حکم ذبائح اهل کتاب
نویسنده : Admin

 سؤال:
من برای تحصیل در کشوری زندگی می کنم که اکثریت غیر مسلمان بوده و برای خوردن غذا به فست فود مراجعه می کنیم و از اینکه گوشت استفاده شده در غذا گوشت گاو و گوسفند است اطمینان کامل داریم، ولی از اینکه گوشت حلال ذبح شده است یا نه اطلاع نداریم و در کشورهای مسلمان نشین همچنین اطلاع نداشتیم و می خوردیم. حکم این غذا در اسلام چگونه است؟


جواب:
امت اسلامی به اتفاق بر این امر اجماع نموده اند که ذبیحه اهل کتاب اعم از یهود و نصاری برای مسلمانان حلال است به شرطی که آنان شرایط ذبح اسلامی را رعایت کنند.
خدواند در قرآن کریم ارشاد می فرماید: {و طعام الذین أوتوا الکتاب حل لکم} (مائده:5) ذبائح و خوراک اهل کتاب- جز آنچه با آیات دیگر تحریم شده است - برای شما حلال می باشد.
اما در جایی که ذبح کننده مجهول و شیوه ذبح وی نامعلوم باشد، از حالت‏های زیر خالی نیست:
1- چنانچه این گونه گوشت‏ها در شهرهای ممالک اسلامی که بیشترین جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند یافت شود، استفاده از آن رواست، گرچه ما شاهد ذبح حیوان نبوده و نسبت به گفتن تسمیه یا عدم آن توسط ذابح آگاهی نداشته باشیم، زیرا بر مبنای دستور حُسن ظن به مسلمین، فرآورده های گوشتی که در کشورهای اسلامی در اختیار مردم گذاشته شده است، موافق با احکام شرعی تلقی می گردد.
منشاء این حکم، حدیث حضرت عایشه رضی الله عنها است: «إن قوما قالوا للنبی صلی الله علیه وسلم: إن قوما یأتوننا بلحم لا ندری أذکر اسم الله علیه أم لا، فقال: سمّوا علیه أنتم و کلوه» قالت: و کانوا حدیثی عهد بالکفر.(صحیح بخاری: رقم الحدیث 5507)
گروهی از آن حضرت صلی الله علیه وسلم پرسیدند: افرادی نزد ما گوشت می آورند که نمی دانیم آیا نام خدا در حین ذبح بر آن برده شده است یا خیر؟ پیغمبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: شما بر آن تسمیه گفته و آن را بخورید. حضرت عایشه رضی الله عنها می گوید: این افراد سابقه چندان طولانی در اسلام نداشتند و تازه مسلمان شده بودند.
2- اگر بخش عمده جمعیت شهری از کافران غیر اهل کتاب بودند تا وقتی به طور قطع و یقین و یا بنا به گمان غالب محرز نگردد که حیوان را یک شخص مسلمان یا اهل کتاب به شیوه مشروع ذبح نموده است، استفاده از چنین گوشت‏هایی برای مسلمان حلال نیست.
3- کشتار حیوانات در شهری که بافت جمعیتی آن مرکب از مسلمان و بت پرست است نیز همین حکم را دارد، زیرا ذبیحه مشکوک تا زمانی که حلال بودن آن روشن نشود حلال قرار نمی گیرد.
4- هر گاه اکثر جمعیت شهری را اهل کتاب تشکیل دهند، حکم ذبائح آن شهر همچون شهرهای مسلمین است؛ یعنی گوشت ذبائح شان خورده می شود چرا که حکم اهل کتاب در باب ذبح همانند مسلمانان است. لیکن اگر به طور قطع و یقین و یا بنا به ظن غالب معلوم گردد که اهل کتاب آن شهر حیوانات را به شیوه مشروع ذبح نمی کنند استفاده از گوشت عرضه شده یا فرآورده ای که در آن از آن گوشت به کار رفته است حلال نیست مگر در موارد خاص که اطمینان حاصل شود کشتار حیوان به روش شرعی صورت پذیرفته است.
امروز در بخش اعظم کشورهای غربی چنین وضعیتی وجود دارد، پس باید دقت کافی صورت گیرد. (احکام الذبائح: علامه عثمانی، ص: 479)

دارالافتاء دارالعلوم زاهدان
26/ رمضان/ 1433

منبع: سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 54
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

حکم خوردن گوشت خرچنگ و ماهی مرکب
نویسنده : Admin

 سؤال:
حکم خوردن گوشت خرچنگ و ماهی مرکب از دیدگاه مذاهب اهل سنت چیست؟


جواب:
مذاهب فقهی اهل سنت درباره آبزیان با هم تفاوت دارند که در ذیل به اختصار بدان اشاره می گردد:
مسلک مختار امام مالک آن است که همه آبزیان حلال اند.
قال الدردیر فی الشرح الصغیر 2/ 182، و المباح البحری مطلقا و إن میتاً أو کلباً أو خنزیراً أو تمساحاً أو سلحفاة و لایفتقر لذکاة.
حنابله نیز همه آبزیان را حلال می دانند، همان گونه که ابن قدامه در المغنی 11/ 40 می نویسد: إن السمک و غیره من ذوات الماء التی لاتعیش إلا فیه إذا ماتت فهی حلال.
نزد احناف علاوه از ماهی، تمام آبزیان حرام اند و ماهی تافی نیز از حکم حلّت مستثنی است.
از امام شافعی در این باره چهار قول نقل شده است:
أ‌- قول نخست طبق دیدگاه احناف می باشد؛
ب‌- نظایر جانوران حلال گوشت خشکی در دریا نیز حلال اند، مانند گاو آبی، و آن دسته از جانورانی که در خشکی حرام اند امثال آنها در دریان نیز حرام محسوب می شود، مانند سگ دریایی، و بخشی از جانوران دریایی که در خشکی نظایری ندارند نیز حلال اند؛
ت‌- قورباغه، تمساح، لاک پشت، سگ و خنزیر دریایی حرام و سایر جانوران حلال هستند؛
ث‌- علاوه از قورباغه، همه جانوران دریایی حلال اند.
علامه نووی- رحمه الله- قول آخر ایشان را ترجیح داده و آن را نظریه «مفتی به» شوافع می داند. [ر.ک: المجموع 9/ 31-32]
پس با این تفصیل احناف خرچنگ را ناجایز می دانند و نزد سایر مذاهب حلال است. ماهی مرکب نیز نزد احناف مصداق تعریف ماهی به نظر نمی رسد، زیرا ماهی اینگونه تعریف شده است: «هو حیوان ذو عمود فقری یعیش فی الماء و یسبح بعواماته و یتنفس بغلصمته» و ماهی مرکب به ظاهر مصداق آن نیست. والله أعلم بالصواب

منبع: سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 426
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

حکم خرید ماشین ثبت نامی
نویسنده : Admin

 سؤال:
  شخصی قصد خرید ماشین ثبت نامی را دارد، ولی با توجه به اینکه  چند درصد مبلغ اضافه با عنوان "کارمزد" دریافت می شود که احتمال سود بودن را دارد، آیا با این صورت خرید ماشین ثبت نامی جایز است یا خیر؟


جواب:
این روزها بیشتر قراردادهای شرکت‏های خودروسازی در فروش اقساطی بدین گونه است که مشتری مبلغی را به حساب شرکت خودروساز واریز می کند و شرکت مدتی از پول بهره برداری نموده و به ازای آن سودی را به مشتری می پردازد که هنگام قیمت قطعی خودرو از قیمت آن می کاهد و چنانچه مشتری از خرید خودرو صرف نظر نمود خودروساز سود مشارکت چند درصدی به وی می دهد و میزان این سود در همان زمان ثبت نام مشخص است. پرداخت این سود شرعا جایز نبوده و خرید خودرو را با این شیوه با مشکل شرعی مواجه می سازد.
در قراردادهای دوران گذشته قیمت نقدی و قسطی خودرو به صورت قطعی و مشخص بود. مشتری بر اساس مبلغی که می پرداخت شرکت بقیه مبلغ را قسط بندی می کرد و در موعد مقرر باید می پرداخت. این شیوه اشکالی نداشت.

منبع: سنی انلاین

لینک ثابت
بازدید : 60
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه (23 فروردین 92) ضمن تلاوت آیه «کل نفس ذائقة الموت و إنما توفون أجورکم یوم القیامة» با بیان اینکه "امروزه بیشتر انسانها به فکر معاش بوده در فکر معاد نیستند"، بر ضرورت آمادگی برای آخرت تاکید کرد.

ایشان ابتدا موت و پیامدهای آن را یادآور شد و خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه های متعددی موت را تذکره کرده و زوال زندگی دنیا را یادآور شده است و این آیه یکی از همان آیاتی است که خداوند عزوجل در آن به بشر گوشزد کرده است که این قضا و فیصله حتمی پروردگار است که تمام نفوس بشری باید طعم موت را بچشند و روزی این دنیا را ترک کنند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: مسئله اصلی و مهمی که در دنباله آیه بیان شده این است که هر کس از جهنم نجات حاصل کرده و به بهشت راه یابد به کامیابی و فوز و فلاح راه می یابد. همچنین خداوند متعال در ادامه هشدار داده که دنیا متاع غرور و اسباب فریب است و نباید انسان‏ها فریفته آن شوند.


ادامه مطلب
بازدید : 44
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

رمضان برای زدودن اخلاق زشت و تخلّق به اخلاق زیباست
نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید طی سخنانی درمراسم نماز جمعه اهل سنت زاهدان ضمن تاکید بر استفاده از روزهای اخیر ماه مبارک رمضان، "زدودن اخلاق زشت و تخلق به اخلاق زیبا" را مهمترین هدف روزه در این ماه مبارک عنوان کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان خطبه های نماز جمعه (11 مرداد 1392) را با تلاوت آیات «يـُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَينَ لَكُمْ وَ يهْدِيَكمْ سنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكمْ وَ يَتُوب عَلَيْكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ* وَ اللَّهُ يـُرِيـدُ أَن يـَتـُوب عـَلَيـْكـمْ وَ يـُرِيـدُ الَّذِيـنَ يـَتَّبـِعـُونَ الشهَوَتِ أَن تمِيلُوا مَيْلاً عَظِيماً* يُرِيدُ اللَّهُ أَن يخَفِّف عَنكُمْ وَ خُلِقَ الانسنُ ضعِيفاً» [نساء: 26-28] آغاز کرد.
ایشان ابتدا خاطرنشان کرد: قرآن کریم کلام پروردگار و معجز است. تمام خلایق، حتی انبیای الهی از آوردن مانند قرآن عاجز و ناتوان هستند. قرآن کلام انبیاء و کلام حضرت محمد- صلی الله علیه وسلم- نیست، بلکه کلام خداوند متعال است. این کلام الهی از جذابیت خاصی برخوردار است.
مولانا عبدالحمید در ادامه به تشریح آیات تلاوت شده در ابتدای خطبه پرداخت و اظهار داشت: لطف و احسان الله تعالی بر جهانیان بسیار فراوان است. اما بیشترین لطف و احسان پروردگار متوجه انسانهاست. رحمت الله تعالی بر بندگان بسیار زیاد است؛ اینکه برخی از انسان‏ها بر الله تعالی شریک قایل می شوند، اما الله تعالی باز هم بر آنها باران نازل کرده و امکانات زیادی در اختیار آنها قرار می دهد، همه اینها نشانه ترحم پروردگار بر بندگان است. الله تعالی توبه بنده ای را که تمام عمر خود را در کفر و شرک و نافرمانی سپری کرده باشد، اما به سوی الله رجوع نماید قبول کرده و مناجات او را می شنود. الله تعالی ناله و زاری بندگانش و از اینکه بندگانش نام زیبای او را بگیرند، خوشحال می شود، البته این در حالی است که الله تعالی ذات بی نیازی است و این توجه بر بندگان نشانه ترحم و مهربانی او بر بندگان است. وقتی بنده ای در مقابل خداوند متعال زاری و گریه کرده و الله را صدا می زند، پروردگار از این عمل وی خشنود شده و او را مورد عفو قرار می دهد. اما اینکه خداوند گاهی اوقات اجابت خواسته بندگان را به تاخیر می اندازد، به این خاطر است که الله تعالی مناجات بنده را دوست دارد و می خواهد این ارتباط ادامه داشته باشد. همچنین اگر گاهی اوقات خداوند متعال بندگان را با مشکلات مواجه کرده و آنها را با مصایب دچار می کند، از اذیت شدن بندگان خوشحال نمی شود، بلکه با این کار می خواهد بندگان را تربیت کرده و ناملایمات موجود در آنها را برطرف نماید.


ادامه مطلب
بازدید : 33
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

حج صحنه ای از صحنه های قیامت است
نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید فرا رسیدن ایام حج بیت الله الحرام را مورد اشاره قرار داد و با بیان برخی از حکمتهای اعمال و مناسک حج، برخی از آنها را "یادآور صحنه قیامت و صحرای محشر" دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (22 شهریور 1392) پس تلاوت آیات «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ*فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِيمَ وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» [آل عمران: 96-97] خاطرنشان کردند: حج یکی از ارکان مهم دین اسلام است که ویژگی خاص خود را دارد. تمامی ارکان اسلام و فرائض دینی تاثیر و شرایط خاص خودشان را دارند. حج صحنه ای از عشق پروردگار و سرگردانی عاشق و نیز صحنه ای از صحنه های قیامت است. الله تعالی هدایت زیادی را در حج گذاشته است. حج بیت الله الحرام تاثیر مهم و بسزایی در زندگی انسان دارد.
ایشان ادامه داد: اگر انسان عبادت حج را از روی علم و دانش انجام دهد تاثیرات بسیار بیشتری بر ری او خواهد داشت، البته برای بهره گیری از تاثیرات حج فقط دانستن احکام کافی نیست، بلکه اگر به حکمت‏های و مناسک حج نیز توجه کرده و به آنها فکر کند تاثیرات حج دوچندان خواهد شد. وقتی حج  در مسیر سنت انجام گیرد، گویا در مسیر حکمت انجام گرفته است. بسیاری از افراد می گویند ما خودمان بر احکام و مناسک حج آگاهی داریم، در حالی که برای استفاده بیشتر از معنویات حج، علاوه از دانستن احکام، همراهی با انسانهای باتجربه که نسبت به حکمت‏ها و اهداف و مقاصد حج نیز آگاهی دارند لازم است. دانستن این نکته بسیار مهم است که پیام حج چیست و حج از حاجی چه می خواهد؟ تمام احکام و فرایض الهی دارای حکمت‏ها و منافع بی‏شمار هستند که هدایت، اصلاح و تزکیه انسانها در آنها نهفته است؛ همین احکام بودند که صحابه و بسیاری از انسان‏های بعد از آنها را به تزکیه و هدایت و وارستگی رسانده اند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: حج یکی از صحنه های عشق است؛ همانطور که یک عاشق سرگردان و پریشان بوده و حاضر است برای رسیدن به معشوق و محبوبش انواع سختی‏ها و مشقات را تحمل کند، حاجی هم در مسیر حج همین حالت را دارد. در مراسم حج، حجاج لباس احرام بر تن می کنند. همه حجاج، اعم از پادشاه و رعیت، فقیر و غنی و... در یک نوع لباس ندای «لبیک اللهم لبیک، لبیک لا شریک لک لبیک» سر می دهند و به وحدانیت پروردگار اقرار می کنند. لباس حاجی، طواف حاجی، سعی بین صفا و مروه همه اینها صحنه ای از عشق بین بندگان و پروردگارشان است. این بندگان عاشق دنیا و پست و مقام نیستند، بلکه عاشق خدا هستند که برای رضای پروردگار طواف می کنند و در بین کوه صفا و مروه می دوند.
مولانا عبدالحمید انجام مناسک حج را "نماد بندگی" دانسته و خاطرنشان کرد: انجام مناسک حج همانطور که صحنه عشق است، صحنه اطاعت و فرمانبرداری بندگان از الله تعالی است. ادای مناسک حج این پیام را دارد که دین در اطاعت و از خودگذشتگی خلاصه می شود. یعنی بندگان باید در همه حالات گوش به فرمان قرآن و حدیث بوده و اگر از حکمت عمل آگاهی دارند یا ندارند، بر احکام شریعت عمل کنند. در رمی جمرات، تراشیدن سر، سعی بین صفا و مروه و تمامی مناسک حج حکمتهای فراوانی موجود است، اما الله تعالی می فرماید اگر شما از حکمتهای این مناسک اطلاع ندارید، باز هم آنها را انجام دهید، زیرا دین در اطاعت و فرمانبردای خلاصه می شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان به بیان گوشه ای از حکمت‏های اعمال حج اشاره کرده و گفت: اگر مقداری فکر کنیم می بینیم که در مناسک حج حکمت‏های فراوانی موجود است؛ به عنوان مثال در رمی جمرات، در واقع حاجی با پرتاب کردن سنگریزه ها، شیطان را که نماد تمرد و نافرمانی و تکبر می باشد سنگ می زند. سعی بین صفا و مروه توسط حجاج بیانگر این است که وقتی حضرت هاجره در اینجا سرگردان بوده است، حاجی هم به منظور فرمانبرداری از الله تعالی این عمل را انجام دهد.
ایشان در ادامه با استناد به حدیث پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در مورد پاداش حج مقبول گفت: در حدیث آمده است: «الحج المبرور لیس له جزاء إلا الجنة» حجی که انسان در آن گناه و نافرمانی نکند پاداشی به جز بهشت ندارد. حاصل سعی بین صفا و مروه، طواف بیت الله و دعا در مزدلفه و صحرای عرفات و... بهشت و رضامندی الله تعالی است.


ادامه مطلب
بازدید : 45
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

جای اهل سنت در کابینه دولت دکتر روحانی، خالی است
نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید؛ امام جمعه اهل زاهدان در خطبه های نماز عید فطر این شهر با اشاره به حضور خود در مراسم تحلیف رئیس جمهور، سخنان دکتر روحانی را در این مراسم بسیار امیدوارکننده خواند و گفت: "دکتر روحانی انسان توانمند، فهیم و هوشمندی است و آنگونه که خود وی گفته است کابینه معرفی شده به مجلس بر مبنای تخصص و دانش و تجربه افراد انتخاب شده است. توانمندی و امانتداری دو خصوصیت در آموزه های قرآنی هستند که باید در بکارگیری افراد در مسئولیتها مورد توجه قرار گیرند، و هر دو خصوصیت باید در کنار هم باشند."

امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید رئیس جمهور بر اعتدال، دوری از افراط و تفریط و توجه به حقوق اقوام و مذاهب را مایه خوشحالی دانست و گفت: "سیاستهای داخلی و خارجی اعتدال گرایانه رئیس جمهور در سطح ملی و جهانی مورد استقبال قرار گرفته است."
ایشان افزود: "آنچه ما می خواهیم عزت اسلام و ایران است و از رئیس جمهور نیز می خواهیم با عملکرد خود مایه عزت اسلام و ایران و مردم کشور باشد و وحدت و امنیت ملی را برقرار کرده و اسباب رفاه و آرامش مردم را فراهم کرده و وضعیت اقتصادی کشور را رو به بهبودی ببرد و عزت بین المللی ملت ایران را بازگرداند. ما اتحاد و انسجام ملی، پیشرفت و توسعه کشور را در همه زمینه ها می خواهیم."
مولانا عبدالحمید گفت: "آنچه در کابینه جایش خالی بود، حضور اهل سنت بود، با وجود اینکه در میان اهل سنت افراد توانمند و واجد الشرایط زیادی وجود دارد. با وجود تلاشهای بسیار ما و نمایندگان مجلس که درخواست کرده بودیم حداقل 2 وزیر اهل سنت در کابینه معرفی شوند، اما نزدیکان ایشان بر این باور بودند که در صورت معرفی وزیر اهل سنت از سوی دکتر روحانی، این امر با مخالفت مجلس روبرو خواهد شد. با این حال ما گفتیم که آقای روحانی وزیر اهل سنت به مجلس معرفی کند و از وزرای خود نیز با قدرت دفاع کند؛ اگر مجلس با آنان مخالفت کرد، گناه آن بر گردن مجلس است."
رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: "البته آقای روحانی قول وزیر اهل سنت را نداده اند، اما  ما معتقدیم اگر ایشان می توانست در کابینه خود وزیر اهل سنت معرفی کند، این کار برای ایران و برادران شیعه مایه عزت، و در دنیا نشان دهنده سعه صدر رهبران و مسئولان نظام، و موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی محسوب می شد، و برادران شیعه در کشورهایی که در اقلیت هستند، بیشتر مورد احترام قرار گرفته و به حقوق آنان بهتر رسیدگی می شد و اهل سنت نیز احساس عزت و کرامت بیشتری می کردند."
امام جمعه اهل سنت اظهار داشت: "شاید همانگونه که آقای رئیس جمهور گفته بود مشکلات و موانعی بر سر راه وی بوده است، اما خواسته ما این است که وی و همکاران وی در بدنه دولت و در سطوح مدیریت‏های کلان و منطقه ای کشور حقوق اقوام و مذاهب را در نظر بگیرند. آنچه ما در 35 سال گذشته به دنبال آن بوده ایم عزت و کرامت اهل سنت است؛ وعزت و کرامت اقوام و مذاهب ایرانی در این است که همانگونه که در قانون اساسی بر حقوق برابر آنان تاکید شده است، نیروهای شایسته آنان در اداره و سازندگی و مقدرات کشور به کار گرفته شوند."
سنت


ادامه مطلب
بازدید : 43
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

رسیدن به پیشرفت دنیوی و سعادت اخروی در گرو تلاش هر انسان است
نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اهمیت سعی و تلاش انسان در دنیا، "پیشرفت‏های دنیوی" و سعادت اخروی" هر انسان را در گرو تلاش وی در دنیا دانست.

مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه (20 اردیبهشت 1392) ضمن تلاوت آیه «و أن لیس للإنسان إلا ما سعی» خاطرنشان نمود: خداوند متعال دنیا را محل تلاش و کوشش قرار داده و در این آیه تنها سرمایه ای را که انسان می تواند از آن بهره گرفته و استفاده کند سعی و تلاش انسان معرفی نموده است. خداوند متعال کوشش انسان را در زمینه های مختلف موثر قرار داده است؛ انسان در دنیا باید برای معاش و تحصیل رزق خویش نیز تلاش کند. این سنت و قانون پروردگار است که زمینه تحصیل رزق را فراهم آورده است. نه تنها انسان‏ها، بلکه تمام حیوانات و جانوران برای رزق و روزی خویش تلاش می کنند. لذا ما همان طور که برای حصول رزق خویش طبق این قانون و سنت الهی باید تلاش کنیم، باید برای معاد و سعادت و سربلندی و هدایت خود و جامعه نیز سعی و تلاش کنیم. پس اگر می خواهیم وارث جنت شویم و به رضایت پروردگار رسیده و مقبول درگاه الهی قرار گیریم باید بدانیم این مهم فقط با سعی و تلاش میسر می شود.
ایشان در ادامه افزود: اگر انسان در هر صحنه و عرصه ای سعی و تلاش کند، چه در عرصه زندگی دنیا و چه در عرصه معنوی، حتما نتیجه سعی خویش را می بیند.  نتیجه سعی انسان در دنیا و آخرت نمایان خواهد شد؛ کسانی که برای دنیا تلاش کردند نتیجه سعی آنها در دنیا نمایان می شود؛ همه ملت‏ها و کشورهای توسعه یافته و پیشرفته که در مسائل مادی و دنیوی ترقی حاصل کردند و در امور مادی و عرصه های دنیوی احساس سربلندی و افتخار می کنند همه اینها نتیجه سعی و تلاش آنهاست که در دنیا به آنها نشان داده شده است. همچنین ملت‏هایی که ایمان کامل حاصل کرده و به حق رسیدند و به ساختن انسان پرداخته و به وارستگی رسیدند، با تلاش و کوشش بوده است. اگر امروز اسلام عزت حاصل کرده و در دنیا گسترش یافته است، سبب اصلی آن سعی و کوشش مومنین بوده است. رحمت و نصرت الهی پس از تلاش انسان می آیند. انسان هرگز بدون سعی و تلاش نتیجه ای حاصل نخواهد کرد. لذا اگر انسان دست روی دست گذاشته و تلاش نکند نه دنیای او آباد می شود و نه به سعادت آخرت می رسد. خداوند متعال میزان سعی و تلاش اخروی انسانها را در روز قیامت به نمایش می گذارد؛ انسان‏هایی که در مسیر ایمان و اعمال صالح تلاش کرده اند در این روز با چهره های درخشان حاضر می شوند و انسان‏هایی که برای دین خود تلاش نکردند با چهره سیاه در بارگاه الهی حضور می یابند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه با استناد به روایتی از آن حضرت- صلی الله علیه وسلم-؛ که داستان فردی از بنی اسرائیل در آن آمده است که پس از کشتن 100 نفر، برای توبه از گناهان خویش، طبق توصیه عالم زمان، به سوی "شهر نیکان" هجرت نمود اما در میان راه وفات کرده و خداوند به خاطر سعی و تلاش این فرد، او را مورد مغفرت قرار داد، بر اهمیت تلاش برای آخرت در نزد خداوند متعال تاکید کرد و گفت: سعی و تلاش برای آخرت در نزد الله تعالی بسیار اهمیت دارد و خداوند هیچ تلاشی را بی نتیجه نمی گذارد. اگر چه خداوند متعال برای حقوق بندگان اهمیت بسیار زیادی قائل است، اما اگر شخص گناهکار و ظالم از ته قلب توبه کند خداوند حقوق العباد را از جانب خود پرداخت کرده و رضایت کسانی که حقشان ضایع شده را می گیرد و شخص گناهکار را مغفرت می نماید. لذا مطلب حدیث این است که ما باید تا دم مرگ تلاش کنیم و به تقویت ایمان خود بپردازیم و به تلاوت قرآن و کارهای نیک متوسل شویم و با خدمت به دل شکستگان و مظلومان و مریض‏ها دعای خیر آنها را شامل حال خود کنیم.


ادامه مطلب
بازدید : 55
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

عمل به قرآن و سنت زندگی مسلمانان صدر اسلام را متحول کرد
نویسنده : Admin
مولانا احمد در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه "عمل به قرآن و سنت باعث تحول و انقلاب در زندگی مسلمانان صدر اسلام شد"، دور شدن مسلمانان از احکام شریعت را به منزله افتادن جامعه اسلامی در ورطه هلاکت و نابودی دانست.

مولانا احمد، امام جمعه موقت اهل سنت زاهدان، در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان آیه «وَأَنفِقُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» [بقره: 195] را تلاوت کرد و خاطرنشان نمود: الله تعالی در این آیه سه اصل و قانون را بیان فرموده است که اگر انسان‏ها در هر مقطع و زمانی بخواهند در زندگی خویش انقلاب و دگرگونی بیاورند، چاره ای به جز رعایت این اصول قرآنی ندارند.
ایشان در ادامه افزود: الله تعالی از بدو آفرینش انسان سلسله انبیا و کتب آسمانی را جاری داشته است، اما این فرامین الهی در ادوار مختلف با توجه به تناسب بشری متفاوت بودند. ولی در عین حال تمام انبیای الهی، از حضرت آدم گرفته تا حضرت محمد مصطفی- صلی الله علیه وسلم- در سه چیز با یکدیگر مشترک بودند که این سه اصل مشترک عبارتند از؛ توحید، نبوت و معاد. تمام انبیای الهی، بدون استثنا، انسان‏ها را به سوی توحید و یکتاپرستی و نیز به تصدیق و اتباع از پیامبران الهی و همچنین به سوی ایمان آوردن به قیامت و روز رستاخیز دعوت داده اند.
مولانا احمد شأن نزول این آیه کریمه را از زبان حضرت ابوایوب انصاری- رضی الله عنه- بیان داشت و گفت: در هنگام فتح قسطنطنیه (استانبول امروزی) صحابی جلیل القدر آن‏حضرت- صلی الله علیه وسلم- و کسی که میزبان پیامبر اکرم- صلی الله علیه وسلم- در سفر به مدینه منوره بود، یعنی حضرت ابوایوب انصاری- رضی الله عنه- در واقعه فتح استانبول حضور داشت. در جریان این جنگ وقتی دو لشکر در مقابل یکدیگر قرار گرفتند، یکی از سربازان سپاه اسلام به قصد اینکه خود را به قلب لشکر دشمن برساند، صف‏ها را یکی بعد از دیگری می شکافت و جلو می رفت. برخی از سپاهیان اسلام با دیدن این صحنه آیۀ «ولاتلقوا بأیدیکم إلی التهلکة» را با خود زمزمه کرده و گفتند که این شخص با این کار، اقدام به خودکشی می کند. اما حضرت ابوایوب انصاری در جواب این دسته از افراد فرمود: شأن نزول این آیه را من می دانم. این آیه زمانی نازل شد که صحابه پیامبر، که در ابتدای ظهور اسلام تمام مشغولیت‏های شخصی و دنیایی خود را کنار گذاشته بودند، پس از اینکه اسلام قدرت یافته بود، با خود گفتند اکنون وقت آن است که ما به کارهای فردی و تجارت خویش مشغول شویم. اما الله تعالی این آیه را نازل فرمود که شما با این کار، خود را به هلاکت نیندازید.


ادامه مطلب
بازدید : 43
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 3 نفر مجموع امتیاز : 3

ضعف عمل در جامعه اسلامی به مراتب بیشتر از ضعف‏های علمی است
نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با بیان این مطلب که "مسلمانان علاوه از ضعف در عمل، با ضعف علمی نیز مواجه هستند"، اما ضعف عملی مسلمانان را به مراتب بیشتر از ضعف‏های علمی آنان دانست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه (3 خرداد 1392) با تلاوت آیه «فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» [کهف: 110] اظهار داشت: مسلمانان جهان در عصر حاضر با ضعف عمل مواجه هستند. البته گفتن این مطلب که مسلمانان با ضعف علمی مواجه نیستند نیز صحیح نیست، زیرا بسیاری از احکام و دستورات شریعت هستند که مسلمانان از آنها آگاهی ندارند، اما در هر صورت ضعف عمل در جامعه اسلامی به مراتب بیشتر از ضعف‏های علمی است.
ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد و اعمال هستند که مسلمان نسبت به آنها آگاهی دارد که این افعال و اعمال در مسیر شریعت بوده و باعث خشنودی پروردگار می شوند، اما آنها را انجام نمی دهد. امروزه در جامعه ظلم و حق کشی و اجحاف و انواع گناهان وجود دارند که مسلمانان با وجود آگاهی بر گناه بودن آنها، آنان را مرتکب می شوند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: امروزه همه مسلمانان نسبت به بسیاری از گناهان آگاهی دارند. هیچ مسلمانی نیست که نداند «غیبت» گناه نیست. در حالی که این عمل در شریعت حرام اعلام شده و به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است. امروزه همه مسلمانان می دانند که «سرقت» حرام و ناجایز است، اما بعضی از مسلمانان مرتکب این گناه می شوند و اقدام به سرقت اموال و دارائی مردم می کنند. در حالی که کسی که اقدام به سرقت مال مردم می کند به عذاب الهی گرفتار شده و در قیامت با روسیاهی حشر می شود.
ایشان در ادامه همین مطلب افزود: مسلمانی که- العیاذبالله- مرتکب عمل زنا می شود، آگاهی کامل بر گناه بودن این عمل شنیع دارد. شناعت این گناه به حدی است که وقتی فردی مرتکب این عمل می شود، الله تعالی به غیرت آمده و می خواهد در همان لحظه بر او عذاب نازل کرده و او را به زمین فرو ببرد، اما دنیا محل آزمایش است و الله تعلی ذات صبوری است که می خواهد بنده اش توبه کرده و به سوی او بازگردد. لذا عمل زنا یکی از گناهان سنگین است. زنا بی حیایی آشکار است و فردی که مرتکب عمل زنا می شود یا اینکه به نوامیس مردم به نگاه شهوت می نگرد، در واقع دست از حیاء برداشته است.
مولانا عبدالحمید تاکید کرد: امروزه مسلمانان در کشوهای اسلامی با ضعف عمل در انجام احکام الهی مواجه هستند؛ پایبندی به نماز وجود ندارد و کسانی که نماز را می خوانند نیز خشوع و حضور قلب ندارند. مسلمانان در ادای زکات اموال خویش کوتاهی می کنند و آن را کامل ادا نمی کنند. در زمینه حقوق الناس نیز کوتاهی می شود.
 امام جمعه اهل سنت زاهدان "ضعف ایمان" را علت "ضعف عمل" دانست و گفت: ضعف عمل معلول است و علت آن ضعف ایمان است. امروزه در جامعه اسلامی تقوا و پرهیزگاری و ترس از خدا کم است. باورها و اعتقادات ضعیف شده اند. مسلمان عذاب قبر و حساب و کتاب و جهنم را قبول دارد، اما باور و یقین کاملی که باعث تغییر و تحول در زندگی وی شده و او را وادار به انجام اعمال نیک کند، در قلبش وجود ندارد. لذا ضعف در عمل به ضعف در ایمان برمی گردد و تا زمانی که ایمان‏ها تقویت نشوند، ضعف‏های عملی برطرف نمی شوند. علت اینکه صحابه آن حضرت- صلی الله علیه وسلم- و مسلمانان گذشته بر انجام نیکی و اجتناب از گناه توفیق داشتند نیز این بود که آنها از ایمان و اعتقاد قوی و بالایی برخوردار بودند. یقین و باور آنها به حدی بود که بهشت و جهنم را همواره مدنظر داشتند و دچار غفلت نمی شدند و حقوق الله و حقوق الناس را ادا می کردند. اما مسلمانان امروزی به خاطر ضعف ایمان و یقین در مواجهه با مسایل، شئونات اسلامی را رعایت نمی کنند.


ادامه مطلب
بازدید : 35
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

بهترین تدبیر دولت آینده تشکیل دولتی فراجناحی و فرامذهبی است
نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز جمعه امروز زاهدان با اشاره به ملاقات دو هفته پیش خود با حسن روحانی رئیس جمهور منتخب گفت: "شناخت من از آقای روحانی این است که وی انسان فهیم و توانمندی است و برای ریاست نیامده و قصد خدمت به کشور را دارد. زمانی که من این برداشت خود را به وی گفتم که شما با انگیزه خدمت آمده اید وی نیز آن را تائید کرد و گفت که می خواهم به همه ملت ایران اعم از همه اقوام، جناحها و مذاهب و گروهها خدمت کنم."

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: روحانی فردی مستقل و فراجناحی است و ما بر این باور هستیم که تنها دولتی که می تواند با تدبیر و امیدواری مسایل کشور را حل کند و موفق و کامیاب باشد دولت ایشان است که دولت تدبیر و امید است. خداوند متعال نیز همه موجودات و آسمان و زمین را با تدبیر اداره می کند. زیرا تدبیر سنت ثابت و درست الهی است.
وی افزود: ما معتقدیم بهترین تدبیر این است که دولت آینده دولتی فراگیر و فراجناحی باشد. افراد توانمند، کاردان و شایسته همه جناحها در آن مشارکت داشته باشند. آقای روحانی انسانی معتدل هستند و راه خدا و اسلام نیز راه اعتدال است. بهترین سیاست نیز سیاست اعتدال است. و ما انتظار داریم که ایشان راه اعتدال را اختیار کنند و از شایستگان همه اقوام، مذاهب و جناحها استفاده کنند تا بتوانند دولتی معتدل و مقتدر را تشکیل بدهند.
مولانا عبدالحمید گفت: هیچ ملتی به وحدت نخواهد رسید مگر اینکه همه در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با کمک هم کشور را بسازند و اداره کنند، و همه در شئونات و بخشهای مختلف به صورت عادلانه مشارکت داشته باشند. وحدت ملی و نمونه در صورتی محقق می شود که نگاهها به همه مردم کشور یکسان باشد.
مدیر حوزه دارالعلوم زاهدان گفت: خواسته همه مردم خواسته های قانونی است و همه اقوام و مذاهب و بویژه برادران اهل سنت که از اصیل ترین ایرانیان هستند و به قول یکی از بزرگان «خواسته هایشان خواسته های ملی است»، زیاده خواه نیستند و حقوق ملی و قانونی خود را مطالبه می کنند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: استحکام ایران و نظام در این است که همه ملت با هم متحد باشند و مدیران و سیاستمداران کشور بتوانند همه مردم را در کنار نظام حفظ کنند. استحکام و قدرت کشور در گرو مشارکت و وحدت همه مردم است.
رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت گفت: درصد مشارکت مردم اهل سنت بویژه در استان سیستان و بلوچستان بسیار بالا بوده زیرا مردم ما امیدوار هستند که آقای روحانی بتواند با اجرای درست و کامل قانون عدالت و مساوات را در کشور پیاده کند. ما برای رئیس جمهور منتخب در جهت تحقق عملی شعارهایش آرزوی موفقیت می کنیم.
مولانا عبدالحمید در ادامه به قتل دو تن از متنفذین استان در هفته های گذشته پرداخت و گفت: زشت ترین و بدترین پدیده و بزرگترین تهدید برای یک ملت قتل و خونریزی است. گروگانگیری و سرقت نیز پدیده ای زشت و ضربه ای به حیثیت مردم منطقه است.


ادامه مطلب
بازدید : 37
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

قرآن و بعثت پیامبر؛ دو نعمت بزرگ از نعمت های خداوند
نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، خطبه های این هفته نماز جمعه (25 مرداد 1392) را با تلاوت آیات «كَمَا أَرْ‌سَلْنَا فِيكُمْ رَ‌سُولًا مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ . فَاذْكُرُ‌ونِي أَذْكُرْ‌كُمْ وَاشْكُرُ‌وا لِي وَلَا تَكْفُرُ‌ونِ . يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ‌ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِ‌ينَ» [بقره: 151-153] آغاز کرد.

ایشان خاطرنشان کرد: این آیه با ماه مبارک رمضان که نعمت های بسیار بزرگی خداوند متعال در آن به امت اسلامی عنایت کرده، مناسبت دارد. پیش از این آیه خداوند متعال بحث قبله را مطرح نموده است و جنجالی را که مشرکین، یهود و نصاری در رابطه با تغییر قبله به راه انداخته بودند ذکر کرده است. جریان واقعی تغییر قبله از این قرار بود که وقتی مسلمانان از مکه مکرمه به مدینه منوره هجرت نمودند، رو به طرف بیت المقدس نماز می خواندند. یهودیها این قضیه را بهانه ای برای تبلیغات علیه اسلام قرار داده و چنان وانمود کردند که مسلمانان به قبله ما نیاز پیدا کرده اند، و این مسئله را نشانه حقانیت دین و آیین خود جلوه می دادند! از طرفی دیگر نصارا هم تبلیغاتی به راه انداخته بودند که مسلمانان به طرف قبله ما نماز می خوانند؛ زیرا قبله مسیحیان در نزدیکی بیت المقدس قرار داشت. مشرکین مکه در این میان هم غوغایی به پا کردند که اگر پیامبر "ابراهیمی" است چرا به کعبه پشت نموده است؟
خطیب جمعه اهل سنت افزود: روی این مسئله آرزوی قلبی پیامبر صلی الله علیه وسلم و مسلمانان این بود که بیت الله الحرام قبله آنها قرار بگیرد؛ دوستی و محبت بیت الله در ریشه قلوب مسلمانان و رسول الله صلی الله علیه وسلم که اهل آن سرزمین بودند جای داشت. از طرفی هم تبلیغات سوء دشمنان بر آنها فشار وارد می کرد. قرآن مجید حالت پیامبر صلی الله علیه وسلم را اینگونه نقل کرده است: « قَدْ نَرَ‌ى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْ‌ضَاهَا» [بقره: 144]؛ ما می بینیم که چهره شما بار بار به طرف آسمان بلند می شود که جبرئیل امین نزول پیدا کند و خبر تحویل قبله از بیت المقدس به بیت الله الحرام را بدهد. اینجا بود که خداوند متعال آرزوی قلبی رسول الله صلی الله علیه وسلم را برآورده نمود و فرمود: «فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ‌ الْمَسْجِدِ الْحَرَ‌امِ». ای پیامبر صلی الله علیه وسلم! رو به طرف بیت الله الحرام نمائید، شما به آرزویتان رسیدید و تبلیغات دشمن خنثی گردید.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه داد: این احسان و منت بزرگ رب العالمین بود که قبله عالم و قبله مسلمین را بیت الله الحرام قرار داد. «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَ‌كًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ»]آل عمران:96[. اولین خانه ای که خداوند برای عبادت و بندگی خود قرار داده، بیت الله الحرام است و بیت المقدس در درجه دوم قرار دارد؛ بنابر این بیت الله الحرام دارای شرف و منزلت ویژه ای است. در این آیه خداوند یکی از احساناتش را یاد آوری کرده و بعد از این آیه، احسانات مهم دیگری را یاد آوری می کند که بعثت آنحضرت صلی الله علیه وسلم، آخرین پیامبر خدا برای مسلمانان و جهانیان، یکی از آنهاست.
مولانا عبدالحمید در ادامه به تشریح آیات تلاوت شده در ابتدای خطبه پرداخت و اظهار داشت: خداوند یگانه دعای حضرت ابراهیم علیه السلام را متحقق گردانید. آرزو و درخواست حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند متعال این بود که در میان آخرین امت، پیامبری بفرستد که وظایف آن پیامبر را در سخنان زیبایش بیان کرده است. کارشناس پیر و معمار بزرگ انسانیت و اندیشمند بی بدیل دنیا، حضرت ابراهیم علیه السلام، بیان داشتند که این پیامبر چه کارهایی را انجام بدهد؛ در این آیات خداوند همان کارها و مسئولیت ها را یاد آوری می کند که دعای حضرت ابراهیم علیه السلام پذیرفته شد.
ایشان خاطرنشان کرد: خداوند متعال دراین آیه می فرماید همانطور که تحویل قبله احسان و نعمت بزرگی است، خداوند نعمت بزرگتری به شما عنایت کرده است و آن بعثت رحمت للعالمین و امام المتقین حضرت رسول صلی الله علیه و سلم است.


ادامه مطلب
بازدید : 53
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 2 نفر مجموع امتیاز : 7

علاج تمام مشکلات و ناهنجاریها در توبه و بازنگری اعمال نهفته است
نویسنده : Admin
مولانا عبدالحمید در خطبه های این هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان، با تلاوت آیه «ولاتحسبن الله غافلا عما یعمل الظلمون. انما یوخرهم لیوم تشخص فیه الابصار»، انسان را موجودی مسئول و متعهد در قبال اعمال و رفتارش معرفی کرد.

ایشان در این زمینه خاطرنشان کرد: آنچه از قرآن و سنت ثابت می شود بر این مسئله تاکید دارد که انسان در دنیا مسئول حرکات و سکنات و رفتار و گفتارش است؛ انسان موجودی است دارای تعهد و مسئولیت. خداوند انسان را آفریده و به وی مسئولیت داده و او را آزاد نگذاشته است. انسان باید باسخگوی تمام اعمالی که از محور شریعت و مسیر فطرت خارج است، باشد.
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: خداوند انسان را بر فطرت صحیح و درست خلق کرده است؛ همان فطرتی که در مسیر شریعت قرار دارد. خداوند در فطرت انسان، ایمان و اعتقاد به ذات یگانه خودش را گذاشته است و تمام دستورات و احکام شریعت و سنت های پیامبر را موافق با فطرت و طبیعت سالم او قرار داده است. پیامبر گرامی اسلام ذره ای از مسیر درست و صحیح که همان مسیر فطرت سالم باشد، خارج نشد. از این رو ملاک و معیار برای عملکرد انسان، شریعت اسلام است که قبل از آن شریعت های دیگری بودند اما با آمدن اسلام همه آنها منسوخ شدند.
مولانا عبدالحمید در ادامه افزود: اگر انسان سعادت دنیا و آخرت و رسیدن به بهشت و رضامندی خداوند را می خواهد، باید به سوی آخرین شریعت و دین خدا حرکت کند؛ و این است مسیر فطرت و محور شریعت. و هر کس از این مسیر و محور خارج شد، باید پاسخگو باشد.
خداوند می فرماید: «ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید»؛ هیچ سخن و گفتاری از زبان انسان خارج نمی شود مگر اینکه ماموران الهی آن را یادداشت می کنند؛ و این سخن در قیامت یا مایه نجات انسان قرار می گیرد  یا مایه هلاکت و بربادی انسان می گردد. گاهی انسان به خاطر سخنی که نزد خدا ناپسند و منفور است و از مسیر شریعت و فطرت خارج است، به جهنم سقوط می کند.
مدیر دارالعلوم زاهدان ادامه داد: همان گونه که انسان مسئول گفتارش است، مسئول اعتقادش نیز است. اگر اعتقاد او در مسیر کتاب الله و سنت پیامبر باشد، برای او مایه نجات و سربلندی است؛ ولی اگر اعتقاد او از مسیر شریعت و فطرت خارج باشد، باید پیش خداوند پاسخگو باشد. همچنین ما نسبت به نگاهها، زبان و قوه شنوایی خویش مسئول هستیم؛ مبادا نگاهمان از مسیر شریعت خارج شده و از زبان ما حرف نادرستی گفته شود؛ و صدای ناجائزی را بشنویم. اینجاست که خداوند متعال در قرآن عظیم الشان می فرمایند: «وما ربک بغافل عما تعملون». و در آیه دیگر با این تعبیر بیان می کند: «ولا تحسبن الله غافلا عما یعمل الظلمون»؛ خداوند غافل و بی خبر از آنچه که بشر انجام می دهد نیست؛ او تمام اعمال بشریت را کنترل می کند.


ادامه مطلب
بازدید : 45
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

صفحات وبلاگ
تعداد صفحات : 26

قالب وبلاگ