمت و رحمت کران ناپذیرش، خواست بشریت را از تاریکی کفر و جهل رهایی بخشد و او را از چنگال اوهام و خرافات آزاد سازد. لذا آخرین کتاب آسمانی خود، قرآن را بر پاکترین بنده اش، محمد مصطفی صلی الله علیه و سلم نازل فرمود و به خاتم انبیاء صلی الله علیه و سلم دستور داد تا در مقام شامخ رسالت و شارع دین خدا، قرآن را به مردم اعلام دارد؛ «و أنزلنا إلیک الذکر لتبین للناس ما نزل إلیهم» [نحل:44] و قرآن را بر تو نازل کردیم، تا بیان کنی برای مردم آنچه را که برایشان فرستاده شده است. همچنین همه مسلمانان را ملزم و مکلف ساخت تا از دستورات و سنت مطهر آن حضرت صلی الله علیه وسلم پیروی نماید، زیرا سخنان و دستوراتش سراسر حکمت، معرفت و وحی الهی هستند و از هوای نفس به دور می باشند؛ «و ما ینطق عن الهوی إن هو إلا وحی یوحی» [نجم:3-4]
بر مسلمانان واجب نموده تا دستورات نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وسلم را اجرا نمایند و به صدق گفتار او ایمان داشته باشند؛ «وما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهکم عنه فانتهوا» [حشر:7)]
خداوند متعال اطاعت از رسول اکرم صلی الله علیه وسلم را جزو اطاعت از خود قرار داده است؛ «و من یطع الرسول فقد أطاع الله» [نساء:80]
با توجه به آیات فوق بر کسی پوشیده نخواهد بود که پیروی از حدیث و سنت آن حضرت صلی الله علیه وسلم پیروی از خداوند متعال و قرآن کریم است.
حدیث، بعد از قرآن کریم، بزرگ‏ترین اصل و رکن اساسی برنامه زندگی مسلمانان است، زیرا اکثر احکام شرعی به وسیله رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وسلم تشریح شده اند. بنابراین شریعت اسلام و قوانین آن بر دو اصل قرآن و حدیث نبوی صلی الله علیه وسلم استوار است.
امام شاه ولی الله دهلوی- رحمه الله- در بیان اهمیت حدیث و سنت می فرماید: «احادیث به مثابۀ چراغ‏های درخشان همانند ماه شب چهارده هستند که هر کسی که به آنها گردن نهد و حفظ نماید، به رشد و هدایت رسیده و به خیر کثیر نائل می گردد و هر کسی روگردانی و اعراض نماید گمراه شده و در راههای هلاکت می افتد و به جز ناامیدی و خسران چیزی عایدش نمی شود.» [حجة الله البالغة، امام شاه ولی الله محدث دهلوی، مترجم: شیخ الحدیث مولانا سید محمدیوسف حسین پور، جلد1، ص9- 8، چاپ دوم، بهار1384، انتشارات شیخ الاسلام احمد جام]
پس سنت، از حیث وجوب تبعیت و نزول آن از جانب خدا، در جایگاه دوم بعد از قرآن قرار دارد، و صحابه میان حکم ثابت شده با قرآن و حکم ثابت شده با سنت فرقی قائل نشدند، لذا اختلاف سنت با قرآن تنها در این است که لفظ و معنای قرآن، هر دو از جانب خداوند نازل شده اند، اما سنت فقط معنایش از جانب خداوند است و لفظ آن از جانب رسول اکرم صلی الله علیه وسلم می باشد. [سیری در پیدایش تدوین و تعریف علوم اسلامی، دکتر محمد زحیل، مترجم: دکتر فرزاد پارسا، ص:56-53، انتشارات کردستان، چاپ اول 1388)


ادامه مطلب
بازدید : 240
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

بخش نخست مراسم دانش‌آموختگی طلاب عین العلوم گشت برگزار گردید
نویسنده : Admin
5546564

گشت – پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین

قسمت اول مراسم دانش‌آموختگی طلاب عین العلوم گشت، شامگاه سه‌شنبه، در مسجد جامع خواجه گشت با تلاوت قرآن کریم آغاز گردید و یکی از فارغ التحصیلان امسال عین العلوم، به بیان سخنانش در باره اسلام و استقامت پرداخت.

ایشان با استناد از آیه شریفه‌ی «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ» [آل عمران/۱۹]، مهم‌ترین نعمتی که الله متعالى به انسان‌ها ارزانی داشته را اسلام دانست و افزود: اسلام چنین آیینی و قانونی نیست که توسط دانشمندان و فیلسوفان تدوین شده باشد؛ بلکه قانون و آیینی است که از جانب خداوند به حضرت محمد صلی الله علیه وسلم فرستاده شده است. پس همان آئینی که رسول آورده، نزد الله سبحانه و تعالی پسندیده و مورد تایید است. خداوند می‌فرمایند: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ» [آل عمران/۱۹] و همچنین می‌فرمایند: وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ  [آل عمران : ۸۵]. پس این ایده که می‌گویند هرکس در مذهبی باشد چه مسیحی وچه یهودی و… فقط اعمال نیکو داشته باشد و به دیگران آزار برساند موفق و کامیاب است، باطل است.

فارغ‌التحصیل جوان در بخشی دیگری از سخنانش اسلام را شرط مقبولیت تمام اعمال دانست و افزود: اسلام این است که انسان در دل با زبان اقرار بکند و با دل یقین بکند بر آن‌چه که پیامبر صلى الله علیه وسلم برای ما آورده است و بر عقیده همین پایدار بماند؛ خداوند می‌فرمایند: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» [فصلت/۳۰]. استقامت یعنی اعتدال و در امان ماندن از انحرافات عقیدتی.

استقامت ۳ مرحله دارد که اولین آن‌ها استقامت در عقیده است. انسان نباید در مقابل دلائل پوچ مبطلان عقیده‌اش را از دست بدهد. باید در عقید‌ه‌ی خود استقامت و یقین داشته باشیم. اصحاب پیامبر صلى الله علیه وسلم نمونه‌ی استقامت هستند که حاضر نبودند کوچک‌ترین آزاری به پیامبر صلى الله علیه وسلم برسد. وقتی از حضرت خبیب ـ که در بند قریشیان بود و می‌خواستند وی را اعدام کنند ـ سؤال شد: آیا تو می‌خواهی که الآن این‌جا به جای تو، محمد می‌بود و تو در میان خانواده‌ات می‌بودی؟ قسم یاد کرد که حاضر نیست حتى خاری در پای پیامبر برود، چه برسد این‌که الآن این‌جا به جای من شهید شود.


ادامه مطلب
بازدید : 32
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

اهداف بعثت پیامبر صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم
نویسنده : Admin

20130918_191237شیخ الحدیث مولانا محمّد یوسف حسین پور به درخواست جامعه‌ی اسلامی دارالعلوم هرات برای اساتید و طلاب آن‌جا به ایراد سخنرانی اینترنتی پرداخت. این سخنرانی بعد از نماز مغرب روز چهارشنبه در جمع طلاب و اساتید عین العلوم گشت در محل مسجد جامع خواجه انجام گرفت و به صورت مستقیم برای جامعه‌ی دارالعلوم هرات پخش شد.

ایشان ابتدا نعمت‌های الٰهی را یادآور گردید و فرمود: مناسب است بر قصور همت خویش اعتراف کنیم؛ چرا که در هر نعمت شکری بر ما واجب است. پس وقتی توان و حیثیت ما همه محدود است، محدود چگونه می‌تواند به شکر چیزی برآید به شکر چیزی برآید که غیر محدود باشد.

بنده همان به که ز تقصیر خویش /*/ عذر به درگاه خدای آورد

ورنه سزاوار خداوندیش /*/ کس نتواند که به جای آورد


ادامه مطلب
بازدید : 37
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

شیخ‌الاسلام خواجه عبدالله انصاری رحمه الله
نویسنده : Admin

537554هرات باستان از دیرباز قدمگاه علمای اعلام و عرفای صاحب نام و مهد اولیای الهی بوده است.
واین خاک و بوم شخصیت‌های شهیری را در خود پرورده و به جامعه انسانی بسان چراغی فروزان تحویل داده است. یکی از این صاحب‌نامان عالم و عارف مشهور اهل‌سنت، شیخ‌الاسلام خواجه عبدالله انصاری هروی می‌باشد که درعرفان شهره آفاق گردیده است.
خواجه‌ی هروی درسال ۳۹۶هـ .ق در روستای «کهندژ» هرات دیده به جهان گشود، پدرش ابومنصور محمد از جمله علمای کبار وقت بود و از طریق دکان و تجارت امرار معاش می‌کرد. سلسله نسب خواجه به حضرت ابوایوب انصاری رضی‌الله‌عنه می‌رسد و وی معاصر خواجه نظام‌المک می‌باشد.
خواجه عبدالله انصاری از اوان کودکی دارای استعدادی قوی و ذهنی پویا بود، تا ده سالگی تحت راهنمایی پدر خود به فراگیری تعلیمات متداول علوم دینی پرداخت.
زمانی که پدرش کسب و کار را کنار گذاشته و راهی بلخ شد و در آنجا سکنی گزید، خواجه عبدالله بدون سرپرست باقی ماند، اما دوستان پدر وی که از علما و عرفا و صوفیان بزرگ بودند در تعلیم و تربیت وی همت گماشتند و از وی مراقبت می‌کردند که از آن جمله یحیی بن اعمار شیبانی معروف به “خواجه غلتان‌ولی” و شیخ اسماعیل را می‌توان نام برد.


ادامه مطلب
بازدید : 43
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

نماز ستون دین است
نویسنده : Admin

namazمولانا سید محمد یوسف حسین پور در خطبه‌های جمعه (۲۹ شهریور ۹۲) با قرائت حدیث «بُنِیَ الإِسْلاَمُ عَلَىٰ خَمْسٍ: شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ، وَإِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ، وَالحَجِّ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ.» [بخاری: ۸] به اهمیت بحث نماز اشاره فرمود؛ مشروح سخنان ایشان به شرح زیر است.

پیامبر اکرم صَلَّىٰ اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ به صورت قانون کلی چند مسأله‌ی مهم و با اهمیت را  در این حدیث یادآور شدند که روی این چند مسئله مقداری صحبت می‌شود. ایشان صَلَّىٰ اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمودند: اساس و بنیاد اسلام بر پنج چیز بنا نهاده شده که این پنج چیز به منزله‌ی بنیاد ساختمان اسلامی هستند. همان‌طور که ما به هنگام ساختن منزل سعی می‌کنیم بنیادش را محکم کنیم، خصوصاً در این زمانه که زمین لرزه‌ها ساختمان‌ها را از بین می‌برد، از این جهت مردم بر اساس دانش و فکر خود سعی می‌کنند پایه‌های آن‌ها را محکم کنند؛ پس اسلام هم بنایی است که الله تعالىٰ می‌فرماید: «اُدْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَآفَّةً» [البقرة: ۲۰۸]؛ در اسلام کاملاً داخل شوید.

پس اساس و بنیاد اسلام بر پنج چیز نهاده شده است؛ چنانچه یکی از این پنج چیز از بین برود، آن مسلمانی درست نیست.

اولین ایمان است؛ تا زمانی که انسان ایمان نیاورد و مؤمن درست نباشد ولو این‌که تمام نیکی‌ها را به جا بیاورد، تمام نیکی‌هایش به هدر می‌روند؛ لازماً ایمان باید پخته و کامل باشد. پس ایمان به چه می‌گویند؟ اوّل از هر چیز باید انسان این باور داشته باشیم که ما خالقی داریم که هم ما را آفریده و هم تمام کائنات و موجودات را آفریده است؛ و این‌که الله تعالىٰ دارای صفاتی هم‌چون: مهربان، لطیف، کرم نواز، رازق، شافی، مُحیِی و مُمِیت است؛ قدرتش کامل است؛ هر چیزی را که اراده کند، می‌تواند انجام دهد و هیچ کس هم‌چنین قدرتی جز الله ندارد و الله تعالىٰ ما را هم به همین خاطر آفریده است تا او را باور کنیم و بندگی‌اش را خالصانه و مخلصانه ادا کنیم؛ یعنی کسی را با او شریک قرار ندهیم، الله تعالىٰ همان‌گونه که خودْ یکتا و یگانه است، در صفات خویش هم بی‌همتا و یگانه است. پس پیامبر ‌صَلَّىٰ اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ اساس مسلمانی را بر این نهاده است که: «شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا اللهُ»؛ یعنی چنان کسی که لیاقت و شایستگی خدایی را داشته باشد، فقط ذات الله تعالىٰ است. غیر از خدا بقیه هر اندازه بالا باشند، به درجه‌ی خدایی نمی‌رسند. به طور مثال پیامبر ما که از هر جهت و حیثیت بالاترین شخص است که کسی به درجه‌ی ایشان نمی‌رسند، نه فرشتگان و نه پیامبران گذشته، باز هم مقامش از مقام الٰهی پایین‌تر است؛ بلکه خود افتخار می‌کردند که بنده‌ی الله تعالىٰ است در حالی‌که سرور و سردار کائنات بودند. بزرگترین پیامبران در مقام نبی اکرم‌ صَلَّىٰ اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ خود را پست و پایین می‌گرفتند. در روز قیامت که همه زیر آفتاب قرار می‌گیرند و زمین به زمینی گرم مبدّل می‌شود «یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ» [إبراهیم: ۴۸]، و پیامبر اکرم‌ صَلَّىٰ اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ می‌فرمایند: در این روز خورشید بالای سر ما قرار می‌گیرد، حال آن‌که الآن با مسافت بسیار طولانی‌ای فاصله دارد، گرمایش را تحمل نمی‌کنیم؛ در حالی‌که روز قیامت به اندازه‌ی یک نیزه یا دو نیزه با ما فاصله دارد؛ از بس که گرمایش بی‌نهایت است. پیامبر‌ صَلَّىٰ اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ می‌فرمایند: «مردم در عرق خود غرق می‌شوند»؛ آن‌چه که این گرما را عوض می‌کند، ایمان و عمل نیک است. در حدیث می‌آید: «در روز قیامت بعضی‌ها تا شتالنگ و بعضی‌ها تا زانو و بعضی‌ها تا شکم و بعضی‌ها تا دندان‌ها در عرق خود غرق‌اند.» وقت زنده شدن و قیام از قبور همه به همین شکل (که ما در این مجلسیم) بلند می‌شوند.


ادامه مطلب
بازدید : 53
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

قضا و قدر
نویسنده : Admin
ghaza-ghadarبه طور کلی، آنچه باید بدان علم و آگاهی داشته باشیم این است که خداوند متعال این جهان هستی اعم از زمین و آسمان و جمادات و حیوانات و ... را مطابق با تقدیر ازلی خود خلق کرده، وعلم او بر همه مخلوقات و موجودات احاطه دارد، و حساب و کتاب همه  مخلوقات و موجودات در دست اوست؛ بنابراین هر آنچه در این جهان پهناور به وقوع می‏پیوندد مطابق با علم و اراده‏ی خداوند متعال می‏‏باشد.
سؤال: آیا هر آنچه  در دنیا برای انسان روی داده یا روی می دهد از قبیل مرگ،  رزق و روزی، پیروزی و شکست، نیکبختی و بدبختی و.... از ازل برای انسان نوشته شده است؟ و اگر مقدر شده باشد که کسی بهشتی یا دوزخی باشد، سعی و تلاش انسان چه سودی خواهد داشت؟ آیا پزشکان می‏توانند در مقابل پیشامدهای ناگوار، انسان را از مرگ نجات دهند؟ آیا سعی و کوشش پیگیر یا خوب اداره کردن تجارت و کشاورزی ارتباطی با افزایش روزی دارد؟  یا اینکه رزق و روزی هر کس، مشخص و مقدر است و به میزان کار و تلاش وی بستگی ندارد؟

جواب:این سوال از سؤالات قدیمی و مشهوری است که به نظر می‏رسد، با گذشت زمان، همچنان در اذهان خطور می‏کند، و بر زبانها جاری می‏گردد و تا حدودی سبب ایجاد دغدغه ذهنی افراد می‏شود در حال که هیچ گونه دلیلی برای حیرت و سرگردانی دراین مورد وجود ندارد؛ زیرا اسلام جواب کامل و کافی برای ما عرضه نموده است.


ادامه مطلب
بازدید : 48
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

کشیدن دندان در حال روزه
نویسنده : Admin
سؤال:
در حالت روزه، کشیدن دندان و یا دارو زدن آن با تجویز پزشک جایز است یا خیر؟


جواب:
هنگام ضرورت جایز است و بدون ضرورت مکروه می‏باشد و خون یا دوایی که به داخل شکم برسد مفسد صوم قرار می‏گیرد که مساوی با آب دهان باشد یا غالب (بیشتر) از آن و یا مزه‏اش محسوس بشود و درغیر این صورت‏ها مفسد صوم نیست.
و فی الدر:
«أو خرج الدم من بین أسنانه و دخل حلقه یعنی و لم یصل إلی جوفه، أما إذا وصل فان غلب الدم أو تساویا فسد و إلّاّ، لا، إلا إذا وجد طعمه. بزازیة».
و فی الرد:
«ومن هذا یعلم حکم من قلع ضرسه فی رمضان و دخل الدم إلی جوفه فی النهار و لو نائما فیجب علیه القضاء إلا أن یفرق بعدم إمکان التحرز عنه فیکون کالقیئ الذی عاد بنفسه فلیراجع» (رد المختار:107/2)

منبع: محمود الفتاوی، 2/ 214

منبع: سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 48
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

حکم استفاده از گوشت حیوانات حلال گوشت در کشورهای غیراسلامی
نویسنده : Admin

 سؤال:
آیا گوشتهایی (از حیوانات حلال گوشت) که در کشورهای غیر اسلامی در بازار موجود است و ذبح اسلامی نشده است حرام است یا نه؟


جواب:
گوشتهایی که از کشورهای اروپایی و غربی وارد می شود، در تعداد کمی از کشتارگاههای این کشورها شرایط ذبح اسلامی رعایت می شود، ولی در بیشتر آنها شرایط رعایت نمی شود، بنابراین استفاده از این نوع ذبائح روا نیست.
گفتنی است در صورتی که ذکاة (ذبح) شرعی نباشد، به عنوان مثال ذبح اختیاری بدون بریدن رگهای گردن صورت گیرد، ذبیحه حکم میته (خودمرده) را دارد و گوشت آن نجس است.
علامه محمد تقی عثمانی از اعضای برجسته مجمع فقه اسلامی جده در رابطه با این نوع گوشتها چنین می نویسند: «استفاده از گوشتهایی که در بازارهای ممالک غربی به فروش می رسد و از آنجا به کشورهای اسلامی وارد می شود بنا به وجوه متعددی ممنوع است:
 1- راهی برای شناخت ذابح وجود ندارد، چرا که در این کشورها افراد بت پرست، مجوس، دهری و ماتریالیست به کثرت یافت می شود، لذا اطمینان یافتن به این که ذابح از اهل کتاب بوده است امر بس دشواری به نظر می رسد.
 2- چنانچه بر اثر تحقیق و یا به استناد اغلب ساکنان، مسیحی بودن ذابح ثابت گردد باز هم نمی توان تشخیص داد که آیا او نصرانی واقعی بوده، و یا از لحاظ عقیده، منکر خدا و دهری است، زیرا بسیاری از این افراد با وجود اینکه اسم و عنوان نصرانی را یدک می کشند اما به وجود خالق هستی اعتقادی ندارند.
 3- اگر بر اساس تحقیق و ظاهر حال ثابت شود که ذابح نصرانی بوده است، این مشکل همچنان باقی خواهد ماند که آنان معمولا پایبند به شیوه های مشروع ذبح نیستند بلکه عده ای با خفه کردن، بعضی بدون بریدن رگها و برخی دیگر به روشهای بیهوشی سازی اقدام به کشتن چهارپایان می کنند.
 4- مسلّم و قطعی است که مسیحیان هنگام ذبح، نام خدا را نمی برند و طبق قول راجح جمهور علما، برای حلال گشتن ذبائح اهل کتاب نیز گفتن تسمیه شرط است.
با عنایت به دلایل محکم ممنوعیت، برای هیچ مسلمانی جایز نیست تا از گوشتهایی که در بازارهای کشورهای غربی به فروش می رسد، استفاده نماید مگر اینکه مطمئن گردد گوشت از طریق ذبح شرعی به دست آمده است.

دارالافتای دارالعلوم زاهدان
 3 / رمضان المبارک/ 1432

منبع: سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 53
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

حکم شرعی اهدای عضو
نویسنده : Admin

 سؤال:
آیا اهدای عضو پس از مرگ جایز است؟ اگر شخصی بخواهد پس از مرگ، جسد خود را به نیت خیر در اختیار دانشجویان پزشکی قرار دهد، جایز است؟


 جواب:
اهدای عضو پس از مرگ به فرد نیازمندی که حیاتش به آن عضو بستگی دارد و یا این عضو نقش عمده ای در سلامتی وی دارد، جایز است، به شرطی که میت قبل از مرگ خود اجازه داده باشد و یا وارثان وی بعد از مرگ او چنین اجازه بدهند، اما اینکه جسد فرد مسلمان به منظور تمرین در اختیار دانشجویان قرار گیرد و اعضایش را قطع و برید کنند، جایز نیست. زیرا جسم انسان پس از مرگ نیز قابل احترام بوده و نباید مورد توهین قرار گیرد.
در مصوبه مجمع فقه اسلامی جده که در تاریخ 18-23جمادی الاخری 1408برگزار شد، چنین آمده است: «یجوز نقل عضو من میت إلی حیّ تتوقف حیاته علی ذلک العضو، أو تتوقف سلامة وظیفة أساسیة فیه علی ذلک، بشرط أن یاذن المیت أو ورثته بعد موته أو بشرط ولی أمرالمسلمین إن کان المتوفی مجهول الهویة أو لا ورثة له. (مصوبات مجمع، ص:109)

دارالافتاء دارالعلوم زاهدان
8/ ذی القعده/ 1432

منبع: سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 46
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

اندازه تأخیر بین اذان و نماز مغرب
نویسنده : Admin

 سؤال:
 آیا نماز مغرب باید متصل بعد از اذان اقامه گردد یا گنجایش دارد كمی بین اذان و اقامة نماز فاصله ایجاد شود؟ با توجّه به اختلاف‌ نظری كه وجود دارد حكم شرعی را بیان كنید.


جواب:
 از مجموع دلایل و عبارات فقها چنین معلوم می‌شود كه مقداری تأخیر بین اذان مغرب و آغاز نماز مطلوب است و این تأخیر فواید زیر را در بر دارد:
1. چون وقت نماز مغرب ثابت نیست و اعلام وقت فقط با اذان می‌شود، افرادی ‌كه از مسجد فاصله دارند می‌توانند به تكبیر اولی برسند؛
2. كسانی ‌كه وضو ندارند، می‌توانند وضو بگیرند و جماعت را دریابند؛
3. روزه‌داران می‌توانند بدون این‌كه نماز جماعت‌شان فوت شود، افطار كنند؛
4. رعایت حال پیروان بعضی از ‌مذاهب فقهی اهل‌سنّت می‌شود كه بعد از اذان و قبل از اقامه نماز، خواندن دو ركعت را مستحب می‌دانند. ناگفته نماند كه خواندن دو ركعت بین اذان و اقامه نماز نزد بعضی از فقها مستحب است، ولی برخی دیگر قائل به استحباب آن نیستند، در عین حال آن را مكروه نمی‌دانند.

منبع: سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 46
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

حکم بیمه بدنه اتومبیل و بیمه شخص ثالث
نویسنده : Admin
سؤال:
حکم پرداخت کردن شرکت بیمه هزینه تعمیر اتومبیل تصادفی (بیمه بدنه اتومبیل) و نیز پرداخت شرکت بیمه دیه کسی را که بر اثر تصادف کشته شود (بیمه شخص ثالث) چیست؟


جواب:
پرداخت هزینه تعمیر خودرو از سوی بیمه، مستلزم آن است که فرد اتومبیل را بیمه بدنه کرده باشد و این نوع بیمه چون اجباری نیست، فقهاء آن را جایز نمی دانند، بنابراین گرفتن هزینه تعمیر نیز جایز نیست، البته همان مبلغی را که بیمه گزار جهت این نوع بیمه پرداخت نموده، می تواند بابت تعمیر از بیمه بگیرد.
اما پرداخت دیه از سوی بیمه، از طریق بیمه شخص ثالث انجام می پذیرد و این نوع بیمه اجباری است و صاحب خودرو بدون آن جریمه می شود، لذا این نوع بیمه بنا به اضطرار و اجباری که در آن است جایز می باشد و بیمه گزار دیه را از بیمه، که به نحوی عاقله وی محسوب می گردد، می تواند دریافت نماید.

دارالافتای دارالعلوم زاهدان
26/ محرم الحرام/ 1433

منبع:سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 63
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

روش به جا آوردن نمازهای قضایی
نویسنده : Admin
سؤال:
نمازهای قضایی را چگونه باید بجا آورد؟جواب:
اگر شخص صاحب ترتیب باشد، یعنی تا کنون شش نماز از وی فوت نشده باشد، چنین فردی وقتی نمازی را قضا کرد قبل از آنکه نماز بعدی را بخواند، واجب است نماز قضا شده را بجا آورد، ولی چنانچه صاحب ترتیب نیست می تواند در فرصت هایی که به دست می آورد علاوه از اوقات سه گانه مکروه (طلوع، استوا و غروب خورشید) نماز فرض و وتر را بجا آورد. البته مذاهب دیگر نماز وتر را سنت می دانند و قضای آن را واجب نمی دانند. ولی طبق مذهب احناف نماز وتر واجب و در صورت قضا شدن، قضای آن نیز واجب است.
شخص هر وقت می خواهد نماز قضا بجا آورد نماز مورد نظر را نیت کند. به عنوان مثال می خواهد نماز فرض ظهر را بجا آورد نیت کند که اولین نماز فرض ظهر یا آخرین نماز ظهری که بر ذمه من است، می خوانم و سایر نمازها را نیز بدین ترتیب نیت کند.
گفتنی است نمازهای سنت قضایی ندارند.

منبع: سنی انلاین لینک ثابت
بازدید : 237
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

مسایل زکات
نویسنده : Admin

 در قرآن مجید دربیش از هفتاد جا اقامه نماز و ادای زکات طوری با هم ذکر شده اند که از  آن معلوم می شود جایگاه آن هر دو در دین نزدیک به هم و یکی است.
خداوند در سوره روم آیه 39 می فرماید: آنچه را که از زکات به خاطر رضای خداوند پرداخت می کنید چند برابر خواهد شد.

رسول اکرم صلی الله علیه وسلم در حدیثی می فرماید: مال‏هایتان را با پرداخت زکات حفاظت نمایید. (معجم الاوسط طبرانی، شماره 2037)
و در حدیثی دیگر می فرماید: هر گاه مال زکات با مالی مخلوط شود (و زکات آن پرداخت نشود) آن مال را به تباهی خواهد کشاند. (مسند حمیدی، حدیث 252)

1ـ نصاب وجوب زکات:
اگر شخصی علاوه از مخارج خود و خانواده اش، بیست مثقال طلا (479/ 87 گرم) یا به اندازه آن پول نقد یا مال و وسایل تجاری داشته باشد یا مجموعه طلا و نقره و پول و وسایل تجاری او به قیمت بیست مثقال طلا (479/ 87 گرم) می رسد بعد از گذشت یک سال بر آنها زکات واجب است.

نصاب زکات طلا و نقره به اوزان امروزی به شرح ذیل است:
طلا: بیست (20) مثقال شرعی معادل 479/ 87) گرم.
نقره: دویست (200) درهم شرعی معادل 35/ 612 گرم.

2- گرفتن زکات برای چه افرادی جایز نیست؟
 شخصی که علاوه از لوازم اولیه و ضروری زندگی از قبیل مسکن، سواری و وسایل و ظروف اکل و شرب و غیره، مقدار 479/ 87 گرم طلا داشته باشد یا طلا، نقره، اموال تجاری، پول نقد و وسایل غیر ضروری آن جمعا معادل 479/ 87 گرم طلا برسند غنی گفته می شود و گرفتن زکات برای وی درست نیست.

3- زکات دادن به افراد ذیل گر چه فقیر باشند جایز نمی باشد:
1- (اصول) مانند پدر، پدربزرگ پدری و مادری، مادربزرگ پدری و مادری.
2- (فروع) فرزندان (پسر، دختر) نوه دختری، نوه پسری و فرزندان آنها.
3- (همسر و شوهر) اینها نمی توانند به یکدیگر زکات بدهند، حتی پس از طلاق تا زمانی که عدت به پایان نرسیده اگر به یکدیگر زکات دهند جایز نمی باشد.

4- زکات اجناس مغازه ها
 در اجناس و کالاهای تجاری، باید از روی قیمت فروش زکات پرداخت شود نه قیمت خرید.

5- در محاسبه سال زکات و پرداخت آن معیار، گذشتن یک سال قمری است نه سال شمسی.

6- تاخیر در ادای زکات بدون عذر گناه است.

7- (کامل شدن یک سال قمری برای وجوب زکات لازم است) از تاریخی که سرمایه شخص به اندازه نصاب شرعی رسیده سال زکات شروع شده و سال بعد در همان تاریخ یک سال آن تکمیل می شود. لذا زکات سال گذشته بر ذمه او واجب است؛ اگرچه بر تمامی پولها یک سال نگذشته است، زیرا در زکات لازم نیست که بر هر جزء سرمایه سال بگذرد؛ بلکه شرط این است که در ابتدای سال و پایان آن نصاب زکات تکمیل باشد، البته اگر در میان سال تمام سرمایه و پول خود را از دست داد و هیچ مبلغی باقی نماند در این صورت نصاب قبلی باطل می شود.

8- (زکات مبلغی که برای حوایج و نیازهای ضروری پس انداز شده؛ مبلغی را که شخص برای حوایج و نیازهای خود مثل رفتن به حج یا مصارف ازدواج و خرید منزل و ماشین و غیره پس انداز می کند اگر به اندازه نصاب شرعی برسد و سالی بر آنها سپری شود، باید زکات آن ادا شود.

9- (زکات سهام کارخانجات) سهام کارخانجات عبارتند از: 1- ملک یا زمین کارخانه؛ 2- ساختمان کارخانه؛ 3- ماشین آلات کارخانه؛ 4- سرمایه در حال گردش کارخانه.
در سه مورد اول، اگر آنها را برای تجارت و فروش خریده است، پس جزء اموال تجاری محسوب می شوند و در آنها زکات واجب می گردد، اما اگر به نیت و قصد تجارت نخریده در آنها زکات لازم نمی شود. اما در مورد چهارم زکات واجب است.

10- بخشیدن وام به فقیر به جای زکات
از بخشیدن وام در عوض زکات، ادا نمی شود و راه درست آن این است که مال زکات را به فقیر بدهد و بعد از وی قرض خود را مطالبه نماید.

11- دادن جنس به فقیر به جای پول نقد
 اگر شخصی بخواهد به جای پول به فقیر جنس و کالا بدهد و یا به طور کلی از خلاف جنسی که زکات بر آن واجب شده می خواهد زکات بپردازد؛ زکات ادا می گردد بشرطی که آن چیزی که می خواهد بدهد از لحاظ قیمت به اندازه قیمت همان چیزی باشد که ابتداءً زکات در آن واجب گشته است.

12- زکات ماشین های سواری ،منازل و مغازه های مسکونی و کرایه ای
 در منازل مسکونی و کرایه ای، همچنین در مغازه های کرایه ای و ماشین‏های سواری، زکات لازم نیست، البته در درآمد آنها در صورتی که تنها یا با بقیه سرمایه به اندازه نصاب شرعی برسند، زکات واجب است. البته اگر اموال مذکور را به نیت تجارت و خرید و فروش خریده است در این صورت در قیمت آنها زکات واجب است.

13- برای صحت زکات لازم نیست که به فرد مستحق بگوید که مال مذکور زکات است، بلکه نیت زکات به هنگام دادن به شخص مستحق کافی است. (البته زمانی که زکات به مدارس دینی پرداخت شود باید گفته شود که مال مذکور زکات است.)

14- زکات بدهی‏ها و طلب‏ها
 بدهی‏ها از سرمایه کسر می شود و در آنها زکات واجب نیست، و طلبکاری‏ها جزء سرمایه محسوب می شوند، ولی فرد زکات دهنده اختیار دارد که زکات آنها را حالا ادا نماید یا اینکه زمانی وام‏ها را وصول نمود، زکات تمام سالهای گذشته را جمعا یکجا ادا نماید. البته طلبکاری‏هایی که امید دریافت آنها نمی باشد جزء سرمایه قرار نمی گیرند و زکات بر آنها واجب نیست.

15- زکات مهریه
 در مدتی که مهر بر ذمه شوهر است و شوهر آن را پرداخت نکرده است بر چنان مهریه ای زکات واجب نیست.

16- زکات مبلغ سپرده حج و عمره
 در پانزدهمین نشست مجمع فقه اسلامی علماء اهل سنت در حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان مصوب گردید که مبلغ سپرده حج و عمره زکات دارد و باید پرداخت گردد.

17- زکات اموال بچه های نابالغ
 بر اموال بچه های نابالغ بر اساس مذهب احناف زکات نیست.

18- زکات دادن به امام مسجد
 در صورتی که امام مسجد مستحق زکات باشد، دادن زکات به وی صحیح است، البته پرداخت زکات به عنوان حقوق امام یا مؤذن جایز نمی باشد.

دارالافتاء دارالعلوم زاهدان
منبع: سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 60
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

صفحات وبلاگ
تعداد صفحات : 26

قالب وبلاگ