بزرگ بانوی تاریخ اسلام و مادر مؤمنان حضرت خدیجه طاهره رضی الله عنها
نویسنده : Admin

6546400یا أمّ فاطمة البتول و أمّ مَن /*/ ولد الرسول الهاشمی المعرق

یا جدّة الحسنین و الأشراف، مَن /*/ یعلو علاک و فی المفاخر یلحق؟

ای مادر فاطمة پاکدامن! و ای مادر فرزندان پیامبر نجیب هاشمی!

ای مادربزرگ حسن و حسین و دیگر سادات! چه کسی می‌تواند به جایگاه بلند تو برسد و در شکوهمندی به تو بپیوندد؟

بدون تردید خداوند در بین بندگان و آفریدگانش سنن و شیوه‌هایی دارد؛ گروهی را عزت و علو مرتبه می‌دهد و برخی را ذلیل و خوار کرده و به زیر می‌کشد. بعضی از بندگانش را برای نعمتی برمی‌گزیند، و برخی را از آن نعمت محروم می‌کند. خداوند در کلامش می‌فرماید: «قل اللّهم مالک الملک تؤتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممّن تشآء و تعزّ من تشآء و تذل من تشآء بیدک الخیر إنّک علی کل شیء قدیر»؛ بگو: بار خدایا! ای خداوند پادشاهی! می‌دهی پادشاهی هر که را خواهی، و بازمی‌گیری پادشاهی از هر که خواهی، و ارجمند می‌سازی هر که را خواهی، و خوار می‌سازی هر که را خواهی. به دست توست [همه] نیکی. به‌راستی تو بر هر کاری توانایی.(آل‌عمران: ۲۶)

رسول‌خدا، صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم، فرمود: «إنّ الله اصطفی کنانة من ولد اسماعیل، و اصطفی قریشاً من کنانة، و اصطفی من قریش بنی‌هاشم، و اصطفانی من بنی‌هاشم؛ فأنا خیارٌ من خیارٍ من خیارٍ»؛ خداوند از دودمان حضرت اسماعیل، علیه‌السلام، تیرة کنانه را انتخاب کرد، و از بین کنانه، قریش را برگزید، و از بین قریش، بنی‌هاشم را انتخاب کرد، و از بین بنی‌هاشم، مرا برگزید؛ پس من برگزیده ی برگزیده برگزیده‌ها هستم.(صحیح مسلم: حدیث ۲۲۷۶)

همچنین خداوند از بین امت‌ها، امت پیامبر اسلام حضرت محمّد مصطفی، صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم، و از بین امت ایشان، صحابه و یارانش را برگزید: «کنتم خیر أمة أخرجت للنّاس»؛ شما بهترین امتی هستید که برای [نفع و خیرخواهی] مردم خلق شده است.(آل‌عمران:۱۱) و قال صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم: «إنّ الله اختار أصحابی علی العالمین سوی النبیّین و المرسلین»؛ خداوند پس از انبیا و مرسلین، یاران مرا بر جهانیان برگزید.(المفهم لما اشکل من تلخیص کتاب مسلم: ۳/ ۱۳۰)

همچنین خداوند همسران و اهل‌بیت پیامبر، صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم، را بر دیگر زنان جهان برتری داد: «یا نسآء النبیّ لستنّ کأحد من النسآء إن اتقیتنّ»؛ ای همسران پیامبر شما مانند هیچ یک از زنان دیگر نیستید، اگر تقوا پیشه کنید.(احزاب:۳۲) و از بین همسران پیامبر، به حضرت خدیجة طاهره، رضی‌الله‌عنها، برتری و ویژگی عنایت کرد: «خیر نسائها خدیجة»؛ خدیجه بهترین زن دنیاست.(بخاری: حدیث ۳۴۳۲؛ مسلم: حدیث ۲۴۳۰)

آری سخن از حضرت خدیجة طاهره است، زنی اصیل، نیک‌سرشت و محتشم که خداوند او را از میان زنان جهان برگزید تا در کنار خاتم پیامبران قرار گیرد و همسر و همدم ایشان باشد. به او برتری عقلی، اخلاق پسندیده، دوراندیشی، اراده، همت، صبر، وقار و ثروت بخشید تا یاور و مونس سرور ما حضرت محمّد مصطفی، صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم، باشد. خدیجه فداکارانه حامی، مشاور و پشتیبان پیامبر بود. خداوند از بین همسران پیامبر، فقط به ایشان این افتخار را عنایت کرد که زمان نزول اولین وحی بر رسول‌الله، صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم، را دریابد و اولین کسی باشد که آن‌حضرت، صلّی‌الله‌علیه‌وسلّم، تجربة عظیم و شکوهمند آغاز بعثتش را با او در میان بگذارد. حضرت خدیجه اولین زنی بود که به پیامبر ایمان آورد و در راه دعوت اسلامی جان‌فشانی کرد و تمام اموالش را در این راه انفاق کرد.

براي خواندن متن كامل به اذامه مطلب مراجعه كنيد


ادامه مطلب
بازدید : 55
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

حاکم فقیر!
نویسنده : Admin

۱5287872000- خلیفه‌ی دوم مسلمانان، حضرت عمر بن الخطاب رضی الله عنه در زمان خلافت خویش، سعید بن عامر را به حکومت حمص گماشت. مدت زیادی از این ماجرا نگذشت که گروهی از اهالی حمص به نزد امیرالمؤمنین آمدند.

عمر رضی الله عنه به آنان گفت: اسامی تنگ‌دستان خویش را بنویسید تا از اموال مسلمانان به آن‌ها بدهم.

آنان نیز اسامی فقرایشان را برای عمر نوشتند که از جمله آن‌ها، سعید بن عامر بود.

عمر رضی الله عنه از آنان سوال کرد: سعید بن عامر کیست؟

گفتند: امیر (حاکم) ما! عمر گفت: حاکم شما فقیر است!

گفتند: بله، به خدا سوگند، روزهای طولانی بر وی می‌گذرد که در خانه‌اش آتشی برافروخته نمی‌شود.

عمر با شنیدن این سخنان لحظه‌ای گریست و سپس هزار دینار در کیسه‌ای گذاشت و گفت: این مال را به وی بدهید تا زندگی اش را با آن بگذراند.

۲- زمانی که گروه به حمص بازگشتند و کیسه را به سعید بن عامر دادند، سعید گفت: انا لله و انا الیه راجعون. گویا که مصیبتی بر وی وارد شده باشد.

همسرش از او سوال کرد: آیا امیرالمؤمنین وفات کرده است؟

گفت: نه، بلکه مصیبتی بزرگ‌تر واقع شده است. دنیا، برای فساد کردن آخرتم، به من روی آورده است.

گفت: خودت را از دستش رهایی بده.

و همسرش از قضیه‌ی دینارها چیزی نمی‌دانست.

گفت: من را بر این کار کمک می‌کنی؟

گفت: بله.

سپس همه‌ی دینارها را بر افراد فقیر مسلمانان تقسیم کرد.

۳- بعد از مدتی، عمر رضی الله عنه برای بررسی شهر حمص، به آن‌جا رفت و با ساکنانش دیدار نمود و از آنان در مورد امیرشان، سعید بن عامر، سوال کرد. آنان نیز به خوبی از وی یاد کردند، اما از سه کردارش که دوست نداشتند، شکایت کردند.

عمر رضی الله عنه سعید بن عامر را فراخواند و او را با اهالی حمص یک‌جا گردآورد و گفت: از امیرتان چه شکایتی دارید؟

گفتند: او تا زمانی که آفتاب بالا نیاید، به نزد مردم نمی‌آید!

امیرالمؤمنین نگاهی به سعید کرد و از او خواست که پاسخ دهد.

سعید گفت: سوگند به خدا من ناگوار می‌دانم که علت آن را بگویم. همسر من خادمی ندارد، به ناچار من آرد را خمیر می‌کنم و صبر می‌کنم تا آماده شود و آن‌گاه آن را برایشان می‌پزم، سپس وضو می‌گیرم و به نزد مردم می‌آیم.

۴- سپس عمر گفت: چه چیز دیگری را از وی شکایت دارید؟

گفتند: او در شب جواب هیچ کس را نمی دهد!

سعید گفت: سوگند به خدا من ناگوار می‌دانم که این را نیز آشکار کنم. من روز را برای رسیدگی به امور آنان اختصاص داده‌ام و شب را برای خداوند عزوجل.

عمر گفت: دیگر چه شکایتی از او دارید؟ گفتند: او یک روز در ماه، با هیچ کس دیدار نمی‌کند!

عمر گفت: ای سعید! در این مورد چه می‌گویی؟

سعید گفت: من خادمی که لباسم را بشوید، ندارم و تنها لباسم همین است که بر تنم هست، در این روز آن را می‌شویم و منتظر می‌شوم تا خشک شود، سپس در پایان روز به نزدشان می‌روم.

در این هنگام عمر گفت: سپاس خدایی راست که گمانم نسبت به او (سعید) را ناامید نساخت.

ترجمه: عبدالستار حسین بر سنت آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 43
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

لزوم توجه بیشتر به حقوق اقلیت‌ها در منشور حقوق شهروندی
نویسنده : Admin

d.jalalizadehدکتر جلال جلالی‌زاده نماینده‌ی مردم سنندج در مجلس ششم: به نظر من تهیه کنندگان این منشور یا معاون رییس‌جمهوری باید جلسه‌ای را با فعالان سیاسی و فعالان حوزه‌ی اقلیت‌ها تشکیل دهند و نظرات آنان را جویا شوند.

 -ارزیابی شما از جایگاه حقوق اقلیت‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ به عبارتی آیا قانون اساسی ما حقوق اقلیت‌ها را به طور جامع به رسمیت شناخته است؟ 

جلالی‌زاده: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران فصل مستقلی را به حقوق شهروندی اختصاص نداده است، اما در اصول متعدد مانند اصول ۱۲، ۱۳ و ۱۶ به ویژه در فصل سوم و در اصل ۱۹، حقوق اقلیت‌ها را مورد توجه قرار داده است.

فصل سوم قانون اساسی مسایل حقوق شهروندی و حقوق ایرانی‌ها و هموطنان ایرانی را به صورت جامع مورد توجه قرار داده است. اگر همین اصول قانون اساسی اجرا می‌شد، می‌توانست بسیاری از مشکلات کنونی کشور ما را حل کند. مشکل ما در قانون اساسی نیست، نقص در عملکرد‌ها و اجرا‌ها موجب به وجود آمدن مشکل تضییع حقوق مردم به ویژه اقلیت‌ها شده است.

اما آنچه برای حسن روحانی رییس جمهوری و تیم ایشان مطرح است، تأکید و پافشاری زیاد بر اجرای اصول قانون اساسی است که مسؤولیت اجرای آن به رییس قوه‌ی مجریه سپرده شده است. این مسأله می‌تواند بسیاری از اصول منشور حقوق شهروندی را پوشش بدهد و همچنین مکمل ماده واحده‌ای باشد که در همین رابطه در مجلس ششم به تصویب رسید.

-تدوین کنندگان منشور حقوق شهروندی تلاش کرده‌اند حقوق همه‌ی شهروندان ایرانی را در این منشور لحاظ کنند، شما بخش‌های مربوط به حقوق اقلیت‌ها در منشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

جلالی‌زاده: طرح موضوع و تدوین منشوری در ارتباط با حقوق شهروندی به خودی خود اقدام ارزشمندی است. این اولین بار است که حقوق شهروندی به این شکل از سوی دولت مطرح می‌شود و دولت خود را موظف به اجرای آن می‌داند. این اقدام مثبتی است، اما منشوری که در این رابطه ارایه شده کامل نیست. اگر این منشور بیش از این به مسایل قومی می‌پرداخت، کامل‌تر می‌شد و نقاط مثبت آن بیشتر می‌شد.

متأسّفانه آنچه که در این منشور نادیده گرفته شده و به آن توجه نشده حقوق اقوام و مذاهب است که در حد یک یا دو سطر به آن اشاره شده است و به نظر من این نشانه بی‌توجهی و کم اهمیت تلقی کردن این مسأله است. در حالی که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های حقوق شهروندی در ایران بحث حقوق اقوام و مذاهب است.

آنچه موجب شد رییس جمهوری دستیار ویژه‌ای را در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب کند، اهمیت بحث حقوق اقوام و مذاهب بود.

اما بخش‌های مربوط به حقوق اقلیت‌ها در منشور حقوق شهروندی بسیار کم‌رنگ است. به نظر من حقوق اقلیت‌ها باید به صورت جدی در بازبینی منشور مورد توجه تدوین کنندگان آن قرار گرفته و مواردی که لازم است، در این سند ذکر شود.

-شما به عنوان یک کار‌شناس از جامعه‌ی محترم اقلیت‌ها اعمال چه اصلاحاتی را در این سند لازم می‌دانید؟ می‌توانید مشخصاً بفرمایید که در حوزه‌ی حقوق اقلیت‌ها چه مواردی باید در منشور اضافه شود؟

جلالی‌زاده: مسایل فرهنگی اقلیت‌ها باید در منشور مورد توجه قرار گیرد. حق استفاده از زبان محلی، حق خواندن و نوشتن، تحصیل زبان در مدارس و همچنین دانشگاه‌ها، امکان تحصیل در رشته‌های مختلف برای اقوام، توجه به آداب و رسوم اقوام، رفع محرومیت از مناطقی که اقلیت‌ها در آن زندگی می‌کنند و همچنین رفع تبعیض در مورد مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در این مناطق مشهود است باید در منشور لحاظ شود.

-به نظر شما چرا برخی در کشور ما رویکردی امنیتی به موضوع اقلیت‌ها و حقوق آنان دارند؟ این رویکرد ناشی از چیست؟ 

جلالی‌زاده: این پدیده ناشی از توهم توطئه است. به عبارتی قصاص پیش از جنایت است. سال‌هاست که همه‌ی اقوام در این کشور در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. همه‌ی اقوام همواره از جنبش‌ها و نهضت‌های ملی دفاع کرده‌اند از جنبش مشروطیت گرفته تا نهضت ملی شدن صنعت نفت.

همه‌ی ایرانی‌ها متشکل از اقوام و مذاهب گوناگون در جریان جنگ تحمیلی از مرزهای این کشور دفاع کردند، پس از جنگ هم کسی ادعا نکرد که من سهم بیشتری داشتم، همه سهیم بودند.

اما متأسّفانه وقتی که از بحث حقوق شهروندی و حقوق برابر صحبت به میان می‌آید، افرادی که احساس می‌کنند با طرح حقوق برابر شاید به نوعی امتیازات یا سهم آن‌ها کم بشود، این مسأله را به صورت امنیتی تلقی می‌کنند و موجب شکاف بیشتر بین هموطنان می‌شوند وگرنه حقوق برابر منجر به کاهش امنیت نمی‌شود.

به عنوان نمونه در دوره‌ی اصلاحات با اینکه فضا باز‌تر شده بود و نشریات محلی بیشتر شده بودند یا اختیارات از طرف شورا‌ها به مردم واگذار شده بود، ما هیچ مشکلی از نظر امنیتی نداشتیم. حتی شاید بتوان گفت مناطقی که حساسیت امنیتی روی آن‌ها بیشتر است، امن‌ترین مناطق بودند. وزیر یا نمایندگان مجلس به این مناطق رفت و آمد می‌کردند، امنیت برقرار بود و هیچ اتفاق بدی نمی‌افتاد.

به نظر من تأکید بر حقوق شهروندی و حقوق برابر همه ایرانی‌ها بهترین سپر و بهترین محافظ برای حفظ امنیت ملی و حفظ مرزهای کشور و به طور کلی استقلال کشور است.

-شما فرمودید در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران قوانین خوبی در دفاع از حقوق اقلیت‌ها وجود دارد و آنچه تحقق این قوانین را با خلل مواجه می‌کند، ضعف در بخش‌های اجرایی است. به نظر شما برای رفع این کاستی چه باید کرد؟ راهکار عملی پیشنهادی شما در این حوزه چیست؟ 

جلالی‌زاده: هر وزارتخانه و هر نهادی باید به رعایت اصول قانون اساسی بویژه اصول مربوط به اقلیت‌ها موظف شود و نظارت گسترده‌ای بر اجرای این اصول اعمال شود. مثلاً در مورد اصل ۱۹ قانون اساسی که می‌گوید همه ایرانی‌ها مساوی هستند، باید هیأت یا گروهی تشکیل شود و بررسی کند که در کدام منطقه، کدام نهاد و سازمانی تبعیض وجود دارد؟ در کجا و در چه مواردی برابری و عدالت نقض شده است؟ باید بر روی این مسأله کار کار‌شناسی انجام بگیرد و گزارشی در این خصوص به رییس جمهوری که مسؤول اجرای قانون است ارایه شود.

یا مثلاً در مورد اصول ۱۵ قانون اساسی نیز به همین شکل. اصل ۱۵ قانون اساسی می‌گوید زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبانهای محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.

در این رابطه باید گروهی تشکیل شود و بررسی کند که آموزش و پرورش و آموزش عالی در این مهم تا چه اندازه کوتاهی کرده‌اند، یا چرا وظایف خود را به درستی انجام نداده‌اند. سپس در سطح کلان مدیریت کشور سازوکاری در نظر گرفته شود تا این دستگاه‌ها را به اجرای وظایف خود موظف کند.

اجرای اصول قانونی در رابطه با اقلیت‌ها، نتیجه مثبتی خواهد داشت. اگر به فرض یک دوره آموزشی را در استان‌های مختلف چون سیستان و بلوچستان، کردستان و مناطقی مثل ترکمن صحرا آغاز شود و در این دوره‌ی آموزشی تدریس کتاب‌ها و جزوه‌های لازم به زبان محلی‌‌‌ همان مناطق در دستور کار قرار گیرد، به طور حتم نتیجه‌ی آن، چیزی جز رضایت و اعتماد بیشتر مردم نخواهد بود. همچنین مقبولیت نظام در این مناطق بیشتر خواهد شد و وحدت و برادری به طور روزافزونی در جامعه‌ی ما بیشتر خواهد شد.

-ضمن تشکر از زمانی که در اختیار ما گذاشتید، در پایان اگر نکته‌ای را لازم می‌دانید، اشاره کنید. 

جلالی‌زاده: من هم از شما تشکر می‌کنم. به نظر من تهیه کنندگان این منشور یا معاون رییس جمهوری باید جلسه‌ای را با فعالان سیاسی و فعالان حوزه اقلیت‌ها تشکیل دهند و نظرات آنان را جویا شوند. سپس از نقطه نظر‌ها و پیشنهادهای آن‌ها استفاده کنند تا اگر نکاتی در این منشور از قلم افتاده یا پوشیده مانده است، در بازبینی آن لحاظ شود و منشور کامل‌تر شود.

در قدم بعدی دولت باید تلاش کند این منشور را با همکاری مجلس به صورت قانون درآورده و همه‌ی شهروندان ایرانی را از مزایای آن بهره‌مند کنند.

منبع: اصلاح وب

لینک ثابت
بازدید : 55
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

اقدام ملی‌گرایان صهیونیست در اهانت به ساحت مقدس قرآن‌
نویسنده : Admin

-8588138724306526379به گزارش سنت آنلاین به نقل از ایکنا؛ هواداران افراطی و صهیونیست تیم فوتبال «بیتار القدس» در شهر اشغالی «سخنین»، در اقدامی موهن ضدارزش‌های اسلامی، نسخه‌ای از کلام‌الله مجید را پاره کردند.

هواداران وابسته به جریان ملی‌گرای افراطی صهیونیست، عصر سه‌شنبه(۲۶ آذر) در جریان بازی تیم «بیتار القدس» در شهر «سخنین» در اراضی اشغالی فلسطین، پس از سر دادن شعارهایی ضداسلامی و موهن به پیامبر اسلام(ص) نسخه‌ای از قرآن‌ کریم را پاره کردند.

به دنبال شکایت مقامامات مسلمان از عاملان این هتاکی، پلیس رژیم صیونیستی اعلام کرد که «سه نفر را در رابطه با این شکایت شناسایی و دستگیر کرده است» ولی این سه نفر پس از چند ساعت آزاد شدند!

اوایل سال جاری میلادی نیز یکی از هواداران این تیم به دلیل شعارهای موهن به مسلمانان از طرف پلیس دستگیر شد و درگیری‌هایی نیز بین گروه‌های مسلمان و صهیونیست پیش آمده بود.

توهین به اعراب و مسلمانان توسط هواداران تیم «بیتار القدس» تا حدی پیش رفته است که حتی نمایندگان عرب پارلمان رژیم اسرائیل نیز مقابله با اقدامات هواداران ملی‌گرای افراطی را خواستار شده‌اند

منبع: سني آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 61
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

سرکوب تظاهرات دانشجویی طرفدار اخوان با گاز اشک‌آور
نویسنده : Admin

38532472نیروهای امنیتی مصر با استفاده از گاز اشک‌آور تظاهرات دانشجویان طرفداران اخوان‌المسلمین را سرکوب کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، بعد از این که دانشجویان دانشگاه عین الشمس قاهره دست به تظاهرات زدند، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن دانشجویان از گازهای اشک آور استفاده کردند.

اخیرا تظاهرات دانشجویان طرفداران اخوان المسلمین در این کشور تشدید شده و آنها با برگزاری تظاهرات حمایت خود را از مرسی اعلام ودخالت ارتش در برکناری وی را کودتا خوانده و خواستار بازگشت مرسی به قدرت هستند.

این در حالی است که روز گذشته دادگاهی در مصر ۳ تن از فعالان این کشور را به ۳ سال زندان محکوم کرد.

همچنین گروه‌های مختلف مصری از جمله اخوان المسلمین و جماعت اسلامی همه پرسی در مورد قانون اساسی این کشور را تحریم کرده‌اند.

منيع: سني آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 41
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

یونسی: به‌زودی مدیریت‏‌های کلان ملی به اقوام و اقلیت‌‏ها واگذار می شود
نویسنده : Admin

yunosi-30-9-92دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام، مذاهب و اقلیت‏‌های دینی با اشاره به انتظار و درخواست بزرگان و معتمدان بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان از دولت، از واگذاری پست‌‏های کلیدی و ارشد مدیریتی کشور به اقلیت‏‌های قومی و مذهبی در آینده بسیار نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنت آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین “علی یونسی” نیمه شب شنبه پیش از ترک زاهدان در فرودگاه بین المللی این شهر طی گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اظهار داشت: به زودی بخشی از مدیریت‏‌های ملی به اقلیت‏‌های قومی و مذهبی کشور و مشخصا “بلوچ ها” واگذار می شود.
وی با اشاره به استخدام‌‏هایی که تاکنون از اقلیت‏‌ها انجام شده است، ابراز داشت: در رابطه با واگذاری مسوولیت‏‌های کلان شناسایی افراد نخبه اقلیت‌‏های قومی و مذهبی انجام شده است و سطح و دایره واگذاری‏‌های مسوولیتی را به آنها بیشتر خواهیم کرد.
دستیار ویژه رییس جمهور همچنین در خصوص نتایج سفرش به زاهدان گفت: طی این سفر جلسات و دیدارهای زیادی با علمای شیعه و سنی و بزرگان طوایف و عشایر برگزار شد و خوشبختانه همه آنها در حمایت از نظام، دولت و مقامات کشور اتفاق نظر داشته و بر آن تاکید و تصریح دارند.
یونسی افزود: هر آنچه در سیستان و بلوچستان دیدم و شنیدم مخالفت با افراط گری بود. لذا زمینه برای توسعه و رفع محرومیت از استان فراهم است و شخصا بیش از پیش به آن خیلی امیدوار شدم.
وی اظهار داشت: شیعه و سنی و سیستانی و بلوچ بیش از آنچه فکر می کردم به یکدیگر نزدیک هستند و درک بالا و صحیحی از موضوعات مختلف دارند.
وی ابراز داشت: از آنجا که به نمایندگی از رییس جمهور و دولت بحث اقوام، مذاهب و اقلیت‌‏ها را دنبال می کنم نتایج و مشاهداتم از سفر به سیستان و بلوچستان بسیار خوب و فراتر از حد انتظار بود و دست آوردهای خوبی برای کشور و استان خواهد داشت.
دستیار ویژه رییس جمهور جلسات عمومی و خصوصی با افراد و شخصیت‏‌های مختلف در زاهدان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اهدافی را که از این سفر دنبال می کردم، محقق شد.
یونسی همچنین با اشاره به حضور خود در جمع فعالان سیاسی و اعضای ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی در سیستان و بلوچستان، گفت: این ستادها بعد از انتخابات ریاست جمهوری راکد شده بود که در این سفر تاکید کردم این به زیان دولت است و فعالان سیاسی و اجتماعی باید فعال و به روز باشند.
وی ابراز داشت: ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری نه تنها باید منسجم باشند بلکه از هم اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.
به گزارش ایرنا افزون بر ۷۷ مردم سیستان و بلوچستان که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند به دکتر حسن روحانی دادند که از این حیث و درصد حمایت از رییس جمهور در کشور رتبه نخست را دارند.
همچنین میزان رای و حمایت از دکتر روحانی در برخی روستاهای دورافتاده و فاقد هر گونه امکانات اولیه سیستان و بلوچستان حتی در نقاط سخت گذر کوهستانی و مرزی تا صد در صد نیز بوده است.

منبع: سنت آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 43
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

صدور احکام سنگین برای مولانا نقشبندی و همراهان وی
نویسنده : Admin

 دادگاه انقلاب زاهدان احکام مربوط به مولانا فتحی محمد نقشبندی، ‌امام جمعه اهل سنت راسک‌، مولوی عبدالغفار نقشبندی،‌ فرزند مولانا نقشبندی ‌و 4 تن دیگر از همراهان وی را صادر کرد.

به گزارش "سنی آنلاین" به نقل از "کمپین فعالین بلوچ"، احکام مولانا فتحی محمد نقشبندی و برخی از همراهان وی به اتهام قتل مولوی مصطفی جنگی زهی، صادر و در زندان زاهدان به آنان ابلاغ شده است.
بنا بر این گزارش، بر اساس احکام صادره دادگاه، "مولانا فتحی محمد نقشبندی" به 15 سال زندان و تبعید به خلخال، "مولوی عبدالغفار نقشبندی" به 13 سال حبس و تبعید به مکانی نامعلوم، و "نظام الدین ملازاده"، "ملک محمد آبادیان"، "جواد" و "جابر آبادیان" نیز به اعدام محکوم شدند.
احکام "فقیرمحمد رئیسی" و "گل محمد بلیده ای" تا این لحظه مشخص نشده است.  
مولانا فتحی محمد نقشبندی احکام صادره دادگاه علیه خود و همراهانش را رد کرده و آنها را بی اساس خوانده است.
گفتنی است مولانا نقشبندی به همراه فرزند و 5 تن دیگر، نزدیک به 20 ماه قبل به اتهام قتل مولوی مصطفی جنگی زهی،‌ دستگیر و در بازداشت بسر می برند؛‌ اتهامی که مولانا نقشبندی آن را به شدت رد کرده است.

لینک ثابت
بازدید : 55
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

مولانا عبدالحمید: ایمان و اعتقاد ضعیف عامل غفلت انسان‏هاست
نویسنده : Admin

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ضمن ابراز نگرانی از شیوع گناه و معصیت در جوامع اسلامی، "غفلت" را عامل اصلی جرأت انسانها بر گناه و معصیت دانستند.

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید با بیان اینکه «ایمان و اعتقاد ضعیف عامل غفلت انسانهاست» از "غفلت" به عنوان «بیماری بسیار خطرناک و مهلک» یاد کرده و بر لزوم یاد الله تعالی و دوری از گناهان تاکید نمودند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (29 آذر 1392) پس از تلاوت آیه «و ما هذه الدنیا إلا لهو و لعب و ان الدار الاخرة لهی الحیوان لو کانوا یعلمون» خاطرنشان نمودند: امروزه بیماری غفلت در جامعه عام است و در بین عام و خاص شایع شده است و همه ما مبتلا به آن هستیم. غفلت این است که انسان نسبت به وظایف، مسئولیت‏ها، تعهدات و کارهایی که باید انجام دهد توجهی نشان ندهد. غفلت به این معناست که انسان از مسیری که به طرف آخرت دارد و اینکه به بهشت می رود یا دوزخ، غافل بوده و حساب و کتاب در میدان محشر را فراموش کند.
مولانا عبدالحمید اظهار داشتند: از نشانه های غفلت آن است که انسان پروردگار خویش را از یاد ببرد؛ آن ذاتی که آن قدر بر ما احسان کرده است که ما در احسانات او غرق هستیم و هر چه در وجود خود و خارج از وجودمان داریم همه آنها احسان خداوند متعال هستند. متاسفانه بیماری غفلت تمام افراد جامعه را فراگرفته و این بیماری بسیار خطرناک و مهلک است.
مدیر دارالعلوم زاهدان "تفکر برای معیشت و زندگی دنیا" ‌را منشأ این غفلت عنوان کرده و گفتند: معیشت و زندگی دنیا تمام فکر و ذکر ما را به خودش اختصاص داده است،‌ و از آنجایی که انسان از راه فکر و ذکر متاثر می شود، ‌دچار غفلت شده و نمی تواند به فکر آخرت و ذکر الله تعالی مشغول شود. متاسفانه اعتقاد و ایمان ما چنان ضعیف است که نمی توانند ما را به یاد الله تعالی بیندازند. ‌لذا تمام تفکرات ما دنیاست؛ در خانه و مغازه و بازار و در هر مجلس و محفلی سخن از  دنیاست،‌ حتی وقتی به مسجد می رویم و به نماز می ایستیم نیز مسایل دنیوی در فکر و خیال ما خطور می کنند، ‌در حالی که نماز محل ذکر و یاد الله تعالی است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان "غفلت" را عامل اصلی جرأت انسان‏ها بر گناه و معصیت دانسته و خاطرنشان کردند: امروزه بر اثر غفلت،‌ در جامعه گناه و فساد و معصیت زیاد بوده و انسان گنهکار و جنایتکار وقتی دست به گناه و جنایت می زند در واقع از خدا غافل است. برخی از انسان‏ها چنان بر انجام گناه جرأت دارند که گویا خداوند آنها را نمی بیند یا اگر می بیند ولی عذاب نمی دهد، ‌در حالی که الله تعالی می فرماید: «إن بطش ربک لشدید» عذاب پروردگار بسیار سخت است. خداوند متعال مهلت می دهد ولی وقتی که عذاب دهد به شدت عذاب می دهد.
مولانا عبدالحمید "اعتقاد ضعیف" را عامل غفلت انسان‏ها عنوان کرده و افزودند:‌ ما باید مواظب اعمال خودمان باشیم و همان طور که برای دنیای خود و فرزندانمان فکر می کنیم، برای عاقبت و آخرت و دیانت خود و فرزندانمان نیز فکر و برنامه ریزی داشته باشیم. وقتی در بین اعضای خانواده از دنیا و مسایل دنیوی صحبت می کنیم،‌ مقداری هم از آخرت و قبر و قیامت و یاد خدا نیز سخن به میان بیاوریم و در فکر مرگ و آخرت باشیم. اهل بهشت وقتی وارد بهشت می شوند به هیچ چیزی از لحظات زندگی دنیا حسرت نمی خورند مگر آن مجالسی که در آنها الله تعالی یاد نشده است. لذا جلساتی که در آنها نام الله تعالی گرفته نشود آن جلسات مایه حسرت می شوند.
ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: توصیه اسلام این نیست که شما دنیا را رها کنید و فقط به آخرت فکر کنید، بلکه اسلام می گوید شما دنیای خود را به خوبی بسازید و آخرت خود را نیز آباد کنید. خداوند متعال این توانایی و استعداد را به انسانها داده است که دنیا و آخرت خود را بسازند. انسان مسلمان با آن دسته از افرادی که فقط به فکر پیشرفت در مسایل دنیوی بوده و عبادت را مانع پیشرفت‏های علمی خویش می دانند ‌فرق می کند، آنها اگرچه به علوم پیشرفته دنیوی دست حاصل کرده اند، ‌اما از علمی که اعتقاد و اخلاق را ساخته و انسان خاکی را ارزشمند می کند محروم بوده و نمی دانند که وضعیت قبر و قیامت آنها چگونه خواهد بود، الله تعالی این علم را در اختیار مسلمانان قرار داده است. اگر مسلمانان بتوانند در کنار تحصیل علوم دنیوی،‌از علوم شرعی نیز بهره برده و آن را در زندگی خویش بیاورند، می توانند دنیا و آخرت خود را بسازند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان این بخش از سخنان خود تحصیل رضایت پروردگار را بزرگترین سعادت و کامیابی عنوان کرده و با استناد به آیه «الا بذکر الله تطمئن القلوب» ذکر  خدا را  مایه آرامش دانستند و همگان را بر دوری از غفلت،‌ انجام دستورات الهی، اتباع کامل از سیرت و سنت آن حضرت- صلی الله علیه وسلم-،‌ فراگیری قرآن  و پایبندی به نماز تاکید و توصیه نمودند.

مردم منطقه مخالف سرسخت هر گونه ناامنی و خشونت هستند
مولانا عبدالحمید در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به شهادت 3 تن از مرزداران جمهوری اسلامی در مرز سراوان خاطرنشان نمودند: در هفته گذشته 3 نفر از مرزداران عزیز ما که در نوار مرزی تردد می کردند، ‌گرفتار انفجار شده و جام شهادت را نوش کردند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه «ما با شدت تمام این عمل جنایتکارانه را محکوم می کنیم» اظهار داشت: ما اعلام می کنیم که همه مردم این منطقه اعم از علما، معتمدین، قشر تحصیل‏کرده و تک تک این مردم به شدت خشونت را رد می کنند و مخالف سرسخت ناامنی هستند.
ایشان تاکید کردند:‌همه مردم خواستار آرامش و امنیت منطقه بوده و دنبال اخوت و برادری و در فکر توسعه و‌ آبادانی استان هستند. امروزه الحمدلله با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید استان به سوی توسعه و‌ آبادانی پیش می رود. لذا ما باید با همفکری و مشورت به دنبال توسعه و آبادانی استان باشیم.
مولانا عبدالحمید خاطرنشان نمودند: الحمدلله مسئولین جدید می خواهند با مشورت و مردم‏داری و با تکیه بر مردم استان را آباد کنند. لذا در چنین شرایطی بیش از گذشته نیاز به امنیت و آرامش داریم. امیدواریم خداوند هر نوع ناامنی را خواه در بیرون مرزها باشد یا درون مرزها، همه را ریشه کن کند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان در پایان خاطرنشان کردند: ما به آینده استان امیدواریم و دعای ما آن است که استان با آینده درخشانی روبه رو شود و ما بیش از گذشته آزادی و اخوت و برادری داشته باشیم.
منبع: سني آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 41
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

مولانا گرگیج: اگر در وزارتخانه ها جایی نداریم حداقل در سفارتخانه ها جایی داشته باشیم
نویسنده : Admin
مولانا محمدحسین گرگیج امام جمعه محبوب اهل سنت آزادشهر در بخش پایانی خطبه های جمعه (۲۲ آذر) ضمن اشاره به استخدام های جدید از سوی دولت روحانی خاطرنشان کرد: ما اهل سنت انتظار داشتیم که در دولت آقای روحانی طبق وعده های ایشان از نیروهای شایسته اهل‏ سنت در وزارت کشور و دیگر پست‏های مهم مدیریتی کار گرفته شود، اما متاسفانه این امر متحقق نشد و جای اهل‏ سنت در وزارتخانه های کشور خالی است.

ایشان در ادامه ضمن ابراز امیدواری در خصوص بکارگیری اهل سنت در پست‏های دیگر، خطاب به دکتر روحانی گفت: متاسفانه در وزارتخانه های کشور از نیروهای توانمند اهل سنت استفاده نشد، اما حداقل امیدواریم در سفارتخانه ها از نیروهای لایق و شایسته اهل سنت استخدام نمایند و ما سفیرانی از اهل سنت داشته باشیم.
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه تاکید کرد: از جوانان اهل سنت کمال استفاده را ببرید. اهل سنت انسان‏های امانتدار و شایسته ای می باشند و ان شاءالله اگر شما آنها را استخدام کنید هرگز از آنها خیانتی نخواهید دید.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر حجت الاسلام یونسی افزود: همانطور که آقای یونسی گفتند برخی، اقلیت‏ها را غیرخودی به حساب می آورند و معتقدند که پست‏ها و ماموریت‏های حساس را نمی شود به عهده غیرخودی ها گذاشت. ما این نگاه را نادرست می دانیم. در جمهوری اسلامی محرم و نامحرم نداریم و همه ما در این کشور سهم داریم و همانطور که در مشکلات در کنار هم بوده ایم، باید در دیگر جاها نیز در کنار هم باشیم.
مولانا گرگیج در ادامه ضمن ابراز امیدواری در خصوص "رفع تبعیض‏ها" خاطرنشان کرد: گاهی برخی از دوستان انتقاد می کنند که شما و مولانا عبدالحمید همیشه از تبعیض سخن می گویید، در حالی که در کشور تبعیض وجود ندارد. من به آنها می گویم اگر واقعا تبعیض نیست شما یک آمار رسمی به ما بدهید که شایستگان اهل سنت در کدام یک از ارگان‏ها و پست‏های مهم و کلیدی مشغول خدمت هستند. اگر واقعا چنین موردی وجود داشته و به ما نشان دهند، ما از آنها قدردانی می کنیم، همان طور که قبلا یک معاون وزیرنفت از اهل سنت انتخاب شد و ما قدردانی کردیم.

اسلام تقوی و پرهیزگاری و کمالات دینی را در وجود انسان‏ها سرآمد همه کمالات می داند نه نسب و ریاست را
مولانا گرگیج در بخش اول خطبه های جمعه بر لزوم رعایت تقوا و پرهیزگاری تاکید کرد و بیان داشت: اسلام تقوی و پرهیزگاری و کمالات دینی را در وجود انسان‏ها سرآمد همه کمالات می داند نه نسب و حسب و ریاست را. تقوا و صبر مهم هستند، به طوری که خداوند در قرآن بیش از ۲۴۰ بار به تقوا و حدود ۶۱ بار به صبر اشاره نموده است.
امام جمعه اهل سنت آزادشهر با بیان اینکه نسب از کمالات نیست افزود: قوم بنی اسرائیل دارای نسب عالی بودند، آنها از نسل حضرت یعقوب و اسحق- علیهما السلام- بودند، اما چون دارای تقوی و خداترسی نبودند خداوند آنان را عذاب داده و خطاب به آنها فرمود: «کونوا قردة خاسئین».
مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیش در ادامه فرمود: اگر ما به داستان حضرت یوسف- علیه السلام- در قرآن نگاهی داشته باشیم می بینیم که برادران او با حیله و تزویر او را از پدر جدا کردند و در چاه انداختند و بعدا او را با قیمتی ناچیز فروختند. او در خانه عزیز مصر به عنوان یک خدمتکار بود. حضرت یوسف در زمان جدایی از پدر و خانواده متحمل مشکلات و مصائب عدیده ای شد. او هنگام رویارویی با گناه، مصیبت را بر معصیت ترجیح داد و فرمود: «رب السجن أحبّ إلیّ مما تدعوننی إلیه» خدایا زندان برای من از گناه، بهتر است. انسان‏های خوب مصیبت را بر معصیت ترجیح می دهند. یوسف- علیه السلام- بدون هیچ گناهی روانه زندان می شود، اما هنگامی که حکم آزادی به وی می رسد در جواب می گوید تا وقتی که از اتهام وارده تبرئه نشوم از زندان بیرون نمی روم.
امام جمعه اهل سنت گالیکش در ادامۀ تشریح داستان حضرت یوسف اظهار داشت: هنگامی که حضرت یوسف- علیه السلام- از زندان بیرون می آید به خاطر عدالت بین همه انسان‏ها از پادشاه تقاضا می کند تا او را به عنوان خزانه دار غلات مقرر نماید. او می خواست در کشور حقوق همه رعایت شود. لذا تقسیم عادلانه ای را در توزیع غذا ترتیب داد تا حق هیچ کس پایمال نشود.
مولانا گرگیج در ادامه ضمن توصیه به عفو و گذشت، خاطرنشان کرد: حضرت یوسف- علیه السلام- اسباب فلاح و رستگاری خویش را در دو چیز بیان نمود؛ ۱- تقوی ۲- صبر. ولی من می گویم سبب سوم موفقیت حضرت یوسف- علیه السلام- عفو و گذشت بود. این سه صفت در وجود رسول الله- صلی الله علیه وسلم- نیز بودند. رسول الله- صلی الله علیه وسلم- در فتح مکه به سران و جنگجویان اسیر مکه فرمود: «اذهبوا أنتم الطلقاء» بروید شما آزاد هستید. همین جملات را حضرت یوسف به برادران خویش گفت و از آنها گذشت کرد. لذا ما نیز باید گذشت داشته باشیم. چنانچه خداوند متعال می فرماید: «ولایجرمنکم شنئان قوم علی أن لا تعدلوا» عداوت یک قوم سبب نشود که عدالت را از دست بدهید.

منبع: سایت بت شکن (با اندکی تلخیص و ویرایش)

لینک ثابت
بازدید : 39
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

عده ای متعصب نسبت به بکارگیری توانمندان و شایستگان اهل سنت حساسیت نشان می دهند
نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از خطبه های نماز جمعه با اشاره به تغییرات مدیریتی استان سیستان و بلوچستان گفت: "استاندار و مدیرکل جدید اطلاعات و همچنین شهردار جدید زاهدان، هر سه دارای دانش و تجربه هستند و این یکی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید است که به جای استفاده از افراد صفر کیلومتر از نیروهایی استفاده می کند که هم تخصص و هم تجربه دارند."

امام جمعه اهل سنت زاهدان ابراز امیدواری کرد که در شهر زاهدان و دیگر شهرهای استان نیز افراد توانمند دارای علم و تجربه بر سر کار بیایند تا بتوانند به مردم بهتر خدمت کنند.
وی افزود: رضایت خدا در رضایت مردم است. خدمت به مردم و جلب رضایت آنان موجب بیشتر شدن وابستگی و امید مردم به نظام جمهوری اسلامی و کشور خواهد شد.
مولانا عبدالحمید گفت: گاهی ما می شنویم که در مرکز کشور نیز عده ای تعصب دارند و نسبت به بکارگیری توانمندان و شایستگان اهل سنت حساسیت نشان می دهند و به دولت آقای روحانی فشار می آورند تا از نیروهای اهل سنت استفاده نکند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: انسان به حیرت فرو می رود که خداوند بر روی این کره خاکی چه انسانهایی را خلق کرده است. خداوند انسانهایی را آفریده است که جز جماعت و گروه و قشر خود کسی دیگر را نمی بینند و تحمل نمی کنند و به حق و عدالت اعتقاد ندارند؛ این افراد گاهی گمان می کنند که در مسیر خدا قرار دارند اما چه شیعه باشند و چه سنی، انسانهایی افراطی هستند و افراطیون از هر گروه و مذهبی که بودند در طول تاریخ بیشترین ضربه را به اسلام و حتی تفکر و مذهب خودشان زده اند.
رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: هر جای دنیا که شاهد جنگهای فرقه ای و مذهبی هستیم ردپای همین افراطیونی وجود دارد که فقط خود را می بینند و بینش وسیعی ندارند و گرفتار تنگ نظری و افراط و کوته بینی هستند.
مولانا عبدالحمید گفت: اندیشه درست و دستور خدا و پیامبر گرامی اسلام آن است که همه انسانها را به یک چشم ببینیم و بینش وسیعی داشته باشیم.
مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان گفت: درخواست ما از ریاست محترم جمهور آن است که تحت فشار این افراطیون قرار نگیرد، زیرا تن دادن به خواسته های آنان برای اخوت شیعه و سنی زیان آور است. همین جریانات بودند که نخواستند آقای روحانی که فردی معتدل است، بر سر کار بیاید؛ در انتخابات با آقای روحانی مخالف بودند، زیرا مشی اعتدال را قبول ندارند و ما انتظار داریم که مشورت این افراد اگر شنیده می شود اما پذیرفته نشود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: درخواست ما از رهبر معظم انقلاب که سمت پدری بر ملت دارند و راهنمائیهای ایشان همواره راهگشای بسیاری از معضلات و مشکلات و بن بستها در کشور است، این است که ایشان با درایتی که دارند دولت را راهنمایی و حمایت کنند تا به وعده های خود در قبال اقوام و مذاهب عمل کند و تبعیضها را برطرف کند.
وی افزود: حمایت رهبر معظم انقلاب از برنامه های دولت روحانی باعث خواهد شد تا افراطیون نتوانند به هدف خود که حذف اهل سنت به عنوان بزرگترین جمعیت بعد از برادران شیعه در کشور است، برسند؛ و یکسان نگری و شایسته سالاری در کشور نهادینه خواهد شد، زیرا همدلی ملت ایران موجب همدلی سایر ملتها خواهد شد.
مولانا عبدالحمید گفت: مردم وحدت شعاری را نمی پذیرند و به دنبال وحدت عملی خواهند بود؛ و هرگاه وحدت در این کشور عملی شود، در سایر کشورها نیز آثار مثبت خود را نشان خواهد داد.
وی افزود: برقراری عدالت و حفظ وحدت و تفاهم و رفع تبعیض در حفظ امنیت و ثبات کشور نقش بسزایی دارند و امنیت ملی حاصل می شود. زمانی که عدالت بدون توجه به مذهب و اعتقادات افراد اجرا شود، تائیدات غیبی خداوند در پی آن خواهد آمد و رضایت خداوند نیز جلب خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید

لینک ثابت
بازدید : 45
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

عبدالقادر ملا، از رهبران جماعت اسلامی بنگلادش اعدام شد
نویسنده : Admin
عبدالقادر ملا، از رهبران جماعت اسلامی بنگلادش اعدام شده است. او به ایفای نقش در جنایات صورت گرفته در جنگ استقلال این کشور متهم شده بود.

عبدالقادر ملا ۶۴ ساله متهم بود که در قتل صدها شهروند غیرنظامی و غیر مسلح دست داشته است.
عبدالقادر ملا اتهام‌های وارده را رد می‌کرد.
نزدیک به سه میلیون بنگلادشی در جنگ سال ۱۹۷۱ که منجر به جدایی بنگلادش و استقلال آن از پاکستان شد، کشته شدند. اما برخی از محققان مستقل می‌گویند که این رقم ۵۰۰ هزار نفر است.
دادگاه عالی بنگلادش صبح امروز (پنجشنبه ۱۲ دسامبر) حکم اعدام عبدالقادر ملا، از رهبران اسلامی این کشور را تائید کرد.
اجرای حکم اعدام عبدالقادر ملا دیروز چهارشنبه (۱۱ دسامبر) به تاخیر افتاده بود.
عبدالقادر ملا ابتدا در ماه فوریه سال‌جاری میلادی به حبس ابد محکوم شد اما به دنبال تظاهرات علیه این حکم، دادستانی خواهان صدور حکم اعدام برای او شد.
در همین رابطه پارلمان بنگلادش مجبور به تغییر قانونی در کشور شد که برای اولین بار به دادستان اجازه می‌داد علیه حکم صادره دادگاه ویژه جنایات جنگی درخواست استیناف کند.
بر اساس قوانین بنگلادش، در پرونده‌های عادی فقط فرد محکوم می‌تواند از حکم صادره تجدید نظر خواهی کند و دادستانی چنین اجازه‌ای ندارد.
دادگاه عالی بنگلادش پس از رسیدگی به درخواست تجدید نظر دادستانی، حکم عبدالقادر ملا را به اعدام افزایش داد.
دولت کنونی بنگلادش هدف از ایجاد این دادگاه را رسیدگی به جرایم جدی جنگی در جریان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ اعلام کرد.
اما برخی از گروه‌های حقوق بشری نسبت به انطباق روند محاکمات در این دادگاه با معیارهای بین‌المللی ابراز نگرانی کردند.
در عین حال مخالفان این دادگاه، دولت را متهم می‌کنند که از این محاکمات بهره‌برداری سیاسی می‌کند.

منبع: سني آنلاين

لینک ثابت
بازدید : 49
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

تخریب مساجد و اهانت به قرآن در پی حمله فرانسه به آفریقای مرکزی
نویسنده : Admin

-8588148195473220906منابع خبری از تخریب مساجد و آتش‌زدن نسخه‌های قرآن در پی مداخله نظامی فرانسه در جمهوری آفریقای مرکزی و تشدید خشونت‌ها در این کشور خبر دادند.

در همین راستا، نیز گروهی از شورشیان به مساجد مسلمانان در «بانگی»،  پایتخت آفریقای مرکزی، حمله کردند و علاوه بر تخریب مساجد، قرآن‌ها را هم به آتش کشیدند.

شورشیان که خواستار برکناری «میشل جوتودیا» ، رئیس‌جمهور موقت آفریقای مرکزی بودند، در ادامه تعداد قابل توجهی از مغازه‌های مسلمانان در این شهر را هم غارت و شهروندان مسلمان را از خانه و کاشانه خود آواره کردند.

گفتنی است، جمهوری آفریقای مرکزی از زمان استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰ میلادی بی‌ثبات بوده است. این بی‌ثباتی در ماه مارس پس از آن که شورشیان سلکا دولت مرکزی را سرنگون کردند، تشدید شد.

ائتلاف شورشیان جمهوری آفریقای مرکزی، موسوم به سلکا، دسامبر ۲۰۱۲ میلادی، مبارزه مسلحانه‌ای را علیه دولت جمهوری آفریقای مرکزی آغاز کرد که سرانجام به برکناری «فرانسوا بوزیزه» رئیس‌جمهور وقت این کشور در ماه مارس انجامید.

اعضای گروه شبه نظامی و شورشی سلکا که خود را نماینده مسلمانان می‌دانند، بوزیزه، رئیس‌جمهور سابق آفریقای مرکزی را سرنگون و «میشل جوتودیا»، رهبر خود را در رأس قدرت در این کشور قرار دادند.

در این میان و در درگیری بین سلکای مسلمان و تیم مدافع بوزیزه که مسیحی هستند، مردم مسلمان تنها قربانی اول و آخر هستند و افراطی‌های سلکا از یک سو و مسیحیان بالاکا از سوی دیگر آنها را به کام مرگ می‌کشانند.

منبع:ایکنا

لینک ثابت
بازدید : 46
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

یونسی: نگاه امنیتی به هر بخش خطرناک ‌است
نویسنده : Admin
45274274حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی از جمله افرادی بود که با منطق «مشارکت اقوام برای اعتلای ایران» به صحنه انتخابات قدم گذاشت. پافشاری او بر حقوق اقوام و اقشار مختلف ایرانی خیلی زود به ثمر نشست، چنانچه توانست آرای جمعیت انبوهی از قومیت‌ها را از آن خود کند. او در نهایت رییس جمهور ایران شد و توجه به اقوام و اقلیت ها را در همان ابتدا مورد توجه قرار داد.

او “علی یونسی” را به عنوان دستیار ویژه خود در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب کرد و حالا یونسی معتقد است همین که چنین جایگاهی از سوی رییس جمهور شکل گرفته نشان دهنده ی اهمیت روحانی به امور اقوام و اقلیت های دینی است.

وقتی گلایه ی اقوام و اقلیت های دینی مبنی بر این‌که روحانی در انتصابات به آن‌ها توجهی نکرده است طی گفت‌وگویی با یونسی مطرح می شود او با لبخند پاسخ می دهد که هنوز فرصت زیاد است.

یونسی هم چنین ضمن این‌که نگاه امنیتی به هر بخشی از ایرانی‌ها را نگاهی خطرناک می داند، وقتی با این سوال مواجه می شود که از احوال زندانیان عقیدتی باخبر هستید می گوید: اگر چنین زندانیانی باشند، ما حتما پیگیر احوالات آن ها خواهیم بود.

هیچ نگرانی به خاطر کردها ، آذری‌ها و بلوچ‌ها نداریم

علی یونسی در گفت‌وگو با “ایسنا” درباره جایگاه این بخش اظهار کرد: قاعدتا امور مربوط به اقوام ایرانی و اقلیت‌های دینی و مذهبی باید همان جایگاهی را داشته باشد که قانون پیش‌بینی کرده است. قانون اساسی ما و سایر منابع قانونی همان جایگاهی را که برای همه شهروندان ایرانی پیش‌بینی کرده‌اند، برای اقوام ایرانی و اقلیت‌های مذهبی و دینی نیز پیش‌بینی کردند.

اگر زندانی عقیدتی داشته باشیم،حتما پی‌گیر احوالشان خواهیم شد

وی افزود: به لحاظ این‌که ممکن است کسانی که اقلیت هستند یک نوع احساس محرومیت به آن ها منتقل شود و یا حتی اکثریت وسوسه شوند که حقوق این اقلیت را نادیده بگیرند، همه کشورها برای این‌که حقوق اقلیت ها رعایت شود، سازوکاری را پیش‌بینی می‌کنند، در ایران نیز تدابیر هوشمندانه‌ای در نظر گرفته شده تا حقوق تمام آحاد ملت رعایت شود و البته من روی واژه ملت تاکید می‌کنم و این‌که درکشور ما اگر چه تفاوت‌های مذهبی وجود دارد، همه عضو یک ملت هستند و ما یک ملت بیشتر نداریم.

یونسی خاطرنشان کرد: یک غلط فاحشی وجود دارد و آن این است که گاهی برخی از جریانات قوم‌گرا می‌گویند که ایران کثیرالمله است، در حالی که این تعبیر، غلط است، چراکه ایران یک ملت بیشتر ندارد و همه شهروندان ایران عضو این ملت هستند و تمام اقلیت‌های دینی و مذهبی و اقوام ایرانی به طور کامل همه در تشکیل این ملیت سهم اصیل و واقعی دارند و یکی بر دیگری ترجیح ندارد در واقع هیچ‌کس بر دیگری مقدم نیست و همه در سنگ بنای ملیت ایران، سهم مساوی و اصلی دارند، یعنی هر شهروند ایرانی به اندازه خود سهم دارد و هیچ‌کس در این جهت نسبت به دیگری امتیاز خاصی ندارد.

دستیار ویژه رئیس جمهور درامور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان این‌که همه ایرانیان عضو یک ملت هستند وکردها، آذری‌ها و بلوچ‌ها همگی جزء اصیل‌ترین ایرانیان محسوب می شوند اظهارکرد: من امروز هیچ نگرانی به خاطر وجود کردها، آذری‌ها و بلوچ‌ها ندارم؛ چراکه در ایران دعوای قومی وجود ندارد و در تاریخ ایران هم وجود نداشته است. خوشبختانه در تاریخ ایران بر عکس بسیاری از کشورهای دیگر که امحای قومی و دعواها و خونریزی‌های قومی و مذهبی وجود داشته، ما سابقه جنگ قومی و خونریزی مذهبی نداشته‌ایم. البته برخی حساسیت‌هایی وجود داشته که محلی است، والا مردم ایران اعم از کرد و ترک و لر و بلوچ و… با هم زندگی می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند و اختلاط و امتزاج اجتماعی در حد اعلا وجود دارد.

یونسی برخی اختلافات موجود را از نوع حیدری – نعمتی دانست و گفت : در برخی شهرها دعواها محیطی با مرکز است مثلا به بحث‌های محلی حساس هستند که گاهی ممکن است این بحث ها به دعواهای جزیی هم بکشد. البته من این تفاوت‌ها و اختلافات به این صورت را خوب می‌ دانم ،اما به هرحال باید گفت در تاریخ پرافتخار ایران هیچ اثری از قوم‌کشی وجود ندارد و این در حالی است که شما ببینید که در پاکستان و عراق و ترکیه چه می‌گذرد، ترک‌های عثمانی متهم هستند که میلیون‌ها نفر ارمنی را قتل عام کردند. اما در ایران چنین خبرهایی وجود ندارد؛ چراکه اقوام ایرانی که زیاد هم هستند همه در حفظ اصالت ایرانی کاملا هماهنگ و متحد عمل کرده‌اند.

براي خواندن متن كامل به ادامه مطلب مراجعه كنيد


ادامه مطلب
بازدید : 49
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

صفحات وبلاگ
تعداد صفحات : 26

قالب وبلاگ