دشمنان در قلب‌ها، عقل‌ها و مناهج درسی ما و رسانه‌های شنیداری، دیداری و مکتوب خود بعضی از مفاهیم و مصطلحات و اشتباه‌هایی را به وجود آورده‌اند که ما گاه گاه آن‌ها را تکرار می‌کنیم در حالی که از مغز آن
اعیاد ما و اشتباهاتی که باید تصحیح گردد
نویسنده : Admin

eedeislamiدشمنان در قلب‌ها، عقل‌ها و مناهج درسی ما و رسانه‌های شنیداری، دیداری و مکتوب خود بعضی از مفاهیم و مصطلحات و اشتباه‌هایی را به وجود آورده‌اند که ما گاه گاه آن‌ها را تکرار می‌کنیم در حالی که از مغز آن، خطرات و ممنوعات شرعی آن آگاه نیستیم؛ برخی از این‌ها به خاطر جدایی دین از زندگی ماست و بعضی به خاطر سب دین و تحقیر دینداران و برخی بدین خاطر که افتخارات و تاریخ ما را از ما بگیرند..

در این باره خطر بزرگی متوجه فرزندان ماست؛ فرزندانی که ما انتظار داریم افتخاراتمان را به ما بازگردانند نه این‌که آن‌ها را از بین ببرند، نسلی که اسلام را یاری کنند نه تحقیر، نسلی که به هویت اسلامیشان احترام بگذارند نه این‌که از اسلام و متعلقاتش برائت جویند.

این همان چیزی است که ما می‌خواهیم در این‌جا یادآور شویم تا فرزندانمان را از شر آن برهانیم و آنان را از عهد طفلی به دوری از سخنان اشتباه عادت دهیم؛ عاداتی که می‌باید آن‌ها را برای فرزندانمان تصحیح نماییم.

از جمله‌ی مفاهیمی که باید آن را در نفوس فرزندانمان راسخ نماییم این است که در اسلام فقط دو عید وجود دارد: عید فطر و عید قربان؛ در این دو عید مسلمان شاد می‌گردد و به بازی و سرگرمی می‌پردازد.. لباس نو به تن می‌نماید و از خویشاوندان دیدن می‌کند؛ مخصوصاً بچه‌ی کوچک عیدی می‌گیرد و آن‌چه بخواهد خریداری می‌نماید.

شایسته‌ی مسلمان است که عید فطر را با تعطیلات عید پاک و عید قربان را با نوروز یا کریسمس در درجه‌ی مساوی قرار ندهد؛ چرا که آن‌چه بر ما لازم است این است که بر هویت اسلامیمان محافظت نموده و فرزندانمان را بر محافظت بر شعایر دینی تربیت دهیم تا به تقلید غیر مسلمانان نپردازند. هر جامعه‌ای عیدی دارد و عیدهای ما مسلمانان فطر و قربان هستند؛ اما عید نوروز، کریسمس و عید پاک از آن مسلمانان نیستند و درآمیختن با آن هم درست نیست.

اما میلاد پیامبر، آغاز سال هجری، اسرا و معراج، دهم رمضان و… روزهای درخشانی در تاریخ اسلام هستند که برای هر مسلمان جای پند و عبرت را دارند و این تاریخ‌ها و افتخاراتشان را باید برای فرزندانمان بازگو نماییم ولی باز هم عیدهایی مانند عید فطر و عید قربان نیستند.

خانه‌ی مسلمان جایگاه بزرگی در تصحیح این اشتباه‌ها دارد و باید به نشر فکر اسلامی در کودکان و راسخ نمودن هویت اسلامی در آنان به وسیله‌های گوناگون از جمله نصب پوستر بر دیوار، برنامه‌های دیداری یا شنیداری‌ای بپردازد که همه دلالت نمایند ـ و باید دلالت کنند ـ بر هویت خانواده‌ی مسلمان که آیا هویت این خانواده اسلامی است یا غیر اسلامی؛ یا این‌که مختلط و بدون هویت است. آن‌چه برای ما آسان است این است که کودکان را بر احترام به اعیاد اسلامی تربیت نماییم و آن‌ها را از اعیاد غیر اسلامی بر حذر داریم تا هویتی که به آن افتخار نمایند، روشن گردد و بتوانند در این راه نفس نفیس خود را فدا نمایند.

نوشته‌ی: محمد سعید مرسی (فن تربیة الأولاد فی الإسلام)

ترجمه: زبیر حسین پور

بازدید : 79
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 1

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط abuyaser در تاریخ 1392/08/05 و 15:26 دقیقه ارسال شده است

الحمدلله تو گلچین مطالب خیلی واردی جزاک الله همین‌طور ادامه بده.شکلک ضمنا مترجم عبارت از اعضای مجلس! یعنی همکارمونه.


کد امنیتی رفرش


قالب وبلاگ