ترجمه سوره مطففین به نظم
نویسنده : Admin

qoran02

واي برآنــان كه  وزن راكـــم كنند                                  كامل ازمردم ستانند چون خند

 

درفــروش پيمانه را  كــــــم كنند                                    مي رسانندمال مردم راگــــزند


آيا بر روز قيــــــام نيستند يقـــــين                                  مي رونددر دربارربالعالميـــــن

فاجـران راهست خراب احوالشان                              هست به سجين نامه اعمالشان


آيــــامي دانيدكه  جــــــــاي چيست                             اندران دفترچه  داني نام كيست


نام فـــــجارثبت شده درآن كــــتاب                                كافران درنارميگردندكــــــــــباب


آن كساني كه دروغ دانندمـــــــدام                               منكرِرب ورسولــــــند وقيــــــــام


آن گــناه كـــــاران جسرت ميكنند                              اندران ميدان خسارت مي كنند


چون رسدآيــات زقـــــــرآن عظيم                                  قصه وافسانه دانند ازقــــــديم


زيـــن خباثت قلبشان هم بسته رنگ                   مي شوند محروم ز رحمت بي درنگ


در جهنم مي برند سوزند به نــــــار                       مي كنند تهديد كه اين است كار زار


نامه ي اعمال  آن مــــــــردان دين                                ثبت گــرديده درون علــــــيين


آيامـــــي داني كه  علييون چيست                        غير نام نيك مـــــردان هيچ نيست


چون تــــــماشامي كنندبينندملك                            شادباشندچونكه خانندتك به تك


جاي آن مـــردان نيك باشد نعيم                               هست انعام جانب  رب رحيـــــم


شـــــــاد باشندروبرو بر آن سرير                                    در تماشايند مثال يـــــك امير


چهره ي شادان گواه نعمت است                             ناز و نعمت هم گواه رحمت است


از شراب خالصش نوشند جــــام                               مهر آن از مشك بويش بس تمام


ميل اگر هست ميل بايد جام نور                               تا بنوشي اندران جاي از طــــهور


هست مخلوط اندران جام از نسيم                          خاص باشد بهر آنان از نعيـــــــم


مجرمان خندند به روي موءمنان                                 با تـــــمسخر مي زنند ضرب زبان


بااشاره ميزنندچشمك به هـــم                                نزداهل خويش به مومن دم به دم


عيب جويي ميكندروي غــرور                                    غافل ازدنيـــــا شده  نعمت به دور


فاقداسباب مادي زر ق وبــرق                                    حافظي برخودندارندپس چه  فرق


پس بخوندندمومنان برمجرمان                                      هم نظاره مي كنند اكنون بران


اين سزاي كافران ازكارخويش                                       مومنان رامي زدندباضرب نيش


كن شروع    بانام رب مهربان                                        نيست مجرم ازعذابش درامان

 

منبع:سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 42
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

راهها و رازهای حفظ قرآن کریم
نویسنده : Admin
quraan05حافظ باید همواره یک قرآن در دست داشته باشد، قرآنی که هر صفحه با ابتداء آیه و آخر صفحه با انتهاء آیه تمام شود. توصیه می‌شود حفاظ عزیز از قرآن‌های عثمان طه استفاده کنند.

 

۱- تصمیم جدی و اراده قوی: اراده نیرویی است که انسان‌های نابغه را از افراد دیگر جدا می‌سازد، هرچه انگیزه قوی باشد توان هم بالا خواهد رفت. باید اذعان نمود و به خود تلقین داد که حتماً حافظ کل قرآن خواهید شد آن هم در اسرع وقت. با بیکاری و تنبلی و ارادۀ سست و عزم ضعیف نمی‌توان بزودی بر حفظ قرآن غلبه پیدا کرد، زیرا مردان روزگار با اراده و پشتکار به جایی رسیده‌اند. هرگز کلمات و جملاتی همچون: نمی‌توانم، مشکل است و امثال آنها را به زبان نیاورید که انسان را از پای درمی‌آورد.

۲- استمداد از خداوند و اخلاص نیت: انسان برای هرکاری نیازمند کمک و مدد پروردگار می‌باشد، پس همیشه باید برخدای متعال توکل کند و هرچه دارد از الطاف خداوند بداند و نیت خویش را خالص برای رضای خدا و درجهت نشر معارف اسلامی و قرآنی بگرداند و هیچ‌گاه بوسیلۀ قرآن، طمع ارتزاق و کسب متاع و دنیا را مدنظر نداشته باشد.

۳- برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ: بی‌نظمی در کار باعث از هم گسستن اساس کار است. شخص حافظ باید منظم طبق برنامه عمل و هیچ وقت از برنامه‌اش تخلف نورزد. برنامۀ حفظ طوری باشد که حداقلِ آن معیّن امّا حداکثرش مشخص نباشد، چون بعضی ایام فرصت بیشتری برای حفظ پیدا می‌کند.

۴- زمان و مکان مناسب: بهترین زمان هنگامی است که انسان آرامش فکری و روحی داشته باشد؛ عموماً بهترین زمان برای حفظ وقت سحر است. بهترین مکان فضایی است که آرام و ساده باشد. حفاظی که در کلاس‌های حفظ مشغولند سعی کنند روزانه یک‌ساعت درفضای باز و خلوت حفظ کنند و هیچ‌گاه هنگام حفظ خود را در معرض صداها و امواج صوتی قرار ندهند.

                      لطفا برای خواندن متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید


ادامه مطلب
بازدید : 51
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

خلاصه قرآن از سوره فاتحه تا مائده
نویسنده : Admin

ghoranدرسوره مائده توضيحاتي درامورانتظامي بود تاكه مسلمانان منظم شده جهاد نموده برامرتوحيد معتقد وشرك ارازبين ببرند ودرمورد نفي شرك درتصرّف وشرك فعلي اشاراتي وجودداشت ،لازم بود كه اين مطلب درين سوره مفصلا بيان گردد  لذا اين دومسئله رامشروحا بيان فرمودندونيز درآخرسوره نسا فرمودند  (يبيّن الله لكم ان تضلّوا )حالا اين دومضمون رادرسوره مائده روشن نمود تا ازگمراهي نجات يابند

اصطلاحات

اصطلاح دعوي يا موضوع سوره  مرادازدعوي ويا موضوع سوره به منزله محورتمام سوره قرار مي گيرد مضامين ديگر سوره گفرد آن دور مي زند يا مانند تخم است .ـ همانگونه كه  تخم  در هر شاخ وبرگ درخت  مؤثر است  به همين علت هر درخت از  نوع درخت ديگرممتازبه نظر مي رسد.  بعينه همچنين هر آيه هر سوره را بااصل دعوي ارتباطي هست  وبابر اين دعوي هرسوره ازسوره ديگر ممتاز به نظر مي رسد ؛ مثالش درضمن دلايل مي آيد.

اصطلاح دليل  : دليل بياني رامي گويند كه ازآن دعوائي مي شود درقرآن كريم براي ثبوت دعوي چهار دليل بيان مي شود

(1)دليل عقلي محض

(2)دليل عقلي مع اعتراف الخصم

(3)دليل نقلي

(4)دليل وحي

دليل عقلي آن دليلي راگويند كه درآن اموري مذكور باشدكه تعلق آنها به عقل است وبواسطه دليل عقلي هر صاحب عقل دعوي را مي فهمد حتي اگر مخاطب كافر ومشرك باشد عقل سليم اورا برقبول كردن مجبور مي كند كه اين امور كه در دليل مذكور اند بجز از الله تعالي هيچ كس  قادر ومتصرف نيست  نه نبي ونه ولي ونه فرشته !پس خلاصه اين كه بغيرازالله كسي لايق عبادت ونذر ونياز نيست تمام اقسام عبادات براي الله تعالي خاص اند .

                    لطفابرای خواندن متن کامل به ادامه مطلب مراحعه کنید


ادامه مطلب
بازدید : 69
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

خروج دجال
نویسنده : Admin

khorooj-dajalهرگاه دجال بياید به همراه خود آب و آتش می‌آورد، آنچه در دید مردم آب به نظرمی‌رسد (درواقع) آتش است و آنچه را آتش می‌پندارند، آب زلال و شيرين است.

 


إِنَّ مَعَ الدَّجَّالِ إِذَا خَرَجَ مَاءً وَنَارًا فَأَمَّا الَّذِي يَرَى النَّاسُ أَنَّهَا النَّارُ فَمَاءٌ بَارِدٌ وَأَمَّا الَّذِي يَرَى النَّاسُ أَنَّهُ مَاءٌ بَارِدٌ فَنَارٌ تُحْرِقُ فَمَنْ أَدْرَكَ مِنْكُمْ فَلْيَقَعْ فِي الَّذِي يَرَى أَنَّهَا نَارٌ فَإِنَّهُ عَذْبٌ بَارِدٌ
[رياض الصالحين باب الدجال و اخبارها، الرقم ۱۸۰۹، صحيح البخاری كتاب: احاديث الانبياء ۳۱۹۴، الفتن ۶۵۹۷، سنن ابی داود الملاحم ۳۷۶۰، ابن ماجة الفتن، مسند احمد ۲۲۱۶۶]

حديث: هرگاه دجال بياید به همراه خود آب و آتش می‌آورد، آنچه در دید مردم آب به نظرمی‌رسد (درواقع) آتش است و آنچه را آتش می‌پندارند، آب زلال و شيرين است. اگر كسی از شما (در آن وقت در قید حیات بود و) او را يافت، آتش را برگزيند چراكه آبِ زلال و شيرين است.

يَتْبَعُ الدَّجَّالَ مِنْ يَهُودِ أَصْبَهَانَ سَبْعُونَ أَلْفًا عَلَيْهِمُ الطَّيَالِسَةُ 
[رياض الصالحين باب الدجال واخبارها ، الرقم ۱۸۱۲. صحيح مسلم كتاب الفتن واشراطها ۵۲۳۷. مسند احمد ۱۲۸۶۵] .

حديث: هفتاد هزار از يهودیان سبزپوشِ اصفهان، دجّال را همراهی می‌كنند.

منبع: گلزار حدیث، نوشته عبدالواحد قلندرزهی

سنی آنلاین

لینک ثابت
بازدید : 58
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تبیان هر بیان
نویسنده : Admin

hadithبه فکر فرو می روم از خود سوال می کنم چقدر انسان نیازمند به رهبر و پیشوا دارد .سرزمینی را با مردمانی زیاد تجسم می کنم که بدون سردار، حاکم ،پادشاه و امیر زندگی را بسر می برند هیچ کسی نیست که آنها را امر و نهی کند خدایا چه کابوس وحشتناکی! چه هرج و مرجی! خیر ممکن نیست انسان ها بدون رهبر و راهنما زندگی نمایند. این از محالات است چرا که سلیقه های انسان ها با هم متفاوت است.

هر کسی خود را عقل کل میداند . و در آن صورت جنگ ،جدال، آشوب و هرج و مرج بیداد می کند در ثانی انسانها دارای دو صفت مهلک هستند 1- نسیان 2- عصیان. حضرت آدم که ابو البشر بود بعلت همین دو صفت یعنی نسیان و در نتیجه عصیان از بهشت بیرون رانده شد پس چطور ممکن است ما بنی آدم در کنار هم بدون رهبر و راهنمایی با خوشی و خرمی زندگی کنیم و از دامها و پرتگاهها ی شیاطین در امان بمانیم. پس معلوم شد یکی از اساسی ترین نیازهای بشریت یک هادی و رهنماست؛ کسی که در راستی و حقانیت او شکی نباشد و به وسیله اوانسانهای جهان به آرامش حقیقی دست یابند. به همین علت بود که خداوند پیام آوران بی شماری از جمله ابراهیم ،اسماعیل عیسی ، موسی و... را گسیل داشتند و سر انجام خاتم همه پیامبران محمد مصطفی (ص) را فرستادند. آن شخصیتی که برای همه مسلمین شناخته شده و منحصر به فرد است و ایشان را بدرستی می شناسند، می دانند چگونه پرورش یافت، بزرگ شد، و به بعثت رسید.


«الیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا» (مائده 5)

نخستین چیزی که وفات پیامبر خدا را معلوم ساخت سوره مبارکه نصر بود آنجا که می فرماید: «اذا جاء نصرالله و الفتح *و رایت الناس ید خلون فی دین الله افواجا *فسبح بحمد ربک و استغفره انه کان توابا *» ترجمه: چون نصرت خداوند بیاید و فتح و پیروزی نمایان شود و مردمان را ببینی که دسته دسته در دین خدا داخل می شوند آن وقت پرو دگا رت را همراه با ستایش به پاکی یاد کن و از وی آمرزش طلب کن همانا خدا به رحمت رجوع کننده است.
آری وقتی رسول الله متوجه شدند معلّم موفقی بوده و شا گردانی ممتاز و سرافراز تربیت کرده خود، با آسودگی خاطر خود را برای سفری مبارک آماده می کرد همان سفری که همه ما پیش رو داریم .لذا بیشتر به ذکر و دعا مشغول بودند و کلماتی آسمانی همواره ورد زبانش بود.کلماتی از قبیل «سبحانک اللهم ربنا و بحمدک» «اللهم اغفر لی و تب علی انک انت التواب الرحیم»


ویژگیهای یک استاد برجسته

استاد بمعنی مربی موفق،با عزت، مقتدر ،با شهامت و بردبار،یعنی سوق دهنده جسم وروح و روان بسوی عزت و افتخار.بودائیان، کنفیوسها، تائوئیستها و دیگر مکاتب در رؤیاهاشان برای اساتید برجسته خویش اوصافی مانند ریاضت ،خود گذشتگی، بالا بردن قدرت روح و روان، تزکیه نفس و از همه مهمتر پرورش شاگردانی بزرگ منش ومطیع عنوان می کنند.آری اینان این اوصاف را در رویاهای خود، و در ذهن خود مجسم می کنند چون این اوصاف ها از مشخصه یک استاد و معلم برجسته بشمار می آیند در حالی که پیامبرمسلمین با اینگونه صفات روشن حقیقتا آراسته شده بود طوری که در بسیاری از جاها غیر مسلمانان موفقیت این استاد فرزانه را اقرار و اعتراف کرده اند بله زمانی که فرستاده بر حق خداوند و ظیفه خود را بدرستی و با موفقیت به اتمام رساند .ایشان به سرای جاودانی دعوت شدند و ایشان با اعتماد راسخ به تربیت شدگان و شاگردان خویش و مقدمه و داع را فراهم می کردند.


ادامه مطلب
بازدید : 40
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ازدواج مبارک
نویسنده : Admin

ezdevaj01یكی از دیگری زمینی خریداری نمود، در همین زمین كوزه‌ی پر از طلا كشف شد؛ صاحب زمین فعلی به مالك زمین قبلی گفت: كوزه طلا  را بردار چرا كه من فقط زمین را خریداری كرده ام و كوزه را نخریدم...

حَدَّثَنَا أَبُو هُرَیرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَیهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ أَحَادِیثَ مِنْهَا وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَیهِ وَسَلَّمَ اشْتَرَى رَجُلٌ مِنْ رَجُلٍ عَقَارًا لَهُ فَوَجَدَ الرَّجُلُ الَّذِی اشْتَرَى الْعَقَارَ فِی عَقَارِهِ جَرَّةً فِیهَا ذَهَبٌ فَقَالَ لَهُ الَّذِی اشْتَرَى الْعَقَارَ خُذْ ذَهَبَكَ مِنِّی إِنَّمَا اشْتَرَیتُ مِنْكَ الْأَرْضَ وَلَمْ أَبْتَعْ مِنْكَ الذَّهَبَ فَقَالَ الَّذِی شَرَى الْأَرْضَ إِنَّمَا بِعْتُكَ الْأَرْضَ وَمَا فِیهَا قَالَ فَتَحَاكَمَا إِلَى رَجُلٍ فَقَالَ الَّذِی تَحَاكَمَا إِلَیهِ أَلَكُمَا وَلَدٌ فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِی غُلَامٌ وَقَالَ الْآخَرُ لِی جَارِیةٌ قَالَ أَنْكِحُوا الْغُلَامَ الْجَارِیةَ وَأَنْفِقُوا عَلَى أَنْفُسِكُمَا مِنْهُ وَتَصَدَّقَا.

[ریاض الصالحین  باب الغرر من المنثورات  رقم ۱۸۲۶،  صحیح البخاری كتاب احادیث الانبیاء رقم الحدیث ۳۲۱۳، صحیح مسلم:  الاقضیه الرقم ۳۲۴۶، سنن ابن ماجة : الاحكام رقم ۲۵۰۲، احمد باقی مسند المكثّرین ۷۸۴۴، ۷۹۳۱].

یكی از دیگری زمینی خریداری نمود، در همین زمین كوزه‌ی پر از طلا كشف شد؛ صاحب زمین فعلی به مالك زمین قبلی گفت: كوزه طلا  را بردار چرا كه من فقط زمین را خریداری كرده ام و كوزه را نخریدم. آن شخص گفت: نه! من زمین را با هرچه بوده فروخته ام! لذا از آن چیزی به ‌من تعلق نمی گیرد. جهت حلّ این مسئله پیش فرد دیگری رفتند: آن حكَم گفت: فرزند دارید؟ یكی گفت پسری دارم و آن دیگر اظهار داشت دارای دختری هستم، مشاور گفت: این دو تا را باهم ازدواج بدهید مقداری را برهمین ها خرج و باقیمانده را صدقه كنید.

منبع: سنی آنلاین

لینک ثابت
بازدید : 43
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ازدواج مبارک
نویسنده : Admin

ezdevaj01یكی از دیگری زمینی خریداری نمود، در همین زمین كوزه‌ی پر از طلا كشف شد؛ صاحب زمین فعلی به مالك زمین قبلی گفت: كوزه طلا  را بردار چرا كه من فقط زمین را خریداری كرده ام و كوزه را نخریدم...

حَدَّثَنَا أَبُو هُرَیرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَیهِ وَسَلَّمَ فَذَكَرَ أَحَادِیثَ مِنْهَا وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَیهِ وَسَلَّمَ اشْتَرَى رَجُلٌ مِنْ رَجُلٍ عَقَارًا لَهُ فَوَجَدَ الرَّجُلُ الَّذِی اشْتَرَى الْعَقَارَ فِی عَقَارِهِ جَرَّةً فِیهَا ذَهَبٌ فَقَالَ لَهُ الَّذِی اشْتَرَى الْعَقَارَ خُذْ ذَهَبَكَ مِنِّی إِنَّمَا اشْتَرَیتُ مِنْكَ الْأَرْضَ وَلَمْ أَبْتَعْ مِنْكَ الذَّهَبَ فَقَالَ الَّذِی شَرَى الْأَرْضَ إِنَّمَا بِعْتُكَ الْأَرْضَ وَمَا فِیهَا قَالَ فَتَحَاكَمَا إِلَى رَجُلٍ فَقَالَ الَّذِی تَحَاكَمَا إِلَیهِ أَلَكُمَا وَلَدٌ فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِی غُلَامٌ وَقَالَ الْآخَرُ لِی جَارِیةٌ قَالَ أَنْكِحُوا الْغُلَامَ الْجَارِیةَ وَأَنْفِقُوا عَلَى أَنْفُسِكُمَا مِنْهُ وَتَصَدَّقَا.

[ریاض الصالحین  باب الغرر من المنثورات  رقم ۱۸۲۶،  صحیح البخاری كتاب احادیث الانبیاء رقم الحدیث ۳۲۱۳، صحیح مسلم:  الاقضیه الرقم ۳۲۴۶، سنن ابن ماجة : الاحكام رقم ۲۵۰۲، احمد باقی مسند المكثّرین ۷۸۴۴، ۷۹۳۱].

یكی از دیگری زمینی خریداری نمود، در همین زمین كوزه‌ی پر از طلا كشف شد؛ صاحب زمین فعلی به مالك زمین قبلی گفت: كوزه طلا  را بردار چرا كه من فقط زمین را خریداری كرده ام و كوزه را نخریدم. آن شخص گفت: نه! من زمین را با هرچه بوده فروخته ام! لذا از آن چیزی به ‌من تعلق نمی گیرد. جهت حلّ این مسئله پیش فرد دیگری رفتند: آن حكَم گفت: فرزند دارید؟ یكی گفت پسری دارم و آن دیگر اظهار داشت دارای دختری هستم، مشاور گفت: این دو تا را باهم ازدواج بدهید مقداری را برهمین ها خرج و باقیمانده را صدقه كنید.

منبع: سنی آنلاین

لینک ثابت
بازدید : 47
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

دو گروه جهنمی
نویسنده : Admin

87-10-5_jahannamزنانی که با وجود پوشیدن لباس لُخت‌اند، خودشان میل دارند و دیگران را مایل می‌کنند سرشان مانند کوهان شتر است، به‌هیچ وجه وارد بهشت نمی‌شوند و بوی بهشت به مشام آنها نمی‌رسد گرچه بویش تا دور می‌رود.

 

عَنْ أَبِی هُرَیرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى‌اللَّهُ‌عَلَیهِ‌وَسَلَّم صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِیاطٌ کأَذْنَابِ الْبَقَرِ یضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ کاسِیاتٌ عَارِیاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ رُءُوسُهُنَّ کأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ لَا یدْخُلْنَ الْجَنَّةَ وَلَا یجِدْنَ رِیحَهَا وَإِنَّ رِیحَهَا لَیوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ کذَا وَکذَا.
[صحیح مسلم، کتاب اللباس والزینة ۳۹۷۱، کتاب الجنّة وصفة نعیمها واهلیها، ۵۰۹۸. مسند احمد ۸۳۱۱، ۹۳۰۳. موطأ امام مالک، کتاب الجامع ۱۴۲۱.]


حديث: حضرت رسول اکرم صَلَّى‌اللَّهُ‌عَلَیهِ‌وَسَلَّم فرمودند: «دو گروه جهنّمی‌اند که من آنها را ندیده‌ام،  ملّتی که مانند دمِ گاو شلاق در دست دارند و مردم رامی‌زنند.
زنانی که با وجود پوشیدن لباس لُخت‌اند، خودشان میل دارند و دیگران را مایل می‌کنند سرشان مانند کوهان شتر است، به‌هیچ وجه وارد بهشت نمی‌شوند و بوی بهشت به مشام آنها نمی‌رسد گرچه بویش تا دور می‌رود.


توضیح :  یعنی لباس‌هایی می‌پوشند که قسمتی از بدن ظاهر می‌شود ویا این‌که لباس‌های نازک  ویا پوشاک تنگ به تن دارند که اعضای بدن مشخص می‌شود، موها را بالای سرجمع می‌کنند که باکوهان شتر مشابهت پیدا می‌کند واین علامت‌ها در زمان حضرت صَلَّى‌اللَّهُ‌عَلَیهِ‌وَسَلَّم و یا درآن مناطق نبوده است.

منبع: گلزار حدیث، نوشته عبدالواحد قلندرزهی

 سنی آنلاین

لینک ثابت
بازدید : 108
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

رحمت خداوند
نویسنده : Admin

rahmatهیچ گوشه‌ای از جهان وجود ندارد كه به طور كلی از صفت رحمت بی‌بهره باشد. بر همین اساس است كه اسم رحمان بر عرش جلوه‌گر است تا همه آفریدگان، زیر سایه رحمت به سر برند و به همین دلیل، نوشته‌‌‌‌‌‌ای كه زینت‌بخش عرش رحمان است، این جمله است: همانا رحمت‌ من بر خشمم پیشی گرفته است.

 


«عن أبی‌هریرة رضی‌الله‌عنه أَنَّ النَّبی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم قال: لما خلق اللهُ الخَلقَ كتب فی كتابه فهُو عندَه فوق العرش‌ اِنّ رحمتی تغلبُ غضَبی».

ترجمه:
ابوهریره رضی‌الله‌عنه نقل كرده است كه رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: آن گاه كه خداوند آفریدگان را آفرید، در كتاب خود كه نزد او محفوظ و بالای عرش قرار دارد، نوشت كه: همانا رحمت من بر غضبم غالب می‌شود.

شرح:
نظام جهان، بر پایه اسباب و مسببات استوار است، به همین دلیل اگر در احادیث، از كتاب و نگارش یاد شده است، نیازی به تأویل و توجیه و مجاز و استعاره دانستن آنها وجود ندارد.
ضرورتی برای این جسارت نیز وجود ندارد كه جهان غیب را بر جهان شهود مقایسه كنیم و كاغذ و قلم و ادواتی كه در این جا لازم است، برای جهان بالا نیز تصور كنیم؛ زیرا «غیب را ابر و بهاری دیگر است». منظور از پیشی گرفتن رحمت بر غضب این است كه برای نزول قهر و غضب، سبب و عاملی لازم است. اما رحمت به سبب، نیاز ندارد. بنابراین رحمت همواره بر غضب پیشی می‌گیرد و غالب می‌شود.
هیچ گوشه‌ای از جهان وجود ندارد كه به طور كلی از صفت رحمت بی‌بهره باشد. بر همین اساس است كه اسم رحمان بر عرش جلوه‌گر است تا همه آفریدگان، زیر سایه رحمت به سر برند و به همین دلیل، نوشته‌‌‌‌‌‌ای كه زینت‌بخش عرش رحمان است، این جمله است:  «ان رحمتی سبقت غضبی» همانا رحمت‌ من بر خشمم پیشی گرفته است.
در میدان محشر، جلوه‌هایی از این سبقت و غلبه رحمت، نمودار می‌شود. با خواندن داستان آن روز نباید از صفت قهر و غضب الله مطمئن شد. منظور از سبقت رحمت این نیست كه در آنجا صفت غضب وجود ندارد، بازپرسی از گناهان و دادرسی مظلومان وجود ندارد، بیدادگری ظالمان، غرور متكبران و فساد مفسدان، حساب و كتابی ندارد. بلكه منظور این است كه اگر یك انسان كافر عمری را در گناه و فساد به سر برده است و در آخر عمر، بعد از این همه سركشی و نافرمانی، به سوی رحمت خدا متوجه شده است، رحمت الهی او را فرا می‌گیرد و او را محاسبه نمی‌كند. اما اگر یك مجرم خود را از صفت رحمت بی‌نیاز بداند، نباید از غضب و مواخذه خدایی در امان باشد.

 منبع: سنی آنلاین

لینک ثابت
بازدید : 52
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ارتباط و علاقه به مسجد
نویسنده : Admin
hadithاز آنجایی که مسجد مرکز عبادت الله و از شعائر و نشانه‏های دین مقدس اسلام است، لذا ارتباط خالصانه با آن و خدمت به مسجد و تلاش برای آباد کردن آن با ذکر و عبادت دلیل ایمان راستین است.

حدیث:
«عن ابی سعید الخدری رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: «إذا رأیتم الرجل یتعاهد المسجد فاشهدوا له بالایمان، فان الله یقول: إنما یعمر مساجدالله من آمن بالله والیوم الاخر» [رواه الترمذی و ابن ماجة و الدارمی]

ترجمه:
از حضرت ابو سعید خدری- رضی الله عنه- روایت است که رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- فرمودند: «هر کس را دیدید که به صورت مداوم با مسجد در ارتباط است و به مسجد دلبستگی دارد به مومن بودن او گواهی دهید؛ زیرا خداوند متعال می‏فرماید: کسانی که بر الله و روز آخرت ایمان دارند، مساجد را آباد می‏کنند.»

شرح:
از آنجایی که مسجد مرکز عبادت الله و از شعائر و نشانه‏های دین مقدس اسلام است، لذا ارتباط خالصانه با آن و خدمت به مسجد و تلاش برای آباد کردن آن با ذکر و عبادت دلیل ایمان راستین است.
[معارف الحدیث؛ ج:3-4، ص: 139]
 
منبع: سنی آنلاین
لینک ثابت
بازدید : 76
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

عقیده ختم نبوت همانند کلمه شهادت، جزء ایمان است
نویسنده : Admin
حدیث:
عن زید بن حارثة رضی الله عنه فی قصة طویلة له حین جائت عشیرته یطلبونه من عند رسول الله صلی الله علیه وسلم بعد ما أسلم فقالوا له: امض معنا یا زید. فقالک ما أرید برسول الله صلی الله علیه وسلم بدلا و لاغیره أحداً. فقالوا: یا محمد إنا معطوک بهذا الغلام دیّاتٍ، فسمّ ما شئت فإنا حاملوه إلیک. فقال: أسئلکم أن تشهدوا أن لا إله إلا الله و أنی خاتم أنبیائه و رسله و اُرسله معکم. (اخرجه الحاکم مفصلا فی المستدرک، ج4 ، ص: 224، رقم الحدیث 4999)


ترجمه:
زیدبن حارثه در داستان و سرگذشت طولانی خود می گوید: پس از آنکه مسلمان شدم و به خدمت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم مشرف شدم، بستگانم به دنبالم آمدند و به من گفتند که همراه ما بیا! من گفتم: محضر رسول الله صلی الله علیه وسلم را ترک نخواهم کرد و به جای ایشان هیچ عوض و هیچ فرد دیگری را قبول نمی کنم. آن گاه آنها خطاب به پیامبر گفتند: ای محمد صلی الله علیه وسلم به جای این پسرک، به شما اموال زیادی می توانیم بدهیم، هرچه می خواهی نام ببر تا برایت فراهم کنیم. رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: از شما می خواهم که گواهی دهید معبودی جز خدا وجود ندارد و من آخرین پیام آور او هستم؛ آن گاه او را به شما می سپارم.

شرح:
در این حدیث، رسول اکرم صلی الله علیه وسلم همان گونه که ایمان به توحید و یگانگی خداوند را مطالبه کرده است، ایمان به ختم نبوت را نیز خواستار شده است؛ زیرا ایمان به رسالت ایشان بدون ایمان به ختم نبوت کامل نخواهد شد.
در قرآن کریم بعد ازعبارت «ولکن رسول الله» لفظ «خاتم النبیین» به این دلیل افزوده شده است که ایشان فقط رسول خدا نیستند؛ بلکه خاتم رسولان نیز هستند و همه پیامبرانی که پیش از آنحضرت بوده اند، فقط رسول و پیام آور بوده اند، به همین دلیل کسی از آنان ادعای خاتم بودن نکرده است. این کلمه لقب مخصوص حضرت محمد صلی الله علیه وسلم است و فقط ایشان مدعی آن بوده اند.
 از این حدیث ثابت می شود که این لقب فقط به طور مدح و ستایش نیست، بلکه از لحاظ عقیده نیز از عقاید مهم اسلامی است و از مقوله اصطلاحی «خاتم الشعراء» یا «خاتم المحدثین» و ... نیست.

منبع: ترجمان السنة، 534/1، تألیف: علامه بدرعالم مهاجر مکی

سنت آنلاین

لینک ثابت
بازدید : 78
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

نبوت رسول اکرم قبل از نفخ روح در آدم
نویسنده : Admin
حدیث:
عن أبی هریرة رضی الله عنه قال: قالوا یا رسول الله متی وجبت لک النُبوّة؟ قال: و آدم بین الرّوح و الجسد. [رواه الترمذی و قال هذا حدیث حسن. انظر: کتاب المناقب/باب ما جاء فی فضل النبی صلی الله علیه وسلم/3609]


ترجمه:
از ابوهریره رضی الله عنه روایت شده است که از رسول الله صلی الله علیه وسلم پرسیدند: چه زمانی به مقام نبوت نایل آمدی؟ در پاسخ فرمودند: زمانی که آدم علیه السلام هنوز در میان روح و جسد بود.

شرح:
حافظ سخاوی رحمه الله می گوید: الفاظ مشهور این حدیث: « کنت نبی و آدم بین الماء و الطین» در هیچ یک از کتاب‏های حدیث یافته نشد. حافظ سیوطی آن را به طور کلی رد کرده است؛ البته مضمون آن را قابل پذیرش دانسته است.
خفاجی در شرح «شفاء» نوشته است که از این حدیث چند نکته ثابت می شود:
1ـ سرافراز شدن ایشان به مقام نبوت در عالم ارواح؛
2ـ همان گونه که ایشان در صفت وجود بر همگان پیشی داشتند، در صفت نبوت نیز بر همه مقدم بودند؛ برای توضیح کامل این مطلب لازم است بحث مفصلی را که حافظ سبکی در تفسیر آیه میثاق ارائه کرده، نقل کنیم. آیه میثاق این است:
«و إذ أخذ الله میثاق النبیین لما آتیتکم من کتاب و حکمة ثم جاءکم رسول مصدق لما معکم لتومنن به و لتنصرنه» [آل عمران:81]
(و آن گاه که خداوند از پیامبران پیمان گرفت که چون کتاب و حکمت به شما دادم و سپس پیامبری به سویتان آمد  که آنچه را {از کتابهای آسمانی که} با شماست تصدیق کند، باید به او ایمان آورید و او را یاری کنید.)


ادامه مطلب
بازدید : 38
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

راستگویی و امانتداری در تجارت
نویسنده : Admin

 این حدیث به طور واضح

 اعلام می دارد که برای

حصول والاترین رتبه های قرب خداوندی، نیازی به ترک دنیا و مشاغل آن نیست، بلکه یک تاجر می تواند با اطاعت و پیروی از احکام الله و رسول او و رعایت اخلاق دینی، در روز قیامت با پیامبران و صدیقین و شهدا همراه باشد.


حدیث:
عن ابی سعید قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: التاجرالصدوق الامین مع النّبیّین و الصدیقین و الشهداء. (رواه الترمذی والدارمی و دارقطنی)

ترجمه:
 از حضرت ابوسعید خدری رضی الله عنه روایت شده است که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: «تاجر راستگو و امین با پیامبران، صدیقین و شهدا حشر خواهد شد.»

شرح:
این حدیث به طور واضح اعلام می دارد که برای حصول والاترین رتبه های قرب خداوندی، نیازی به ترک دنیا و مشاغل آن نیست، بلکه یک تاجر که در بازار مشغول کار و تجارت است، می تواند با اطاعت و پیروی از احکام الله و رسول او و رعایت اخلاق دینی، همچون راستگویی و امانتداری، در روز قیامت با پیامبران و صدیقین و شهدا همراه باشد.

منبع: معارف الحدیث 2/ 491

لینک ثابت
بازدید : 173
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

صفحات وبلاگ
تعداد صفحات : 26

قالب وبلاگ